کد خبر: ۳۰۱۲
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

«می‌توانم»؛ رمز موفقیت محدثه

شاگرد اول مدرسه بود و حس کنجکاوی و ذهن خلاقش تنها با درس خواندن اشباع نمی‌شد؛ بنابراین اولین قدم را برای کارهای فرهنگی برداشت. عضو هلال احمر و بسیج مدرسه شد و در ادامه راه‌اندازی کتابخانه را به عهده گرفت. اکنون سال‌ها از آن‌زمان می‌گذرد و محدثه رشید در بیست‌وهفت‌سالگی دختری است که علاوه‌بر دریافت جوایز در جشنواره‌های مختلف دانش‌آموزی همچون ورزشی و قرآنی توانسته است در حوزه اشتغال‌آفرینی، آموزشی و پرورشی نیز گام بردارد و عضو فعال و پویای خانواده‌ خود باشد. با این بانوی بسیجی که ساکن محله پروین اعتصامی است به مناسبت روز دختر هم‌کلام شدیم.

گوشه حیاط مدرسه نمایشگاه علوم تجربی برپا شده بود. او که 10سال بیشتر نداشت، هر زنگ تفریح از کنار این نمایشگاه رد می‌شد. دلش می‌خواست چیدمان آن‌ها را مرتب‌تر و زیباتر کند. شاگرد اول مدرسه بود و حس کنجکاوی و ذهن خلاقش تنها با درس خواندن اشباع نمی‌شد؛ بنابراین اولین قدم را برای کارهای فرهنگی برداشت. 

عضو هلال احمر و بسیج مدرسه شد و در ادامه راه‌اندازی کتابخانه را به عهده گرفت. اکنون سال‌ها از آن‌زمان می‌گذرد و محدثه رشید در بیست‌وهفت‌سالگی دختری است که علاوه‌بر دریافت جوایز در جشنواره‌های مختلف دانش‌آموزی همچون ورزشی و قرآنی توانسته است در حوزه اشتغال‌آفرینی، آموزشی و پرورشی نیز گام بردارد و عضو فعال و پویای خانواده‌ خود باشد. با این بانوی بسیجی که ساکن محله پروین اعتصامی است به مناسبت روز دختر هم‌کلام شدیم.


علاقه‌مند فعالیت‌های اجتماعی

از کودکی علاقه‌مند خواندن کتاب بود. هنگامی که وارد مقطع راهنمایی شد به معلم پرورشی خود پیشنهاد داد تا کتابخانه مدرسه را سر و سامان دهد. با قبول این پیشنهادش هر روز صبح زودتر از سایر بچه‌ها راهی می‌شد تا با مرتب‌کردن کتاب‌ها فضایی دلنشین برای جذب دانش‌آموزان مهیا کند. چنان با ذوق و شوق این‌کار را انجام می‌داد که کم‌کم تعداد اعضای کتابخانه بیشتر و بیشتر شد.

با الهام از ماجرای یک شهید گمنام در کتاب درسی کتابی نوشتم و تصویرهای آن را نیز نقاشی کردم

عطش محدثه برای انجام کارهای فرهنگی با راه‌اندازی کتابخانه به پایان نرسید. برای همین هم با اجازه مدیر و معاون مدرسه، در همان کتابخانه مسئولیت پایگاه بسیج دانش‌آموزی را به عهده گرفت. علاقه او به فعالیت‌های جمعی و روی گشاده‌ای که داشت بقیه دانش‌آموزان را نیز به همین سمت می‌کشید.

خودش با شور و حرارتی که در کلامش است می‌گوید: علاقه‌ام به کتاب سبب شد تا نوشتن را هم امتحان کنم برای همین از خاطره‌نویسی شروع کردم. کم‌کم داستان‌های کوتاه نوشتم تا اینکه فهمیدم قرار است در مدرسه نمایشگاه ادبی برگزار شود. با الهام از ماجرای یک شهید گمنام در کتاب درسی کتابی نوشتم و تصویرهای آن را نیز نقاشی کردم.


گسترش فعالیت‌ها در بسیج دانش‌آموزی

استعداد او از همین‌جا دیده شد. با تشویق معلم فارسی در کلاس‌های کانون فرهنگی و ادبی شرکت کرد، محدثه با حضور در این کلاس‌ها توانست در چهارده‌سالگی اولین مقاله خود درباره عفاف و حجاب را بنویسد و برنده جایزه دانش‌آموزی شود الان نیز مقاله‌نویسی را ادامه می‌دهد.

از این گذشته با حضور در مقطع متوسطه، همچنان فعالیت خود را به عنوان عضو فعال بسیج دانش‌آموزی ادامه داد و این‌بار مسئول بسیج نیز شده بود و رفت و آمدش به اداره بسیج ناحیه2 آموزش و پرورش بیشتر از قبل بود. برای همین هم توانست ایده‌های خودش را با آن‌ها مطرح کند و یک سال بعد به عنوان جانشین حلقه صالحین بسیج خواهران این ناحیه انتخاب شد.

