کد خبر: ۳۰۴۵
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کارگشایی در خانه خدا

مسجد امام رضا(ع) بعد از پنج‌سال و چندین‌بار نیمه‌کاره رهاشدن بابت نبود بودجه، سرانجام در سال 1385 به بهره‌برداری رسید و حالا تبدیل به نقطه اتصال و همبستگی افراد محله الهیه شده‌ است، مسجدی که از شورای اجتماعی محله الهیه و خیریه منتظرین ولی‌عصر(عج) تا مهدکودک قرآنی و مرکز ترک اعتیاد و دفتر همیاری شورای حل اختلاف را در دل خود جای داده‌ است.

در اوایل دهه80 و در روزهایی که محدوده نوپای الهیه درحال شکل گرفتن بود، اهالی مجتمع‌های مسکونی مانند سامان، ماهان و باران که به‌تازگی راه‌اندازی شده‌ بود، دست در دست یکدیگر دادند و کار ساخت یک مرکز مذهبی را با کمک و حمایت‌های مالی وزارت راه و شهرسازی آغاز کردند. مردم برای درست‌‌شدن این مجموعه خیلی اشتیاق داشتند. نشان به این نشان که هنوز دیوارهای آن بالا نرفته‌بود، در همان فضای باز نماز جماعت برگزار می‌کردند و لذتش را می‌بردند.

مسجد امام رضا(ع) بعد از پنج‌سال و چندین‌بار نیمه‌کاره رهاشدن بابت نبود بودجه، سرانجام در سال 1385 به بهره‌برداری رسید و حالا تبدیل به نقطه اتصال و همبستگی افراد محله الهیه شده‌ است، مسجدی که از شورای اجتماعی محله الهیه و خیریه منتظرین ولی‌عصر(عج) تا مهدکودک قرآنی و مرکز ترک اعتیاد و دفتر همیاری شورای حل اختلاف را در دل خود جای داده‌ است.


پایگاه فرهنگی و اجتماعی محله الهیه

مسجد امام رضا(ع) چند پایگاه و کانون فعال دارد و کلی برنامه متفاوت و ریز و درشت. دلیل موفقیت متولیان مسجدی این است که مسجد و کانون فرهنگی به مأمنی دل‌چسب برای نوجوان‌ها و جوان‌ها بدل شده و افراد تحصیل‌کرده‌ای همچون مهدی غفاری که فوق لیسانس فناوری اطلاعات است در بدنه هیئت امنای مسجد قرار دارند.

غفاری درباره فعالیت‌های مسجد می‌گوید: اینجا پایگاه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی محله الهیه است و پس از کم‌رنگ‌شدن همه‌گیری کرونا بیشتر فعالیت‌ها به سمت تهیه جهیزیه، کلاس‌های فرهنگی و قرآنی رفته است.

او ادامه می‌دهد: اکنون برگزاری کلاس‌های قرآنی مانند قرائت و حفظ قرآن، تفسیر، روخوانی و احکام، کلاس‌های هنری مانند بافتنی و آشپزی، تهیه جهیزیه برای زوجین و همچنین سیسمونی در پایگاه خواهران مسجد انجام می‌شود و پایگاه برادران به برگزاری کلاس‌های رایانه، کلاس‌های قرآن و مهدویت، برپایی مراسم اعیاد و جشن‌های خیابانی، برگزاری مسابقات ورزشی مانند فوتسال و... می‌پردازد.


مسجد، مأمن اقتصادی بانوان الهیه

بخشی از زیرزمین مسجد امام رضا(ع) به کارگاه خیاطی اختصاص دارد که برای اشتغال‌زایی بانوان جویای کار راه‌اندازی شده‌ است. براساس توافق با مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، یک دوره رایگان آموزش خیاطی برای متقاضیان برگزار می‌شود و بعد از پایان دوره، کارآموزان شروع به کار می‌کنند.

نعیمه شفازاده مسئول کارگاه خیاطی به ما می‌گوید: مجموعه ما از سال1390 زیرنظر خیریه منتظرین ولی‌عصر(عج) فعالیتش را آغاز کرده و اکنون بیش از 100نفر از بانوان محله از طریق این مجموعه به درآمد رسیده‌اند. فعالیت‌های کارگاه خیاطی در طول سال و در مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی متفاوت است، به عنوان مثال در ماه محرم پرچم‌های عزاداری، مقنعه و چادر سیاه می‌دوزیم، در روزهایی که تب کرونا بالا گرفته بود، وارد کارهای بیمارستانی شدیم و گان، ماسک، دستکش و پاپوش سفارش گرفتیم. 

