کد خبر: ۲۸۶۵
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

نذر ورزشی برای «مجید»

مجید یعقوبی یکی از فوتبالیست‌های مشهدی که در تیم‌های باشگاهی و استانی مانند صبای نوین و بابک مشهد و همچنین کاله مازندران بازی می‌کرد سال1389 در دریا غرق شد. این واقعه تلخ باعث شد تا خانواده او به پیشنهاد ناصر امینی یکی از دوستان نزدیک فرزندشان، از 9سال پیش مسابقات فوتبالی با عنوان جام بزرگداشت زنده‌یاد مجید یعقوبی را در ماه مبارک رمضان برگزار کنند، این مسابقات در زمین چمن مصنوعی دانش ، محله عنصری و با همکاری شهرداری منطقه7 و هیئت فوتبال مشهد و حمایت خانواده زنده‌یاد برگزار می‌شود.

گاهی آدم‌ها برای زنده نگه‌داشتن یاد عزیزانشان خیرات می‌کنند. این خیرات ممکن است غذا، لباس یا اهدای پول نذری به مکان یا گروهی خاص باشد، اما خانواده یعقوبی به یاد فرزندشان نذری متفاوت کرده‌اند. شاید بتوان نامش را نذر ورزشی گذاشت. این خانواده به یاد فرزندشان که سال1389 در دریا غرق شد، نیت کردند حامی ورزشی دیگر جوانان منطقه7 شوند.

 این نذر نه‌ساله که دو سال به‌دلیل کرونا کم‌رنگ‌تر شده بود، با بهبودی شرایط موجود دوباره جان تازه‌ای گرفته و در ماه رمضان در زمین چمن دانش آغاز شده است. مجید یعقوبی یکی از فوتبالیست‌های مشهدی که در تیم‌های باشگاهی و استانی مانند صبای نوین و بابک مشهد و همچنین کاله مازندران بازی می‌کرد سال1389 در دریا غرق شد.

 این واقعه تلخ باعث شد تا خانواده او به پیشنهاد ناصر امینی یکی از دوستان نزدیک فرزندشان، از 9سال پیش مسابقات فوتبالی با عنوان جام بزرگداشت زنده‌یاد مجید یعقوبی را در ماه مبارک رمضان برگزار کنند، این مسابقات در زمین چمن مصنوعی دانش ، محله عنصری و با همکاری شهرداری منطقه7 و هیئت فوتبال مشهد و حمایت خانواده زنده‌یاد برگزار می‌شود. بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا امسال هفتمین دوره این مسابقات در جریان است.


مجید شیفته فوتبال بود

مجید یعقوبی متولد1362 از همان کودکی به فوتبال علاقه‌مند شد. چون خانه پدری‌اش در محله پروین اعتصامی است برای بازی فوتبال به زمین خاکی در بولوار فرودگاه نزدیک باغ گیاه‌شناسی می‌رفت و همراه با بچه‌های محل فوتبال بازی می‌کرد. سعید برادرش که چهار سال کوچک‌تر بود هم به این ورزش علاقه‌مند شد.

 اکنون سال‌ها از آن‌زمان می‌گذرد اما سعید هنوز هم آن روزها را به‌خوبی به یاد دارد و برایمان این‌گونه تعریف می‌کند: این زمین خاکی که کودکی ما در آن با بازی فوتبال گذشت سال‌ها قبل بازیکنان بنام مشهدی مانند رضا عنایتی را هم در خود دیده بود. مجید هم از همین زمین بازی، فوتبال را شروع کرد.

مجید شرایط را طوری فراهم می‌کرد تا هر کسی که علاقه به فوتبال دارد بتواند بازی کند و بسیاری از دوستانش را در این مسیر راهنمایی و هدایت کرده بود

او ادامه می‌دهد: مجید عاشق فوتبال بود طوری که جام جهانی2010 درست یک ماه قبل از اینکه در دریا غرق شود، روزنامه‌دیواری درست کرده بود و نتیجه تمام مسابقات را روی آن می‌نوشت چون آن زمان خیلی فضای مجازی مثل امروز در بین مردم باب نبود با دقت زیاد تمام بازی‌ها و حتی پیش‌بینی‌هایش را یادداشت کرده بود ولی فقط تا مرحله یک‌چهارم نهایی؛ چون قبل از این مرحله، آن اتفاق ناگوار افتاد و برای همیشه برادرم را از دست دادیم.

برادر زنده‌یاد یعقوبی می‌افزاید: مجید شرایط را طوری فراهم می‌کرد تا هر کسی که علاقه به فوتبال دارد بتواند بازی کند و بسیاری از دوستانش را در این مسیر راهنمایی و هدایت کرده بود. تصمیم گرفتیم مسابقاتی را برای علاقه‌مندان به ورزش فوتبال برگزار کنیم چون اعتقاد داشتیم با این‌کار هم نام مجید زنده می‌ماند و هم همان هدف او را که اگر جوانان به دنبال ورزش بروند از بسیاری آسیب‌های اجتماعی مصون می‌مانند عملی می‌کنیم.


