کد خبر: ۳۴۷۴
۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

روضه بی‌ریای بچه‌های صابر

رضا رستمی که مؤسس هیئت منتقم‌الحسین(ع) است، می‌گوید: هیئت ما، هیئت مادر است، یعنی نوجوان‌ها را جمع می‌کنیم، هیئت‌داری را به بچه شیعه‌ها یاد می‌دهیم و بعد می‌فرستیم بروند در کوچه‌پس‌کوچه محله‌شان موکب و هیئت برپا کنند.او وقتی تنها 16سالش بود، هیئت «منتقم‌الحسین(ع)» را به‌عنوان هفتمین هیئت سازمان تبلیغات ثبت کرده و به گفته خودش تاکنون بیش از بیست هیئت از آن منشعب شده‌است.

یکی ریسه‌ها را بر دوش گرفته و دیگری شمعدان به دست دنبالش راه می‌رود. دو نفر بالای داربست رفته‌اند و پارچه مشکی‌ها را نصب می‌کنند. سرتاسر کوچه پر از ولوله است، بیشترشان نوجوان‌هایی هستند که از کودکی در هیئت بزرگ شده‌اند و می‌خواهند راه و رسم هیئت‌داری و عزای اباعبدالله(ع) را از قدیمی‌ها یاد بگیرند.

رضا رستمی که مؤسس هیئت منتقم‌الحسین(ع) است، باآرامش جوابشان را می‌دهد و برای هر کدام کاری را مشخص می‌کند. او می‌گوید: «هیئت ما، هیئت مادر است، یعنی نوجوان‌ها را جمع می‌کنیم، هیئت‌داری را به بچه شیعه‌ها یاد می‌دهیم و بعد می‌فرستیم بروند در کوچه‌پس‌کوچه محله‌شان موکب و هیئت برپا کنند.»

رستمی جوان چهل‌ودوساله محله سرافرازان، با همین ایده و نگاه 25سال است در محله پدری‌اش هیئت‌داری می‌کند. او وقتی تنها 16سالش بود، هیئت «منتقم‌الحسین(ع)» را به‌عنوان هفتمین هیئت سازمان تبلیغات ثبت کرده و به گفته خودش تاکنون بیش از بیست هیئت از آن منشعب شده‌است.

 

کار می‌کردیم تا خرج هیئت را درآوریم

رضا رستمی که از ابتدا جزو اعضای هیئت بوده‌ است،‌ می‌گوید: «سال76 که 16سال بیشتر نداشتم، با چند نفر از دوستان هم‌سن و سال خودم تصمیم گرفتیم هیئتی تشکیل دهیم. ابتدا جلسات را به‌طور هفتگی در منزل اعضای هیئت می‌گذاشتیم. یادم است آن‌موقع بخش زیادی از پول‌توجیبی ما صرف هزینه‌های هیئت می‌شد. حتی می‌رفتیم برای این طرف و آن طرف کار می‌کردیم و دستمزدی را که می‌گرفتیم در هیئتمان خرج می‌کردیم.»

آقا رضا می‌گوید: «با اینکه محله شقایق که آن زمان‌ها صابر نام داشت، محله کم‌برخورداری به شمار می‌آمد و با خانه‌های کوچکش جزو حاشیه شهر محسوب می‌شد اما حمایت خانواده‌ها، نوجوانان پرشور هیئتی را سرپا نگه داشت. 

مادربزرگ یکی از بچه‌ها، مغازه خالی کوچکی داشت دور میدانی که الان پایانه اتوبوس‌های شهرک صابر شده‌است، در آنجا دفتر مرکزی برای خودمان تشکیل دادیم، جوان‌های محله‌های دیگر از صابر و چهارچشمه تا سرافرازان و نیروی هوایی در جلسات هفتگی ما شرکت می‌کردند. این هیئت بیست‌وپنج‌ساله با عنوان «منتقم الحسین(ع)» به ثبت رسیده و هفتمین هیئت ثبت شده سازمان تبلیغات به حساب می‌آید.»

 

هیئتی منسوب به امام زمان(عج)

نام هیئت منتقم‌الحسین(ع) است. اسمی که آقا رضا و رفقایش با همفکری آن را انتخاب کردند. او می‌گوید: «نام هیئت طوری انتخاب شد که هم ارتباطی با امام زمان(عج) داشته باشد و هم با امام حسین(ع). از آنجایی که یکی از صفات حضرت قائم «منتقم» است و در بسیاری از روایات این صفت را به خون‌خواهی ایشان از امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا مرتبط می‌دانند، ما اسم هیئتمان را «منتقم الحسین(ع)» انتخاب کردیم. هر هفته هم در دعای ندبه می‌خوانیم: «کجاست آن عزیزى که پس از ظهورش خون شهید مظلوم کربلا را از دشمنان باز پس خواهد گرفت.»