درحال حاضر مشغول دوخت شلوار مردانه و مانتو زنانه هستیم. خلاصه اینکه همیشه بازارمان را پیدا می‌کنیم و به همین دلیل بیکاری نداریم.کارگاه خیاطی تنها منبع درآمد خانواده‌های الهیه نیست و برخی بانوان کار مونتاژ، برچسب‌زدن و بسته‌بندی اسباب‌بازی را هم انجام می‌دهند. 200نفر از اهالی محله الهیه که از دختر نوجوان تا زوج مسن هفتادساله را شامل می‌شوند، در این امور مشغول هستند و برخی از آن‌ها تا پنج‌میلیون تومان در ماه درآمد دارند.


میانجیگری در حل اختلافات خانوادگی

از سال گذشته شعبه همیاران شورای حل اختلاف در مسجد امام رضا(ع) برپا شده است که اعضای آن همگی از معتمدان محلی هستند. حجت‌الاسلام سید جواد‌سیستانی، امام جماعت مسجد، حجت‌الاسلام حاج حسین تندرو ،کارمند سابق شورای حل اختلاف و فرشته استیری، روان‌شناس خانواده از جمله افرادی هستند که در شعبه همیاری شورای حل اختلاف مسجد امام رضا(ع) حضور دارند.

حاج آقای سیستانی که در 11سال گذشته پیش‌نماز مسجد امام رضا(ع) بوده است، دراین‌باره می‌گوید: طرح دعاوی خانوادگی در دادگاه، گاهی سبب زندان رفتن یکی از افراد می‌شود. با میانجیگری مساجد می‌توان بخش درخور توجهی از این پرونده‌ها را قبل از تشکیل در محاکم قضایی برطرف کرد. 

براین اساس شعبه همیاران شورای حل اختلاف در مسجد امام رضا(ع) از سال گذشته شروع به کار کرده ‌است، جلسات رسیدگی به شکایات شهروندان، یکشنبه هر هفته از ساعت17 تا نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود و خداراشکر نیمی از این شکایات به صلح و سازش می‌انجامد.

 

ترویج زندگی آسان در مسجد

ازدواج آسان و تسهیل در انجام این‌کار خداپسندانه یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های اهالی مسجد امام رضا(ع) است. در این راستا اقدامات مختلفی در این سال‌ها انجام گرفته که همه این‌ها در ستاد «ازدواج آسان و فرزندآوری» مسجد امام رضا(ع) دنبال می‌شود. افراد فعال در این حوزه سعی دارند با حمایت‌های خود به ایجاد خانواده‌هایی منسجم و پرمهر کمک کنند.

حجت‌الاسلام سیستانی می‌گوید: برنامه‌های مسجد از کمک‌های مالی‌اش به نیازمندان و جهیزیه‌های اهدایی و سیسمونی برای فرزندان و معرفی خانواده‌ها به هم برای ازدواج جوانان، همگی از یک طرز فکر ناشی می‌شود؛ اینکه مسجد محدود به شبستان‌هایش نیست. اقامه نمازجماعت در مسجد مهم است، اما همه ماجرا را نباید در آن خلاصه کرد. مسجد باید مجموعه نیاز‌های اقتصادی و فرهنگی را پوشش بدهد.

 

 

خادم، پدری دلسوز برای مسجدی‌ها

افراد کمی هستند که از کودکی آرزوی خادمی خانه خدا را دارند. یکی از آن‌ها خادم مسجد امام رضا(ع)بوده است. حسن حسین‌زاده از پاکبان‌های زحمتکش شهرمان است و علاوه بر رفت و روب مسجد، کوچه و محل زندگی‌مان را هم نظافت می‌کند.

او می‌گوید: از روزی که پی‌کنی و شفته‌ریزی مسجد آغاز شد، من هم به عنوان نگهبان حضور داشتم، البته خودم هم ساعت‌های بیکاری‌ام در بنایی کمک می‌کردم تا هرچه زودتر مسجد ساخته شود مانند همسایه‌ها که همگی پای کار آمده بودند و هرکاری از دستشان برمی‌آمد، انجام می‌دادند.

وقتی از او می‌خواهیم یکی از ویژگی‌های خادم مسجد را بگوید، لبخندی می‌زند و می‌گوید: خادم حواسش به همه چیز است. مبادا در مسجد لامپ اضافه روشن باشد؛ از طبقه بالا پایین می‌آید و آن را خاموش می‌کند. او باید پدری دلسوز برای همه مسجدی‌ها باشد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر