کد خبر: ۳۶۸۴
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

قرار جمعه‌های اول ماه رودمعجنی‌های ساکن مشهد

صدای خنده بچه‌ها به گوش می‌رسد؛ غرق بازی با یکدیگرند. بزرگ‌ترها هم دور هم نشسته‌اند و مشغول خوش‌وبش کردن هستند، آن‌سو هم نوجوان‌ها توپ کوچکی را برداشته و با آن گل‌کوچک بازی می‌کنند. این جمع دوستانه «رودمعجنی‌های» ساکنان محله بهشتی است که برای چهارمین ماه در فرهنگ‌سرای کودک و آینده بوستان کوهسنگی گرد هم جمع شده‌اند.

 صدای خنده بچه‌ها به گوش می‌رسد؛ غرق بازی با یکدیگرند. بزرگ‌ترها هم دور هم نشسته‌اند و مشغول خوش‌وبش کردن هستند، آن‌سو هم نوجوان‌ها توپ کوچکی را برداشته و با آن گل‌کوچک بازی می‌کنند. این جمع دوستانه «رودمعجنی‌های» ساکنان محله بهشتی است که برای چهارمین ماه در فرهنگ‌سرای کودک و آینده بوستان کوهسنگی گرد هم جمع شده‌اند.


آشنایی بین‌نسلی

رئیس شورای اجتماعی محله بهشتی درباره این دورهمی می‌گوید: کرونا سبب شد تا مردم از هم دور بمانند و همسایه از حال همسایه بی‌خبر باشد. از طرفی هم تجملات زندگی‌های امروزی فامیل را از یکدیگر دور کرده و مردم از هم فاصله گرفته‌اند. همین موضوع سبب شد تا این دورهمی را برنامه‌ریزی کنیم و جمعه‌های اول هر ماه از ساعت5 بعدازظهر تا 10شب دور هم در بوستان کوهسنگی جمع شویم.

محمد رضایی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین هدف ما آشنایی نسل‌ها به‌ویژه نسل‌های سوم و چهارم با بزرگ‌ترهاست. به طور مثال من عمو و پسرعمویم را می‌شناسم، اما نوه‌عمو، عروس و دامادهایش را نمی‌شناسم. ما می‌خواهیم در این دورهمی‌ها نسل‌های سوم و چهارم با نسل اول و دوم آشنا شوند و ارتباطات بین‌نسلی تقویت شود.

در طی این چهار جلسه دیدار جمعیت ما به 200نفر رسیده است. ویژگی برنامه ما در سادگی آن است. پنج روز به جلسه مانده در گروهی که تشکیل داده‌ایم مکان و نوع غذا را اعلام می‌کنیم.

 من اگر پسرعمویم را می‌شناسم نوه‌عمویم را هم بشناسم. وقتی یکدیگر را بشناسیم و ارتباط داشته باشیم در صورت نیاز می‌توانیم در انجام کارها از ظرفیت همین جمع استفاده کنیم و هوای یکدیگر را هم داشته باشیم.او می‌گوید: در طی این چهار جلسه دیدار جمعیت ما به 200نفر رسیده است. ویژگی برنامه ما در سادگی آن است. پنج روز به جلسه مانده در گروهی که تشکیل داده‌ایم مکان و نوع غذا را اعلام می‌کنیم.

 غذا باید ساده باشد، نوشابه ممنوع، اگر دوست دارند می‌توانند دوغ و سالاد فصل معمولی بیاورند. بین ساعت 8 تا 8:30 شام می‌خوریم و بعد هم مسابقه‌های فرهنگی برگزار می‌کنیم تا همه در کنار هم باشند. به زوج‌های جوانی هم که اولین‌بار به جمع ما آمده‌اند قرآن، سجاده، نهج‌البلاغه یا صحیفه سجادیه هدیه می‌دهیم. جالب است بدانید بزرگ‌ترین فرد حاضر در بین ما هشتاد سال و کوچک‌ترین هم نوزاد هفت‌روزه است.


در تنهایی خبری از آداب معاشرت نیست

سیدحسین کارگررودمعجنی متولد1321 بزرگ‌ترین فرد حاضر در این جمع است. از او که درباره این دورهمی می‌پرسیم این‌گونه جواب می‌دهد: جلسه اول که آمده بودم نیمی از این آدم‌ها را نمی‌شناختم، بعد متوجه شدم این‌ها با هم نسبت فامیلی دارند و برخی هم فرزندان دوست و آشنایانمان هستند.

وی ادامه می‌دهد: این دورهمی‌ها که به‌عنوان صله‌ارحام سفارش‌شده، اهمیت دارد. امروزه اگر برای یک نفر اتفاقی بیفتد کسی متوجه نمی‌شود، اما الان که یکدیگر را بهتر می‌شناسیم، اگر مشکلی برای یکی از ما پیش بیاید بقیه متوجه می‌شوند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند. از طرفی در تربیت فرزندانمان هم مؤثر است. 

آن‌ها وقتی در جمع بزرگ‌ترها باشند، معنای احترام به بزرگ‌تر، مسئولیت اجتماعی و ارتباط برقرارکردن را یاد می‌گیرند. کارگر تأکید می‌کند: مهم‌ترین تأثیر این دورهمی‌ها باخبربودن از حال یکدیگر است. وقتی با هم باشیم اتحاد داریم و این اتحاد سبب می‌شود تا از نظر کسب‌وکار و معیشتی به فکر یکدیگر باشیم.

 

ارسال نظر