کد خبر: ۳۱۷۸
۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه صابون‌پزهای مشهد

اگر یک روز برحسب اتفاق گذرتان به خیابان مصلی در محله چهنو افتاد، همین نشانی ساده «کوچه صابون‌پزها» شما را به معبری می‌رساند که صدسالگی‌اش را پشت سر گذاشته است و روزی روزگاری راسته حجره‌های صابون‌پزی بوده است. صابون‌پزهای سنتی این کوچه صابون‌های خود را با مواد طبیعی درست می‌کردند و قالب می‌زدند و روی پشت بام ردیف به ردیف می‌چیدند تا خشک شود. حالا همین صابون‌های سنتی جایی در بیرون شهر پخته و خشک می‌شوند و قفسه‌های تک و توک مغازه به جای مانده صابون‌پزی را پر از صابون می‌کنند.

اگر یک روز برحسب اتفاق گذرتان به خیابان مصلی در محله چهنو افتاد، همین نشانی ساده «کوچه صابون‌پزها» شما را به معبری می‌رساند که صدسالگی‌اش را پشت سر گذاشته است و روزی روزگاری راسته حجره‌های صابون‌پزی بوده است.
صابون‌پزهای سنتی این کوچه صابون‌های خود را با مواد طبیعی درست می‌کردند و قالب می‌زدند و روی پشت بام ردیف به ردیف می‌چیدند تا خشک شود. حالا همین صابون‌های سنتی جایی در بیرون شهر پخته و خشک می‌شوند و قفسه‌های تک و توک مغازه به جای مانده صابون‌پزی را پر از صابون می‌کنند.
در دور و بر این دکان‌ها تا چشم کار می‌کرد باغ‌های سرسبز و نهری بود که از کنار آن می‌گذشت و آب‌انباری که حالا جایش را به مرکز مخابرات عدالت داده است.

 

دیوار خاطرات مغازه صابون‌پزی علی‌اکبر برپا یکی از جاذبه‌های محله است. از سال1367 تاکنون و در کنار قفسه‌های صابون که با نظم خاصی چیده شده‌اند، اعلامیه‌های ترحیم ریش‌سفیدها، جوان‌ها، شهدا و... محله بر این دیوار رنگ‌ورو رفته آن چسبانده شده‌اند.
درب بازار گردشگری رسولی هم چهار ماه است بسته شده است و کاسبان آن که بیشتر زنان سرپرست خانوار بودند، کار ‌شان را در مجتمع‌های تجاری دور و اطراف ادامه می‌دهند.

 

پارکینگ طبقاتی که سال‌هاست در این کوچه خاک می‌خورد و بدون استفاده رها شده، با میله‌های آهنی بلند محصور شده است.

 

کوچه شهید حسینی6 از معابر فرعی کوچه مصلی3 است. پارک خودروها در این گذر باریک و تردد وسایل نقلیه از دو جهت و نبود علائم ترافیکی گاه سوانح رانندگی و تصادفاتی را رقم می‌زند.
ارسال نظر