با انجام تمام فعالیت‌های فرهنگی درسش را فراموش نکرده بود انتخاب رشته علوم تجربی محدثه را عاشق درس زیست‌شناسی کرد. برای همین هم با خانه زیست‌شناسی ارتباط گرفت. همیشه اطلاعات خوبی داشت، چون کتاب‌های مختلفی می‌خواند. همین موضوع سبب شد تا دبیر زیست‌شناسی از او در تصحیح‌کردن آزمون دانش‌آموزان کمک بگیرد.


درآمدزایی با تدریس خصوصی

محدثه می‌گوید: فعالیتم در هلال احمر را هم ادامه دادم و سه مدرک امداد و نجات، دوره‌های 35ساعته و 40ساعته را دریافت کردم. در بسیج هم با انجام برنامه‌های مختلف و اردوهای جهادی توانسته بودم اعضای پویایی را جذب کنم.

 اما از همان سن دبیرستان می‌خواستم استقلال مالی هم داشته باشم و دیگر از پدرم پول توجیبی نگیرم.او ادامه می‌دهد: برای دانش‌آموزانی که از نظر درسی ضعیف بودند کلاس‌های خصوصی برگزار می‌کردم و مبلغی می‌گرفتم. با همان مبلغ هزینه رفت و آمد و مابقی مخارجم را تأمین می‌کردم. این روحیه در من ماند تا اینکه در دانشگاه به فکر اشتغال‌آفرینی افتادم.


روحیه اشتغال‌آفرینی

تحصیلاتش را در رشته زیست‌شناسی در دانشگاه حکیم سبزواری تا مقطع کارشناسی ادامه می‌دهد. با وجود تمام فعالیت‌هایی که در بسیج خواهران و جنبش عدالت‌خواه داشته است تصمیم می‌گیرد تا با همراهی استاد خود کارگاه پرورش قارچ راه بیندازند. تا بدین شکل علاقه‌مندان به این‌کار هم حرفه‌ای را یاد بگیرند و هم منبع درآمدی برای خود داشته باشند. 

محدثه از زمانی می‌گوید که برای اولین‌بار کارگاه به مرحله تولید رسید و در این زمینه توضیح می‌دهد: برای انجام هر کاری از همان اول با این اعتقاد که «می‌توانم» و فقط باید تلاش کنم تا به هدفم برسم، شروع می‌کنم. با وجودی که بعضی انرژی منفی می‌دادند؛ کارگاه به ثمر رسید و توانستیم فعالیت خود را برای دانشجویان بعد از خود نیز باقی بگذاریم.

 

خاطره دیدار با رهبر معظم انقلاب

بهترین خاطره خود از دوران قبل از دانشگاه را مربوط به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌داند که در شانزده‌سالگی برای او رقم خورده است البته که بعدها در دوران دانشگاه هم، زمانی که عضو جنبش عدالت‌خواه دانشجویی می‌شود این دیدار برای او اتفاق می‌افتد.

محدثه در حال حاضر معلم علوم تجربی و پرورشی یکی از مدارس غیردولتی است و تمام تلاش خود را می‌کند تا دانش‌آموزانش را به سمت علایقشان سوق دهد.خانواده از همان کودکی برای محدثه از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. او احترام به والدین و مشورت با آن‌ها را دلیل موفقیت‌هایش می‌داند و می‌گوید: پدرم به‌تازگی به رحمت خدا رفته است، اما همیشه مشوق و پشتیبان من بود. مادرم نیز من را همراهی می‌کند. اگر تا به امروز توانسته‌ام در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنم نتیجه همراهی پدر، مادر و برادرانم بوده است.

 

یار پدر و مادر

نرگس رستگاری‌پور یکی از اهالی محله درباره محدثه می‌گوید: او علاوه‌بر اینکه دختری فعال، خلاق و خودجوش است ارتباط بسیار خوبی با خانواده خود دارد و با وجود مشغله وقتش را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که در کنار والدینش باشد. او ادامه می‌دهد: بنا به اعتقادات دینی ما رضایت والدین و احترام به آن‌ها سبب می‌شود در کارها پیشرفت کنیم. به نظرم یکی از علل موفقیت محدثه، احترام به پدر و مادر و تلاش در راستای آرامش و پیشرفت خانواده‌اش بوده است.

این عضو شورای اجتماعی محله پروین، محدثه را الگوی خوبی برای سایر دختران محله می‌داند و ادامه می‌دهد: در این سال‌ها که شاهد رشد او بودم می‌دیدیم که چطور برای رسیدن به اهدافش تلاش می‌کند. حالا هم که الگوی خوبی برای دختران محله‌مان شده است.

ارسال نظر