 

 

کار هیئت فقط عزاداری نیست

هیئت منتقم‌الحسین(ع) در حال حاضر ده‌ها خادم افتخاری خانم و آقا دارد و در هر شب به طور متوسط 500نفر در برنامه‌شان حضور دارند که این رقم در مناسبت‌های خاص تا 2هزار نفر هم افزایش پیدا می‌کند.

رضا رستمی که هیئت 10نفری منتقم‌الحسین(ع) را اکنون این‌قدر وسیع و پرمخاطب می‌بیند، معتقد است هر کار فرهنگی و اجتماعی باید در بستر هیئت انجام شود. به نظر او در همین برنامه‌های سیدالشهدا(ع) است که جهادگرانی تربیت شدند که در روزهای سختی همچون ایام همه‌گیری کرونا کنار مردم بودند. 

عده‌ای گمان می‌کنند کار هیئتی‌ها فقط سینه‌زنی و عزاداری است درحالی‌که بیشتر هیئت‌ها کانونی برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی محلات هستند

او تعریف می‌کند: « ما در هیئت بسته معیشتی برای اهالی نیازمند محله جمع‌وجور می‌کنیم، تهیه مانتو و شلوار برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و حتی جهیزیه برای خانواده‌های آبرومند از دیگر فعالیت‌های بچه‌های هیئتی است. عده‌ای گمان می‌کنند کار هیئتی‌ها فقط سینه‌زنی و عزاداری است درحالی‌که بیشتر هیئت‌ها کانونی برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی محلات هستند.»

 

راهپیمایی 400نفری در پارک خورشید

سیده زهرا حسینی که هر ساله در برنامه‌های هیئت شرکت می‌کند جلو می‌آید و می‌گوید: «خوبی هیئت این است که همه برنامه‌هایش خانوادگی‌ است. از غرفه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و عزاداری‌ها گرفته تا پیاده‌روی و برنامه‌های شهری. همه را می‌توانیم با خانواده بیاییم و برای حضور سنین مختلف فکری شده است.»

رستمی دوباره رشته صحبت را در دست می‌گیرد و می‌گوید: «شام غریبان امسال یک برنامه پیاده‌روی خانوادگی از مساجد محل تا بوستان خورشید در انتهای بولوار هاشمیه داشتیم تا بحث عزاداری بیشتر در محل دیده شود. 400نفر در این مراسم راهپیمایی شرکت کردند و حال و هوای معنوی خوبی بود اما وقتی به ابتدای بوستان خورشید رسیدیم، با آسیب‌های اجتماعی متعددی روبه‌رو شدیم و تصمیم گرفتیم دراین مکان‌ها حضور پررنگ‌تری داشته باشیم. 

دیدیم که چقدر آسیب‌های اجتماعی زیاد است. تصمیم گرفتیم حضورمان را در این مکان بیشتر کنیم. چند روزی همانجا ایستگاه صلواتی داشتیم و مشکلات را از نزدیک دیدیم. این شد که برای اربعین و دهه پایانی صفر تصمیم گرفتیم در پلکان باباکوهی خیمه‌مان را برپا کنیم و خوشبختانه مردم هم با ما خیلی همکاری می‌کنند.»

 

غرفه‌های معنوی در کنار عزاداری

هیئت منتقم‌الحسین(ع) که به گفته اهالی هیئتی خانوادگی است، فقط به عزاداری نمی‌پردازد و مباحث تعلیمی را هم در کنار خیمه‌ها درنظر می‌گیرد. غرفه‌های حسینیه کودک، مشاور خانواده، سلامت، شهدا و دفاع مقدس، کتاب، واکس و ماشین‌نویسی، شش غرفه‌ای هستند که در کنار عزاداری به بحث آموزش دینی هم می‌پردازند.

سیدمحسن حسینی که او هم از قدیمی‌ها و مداح هیئت است می‌گوید: «بعضی شب‌ها به ‌جای روحانی، مشاور می‌آوریم تا درباره مباحث خانوادگی صحبت کند. خودمان هم سعی داریم ارتباط خوبی با نوجوانان داشته باشیم و در این راستا برنامه‌های تفریحی مختلفی برایشان می‌گذاریم و کنارشان هستیم تا با این رابطه دوستی، اثر کلام و رفتار ما بر آن‌ها بیشتر باشد. 

حسینیه کودک هم داریم تا در زمان اجرای برنامه، بچه‌ها در فضای مناسب خودشان باشند و والدین بتوانند به‌راحتی از سخنرانی‌ها و مراسم مختلف بهره ببرند. او و دیگر همراهانش امیدوارند بتوانند بستری فراهم کنند که از درون آن،‌ باز هم نوجوانان و جوانان هیئتی تربیت شوند.»

ارسال نظر