برنامه‌ریزی برای رمضان‌های آینده

سعید ادامه می‌دهد: با پیشنهاد ناصر، دوست مجید و صحبت‌هایی که انجام شد تصمیم گرفتیم این مسابقات با نام برادرم در ماه مبارک رمضان برگزار شود. شهرداری منطقه7 و هیئت فوتبال نیز همکاری خوبی با ما داشتند.

او با بیان اینکه می‌خواهیم این روند مسابقات برای سال‌های آینده ادامه‌دار باشد تا رسالت زنده نگه‌داشتن نام مجید و جمع‌کردن علاقه‌مندان به فوتبال انجام شود، می‌گوید: امیدواریم سال‌های بعدپرقدرت‌تر عمل کنیم و با توجه به تعداد زیاد متقاضیان بتوانیم شرایط حضور تیم‌های بیشتری را رقم بزنیم.

ناصر امینی، فعال ورزشی در منطقه7 و یکی از دوستان نزدیک زنده‌یاد مجید یعقوبی که برگزارکننده مسابقات فوتبال جام رمضان با همکاری شهرداری است، می‌گوید: این مسابقات با حضور 22تیم در حال برگزاری است. البته مسابقاتی را که در ماه مبارک رمضان برگزار شود جام رمضان نیز می‌نامند.


حضور داوران لیگ برتر در رقابت‌ها

ناصر اشاره می‌کند که حامیان مالی این رقابت‌ها، خانواده زنده‌یاد مجید هستند و ادامه می‌دهد: این مسابقات با هدف ترویج فرهنگ ورزش و پاسخ به نیاز علاقه‌مندان به فوتبال در حال برگزاری است که تیم‌های مختلف مشهدی (باشگاهی و محلی) در بازه زمانی مشخص‌شده برای شرکت در این مسابقات ثبت‌نام می‌کنند.

داورها از سوی هیئت فوتبال معرفی می‌شوند اما سه دوره است که مسابقه فینال توسط داور لیگ برتر قضاوت می‌شود

امینی با اشاره به اینکه در هر دوره از مسابقات شاهد حضور بازیکنان بنام مانند حمید ابراهیمی هستیم، توضیح می‌دهد: کیفیت مسابقات به‌حدی خوب است که یک‌سری از تیم‌ها از ماه‌ها قبل تماس می‌گیرند و از زمان برگزاری آن سؤال می‌کنند، داورها از سوی هیئت فوتبال معرفی می‌شوند اما سه دوره است که مسابقه فینال توسط داور لیگ برتر قضاوت می‌شود.

او به دوستی‌اش با مجید نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: مرحوم، فوتبالیست بسیار اخلاق‌مداری بود و از کودکی با هم بزرگ شده بودیم و فوتبال بازی می‌کردیم.حادثه‌ای که برای او اتفاق افتاد برایم بسیار تلخ بود به همین دلیل به خانواده او پیشنهاد برگزاری این مسابقات را دادم.

 

حضور بازیکنان لیگ برتر در رقابت‌ها

کارشناس ورزشی اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه7 با اشاره به اینکه مسابقات فوتبال جام رمضان آزاد است و تیم‌های محلی و باشگاهی و بازیکنان در تمامی سطح‌ها می‌توانند شرکت کنند، توضیح می‌دهد: البته تعداد تیم مشخصی می‌توانند شرکت کنند چون باید از قبل زمین را رزرو کنیم و هماهنگی انجام شود.

جواد کریمی ادامه می‌دهد: در هفت دوره برگزارشده هر سال تعداد تیم‌ها افزایش پیدا کرده و کیفیت آن نیز بهتر شده است به‌طوری که بازیکنان سطح لیگ برتر و مربی‌های بزرگ و سازنده شهر مشهد در این مسابقات حضور دارند، از طرفی شاهد حضور تماشاگران زیادی هستیم که با ذوق و شوق از تماشای رقابت‌ها استقبال می‌کنند.

 

مدیریت ورزشی مجید

یکی از خاطرات جالبی که از مجید یعقوبی به یادگار مانده است و توسط برادرش تعریف می‌شود مربوط به سال‌ها قبل است؛ زمانی که هر دو سن کمی داشتند: وقتی نوجوان بودم زمینی پشت بوستان ریحانه بود و چون امکانات اکنون وجود نداشت بچه‌ها در همان زمین فوتبال بازی می‌کردند.

 در ماه رمضان بعد از افطار شاید صد نفر می‌آمدند اما فضا اجازه نمی‌داد همه بتوانند بازی کنند و همیشه سر این موضوع سر و صدایی به پا می‌شد تا اینکه یک شب مجید آمد و گفت بیایید توافق کنیم هر شب و هر ساعتی چه کسانی می‌توانند در این زمین بازی کنند تا از این بازی گروهی لذت ببریم. او با سن کمی که داشت این موضوع را مدیریت کرد و به ما یاد داد که روحیه جوانمردی مهم‌تر از هر چیز دیگری‌است.

ارسال نظر