کد خبر: ۳۷۰۷
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مدرسه‌ای برای خدمت به خانواده شهدای مدافع حرم

در انتهای بولوار شهید آوینی و محله امیرالمؤمنین(ع)، مدرسه‌ای هست که با مدرسه‌های دوروبرش فرق دارد. مدرسه‌ای که در گوشه و کنار آن تصاویر شهداست و فرزندان شهدای مدافع حرم قرار است پشت نیمکت کلاس‌هایش بنشینند. مابین آن عکس‌ها، تصویر دو شهید مدافع حرم متعلق به همین منطقه هم قرار دارد. شهیدانی که پدر دو دانش‌آموز مدرسه شهید عامل هستند. باعث و بانی این مدرسه شاهد هم آموزش و پرورش منطقه تبادکان است که اتفاقا جای درستی را برای آن درنظر گرفته است

 در انتهای بولوار شهید آوینی و محله امیرالمؤمنین(ع)، مدرسه‌ای هست که با مدرسه‌های دوروبرش فرق دارد. مدرسه‌ای که در گوشه و کنار آن تصاویر شهداست و فرزندان شهدای مدافع حرم قرار است پشت نیمکت کلاس‌هایش بنشینند. مابین آن عکس‌ها، تصویر دو شهید مدافع حرم متعلق به همین منطقه هم قرار دارد. 

شهیدانی که پدر دو دانش‌آموز مدرسه شهید عامل هستند. باعث و بانی این مدرسه شاهد هم آموزش و پرورش منطقه تبادکان است که اتفاقا جای درستی را برای آن درنظر گرفته است؛ چراکه در اینجا خانواده شهدای مدافع حرم زیادی ساکن هستند که قرار است دخترانشان از سال بعد به این مدرسه منتقل شوند.

 

کلاسی با 2دختر شهید

از آخرین‌باری که به اینجا آمده‌ام کلی تغییر کرده است. همه چیز حال و هوای ایثار و شهادت دارد. سمت چپ سالن، میثاق‌نامه شهدا نصب شده است که چند نفر هم زیرش را امضا کرده‌اند. یک استند با تصویر سردار شهید سلیمانی هم سمت راست قرار دارد. کنارش هم روی تابلو پرورشی، چند عکس شهید و دل‌نوشته بچه‌ها نصب شده است. 

در نهایت روبه‌روی سالن را نگاه می‌کنم که المانی برای شهدا طراحی کرده‌اند. المانی که تصاویر شهدای بسیاری در آن جاگرفته است و در بین آن‌ها تصویر و نام دو شهید مدافع حرم شهیدان علی‌دوست حسن‌زاده و محمد حسینیان هم هست. کلاس اول و دوم در طبقه همکف به نام شهیدان حججی و زین‌الدین است.

عکس پدران شهید مدافع حرم دو دانش‌آموز هم بالای تخته سیاه حال و هوای کلاس را متفاوت کرده است

کلاس دوم اولین در سمت راست است و دو دختر شهید آنجا درس می‌خوانند. دانش‌آموزان کلاس هم می‌ایستند و با صلوات به ما خوش‌آمد می‌گویند. دور تا دور اتاق به همت معلم و دانش‌آموزان به زیبایی طراحی شده است. جملات اثربخش و پر از انگیزه مثل تو کاوشگر هستی، دانشمند کوچک هستی، تو دختر خلاقی هستی و دیگر جملات حال خوب کن به دانش‌آموزان انرژی می‌دهد. عکس پدران شهید مدافع حرم دو دانش‌آموز هم بالای تخته سیاه حال و هوای کلاس را متفاوت کرده است.

 

پدر قبل از تولد دختر شهید شد

یسنا حسن‌زاده کلاس دوم است. سال قبل دانش‌آموز مدرسه‌ای دور بوده است و در مدرسه شاهد کوثر بولوار نبوت درس می‌خوانده است. خانه‌شان به مدرسه نزدیک است. یسنای هشت‌ساله می‌گوید: این مدرسه را دوست دارم. بچه‌ها خوب هستند و معلم‌ها را دوست دارم.

یسنا، پدرش علی‌دوست را ندیده وقتی عازم سوریه شده، پدرش قبل از تولد او به شهادت رسیده است.اسما حسینیان هم همکلاسی یسناست. سال گذشته به مدرسه هاجر در خیابان شهید آوینی51 می‌رفته اما حالا به‌دلیل اینکه مدرسه شاهد افتتاح شده است اینجا می‌آید. او می‌گوید: اینجا دوست جدید پیدا کرده‌ام و خیلی آن را دوست دارم. خانه ما نزدیک است و خودم راحت می‌آیم و برمی‌گردم.

اسما دو سال داشته که پدرش محمد به شهادت می‌رسد. یک خواهر دیگر هم دارد که از او کوچک‌تر است. پدرش در سوریه به شهادت رسیده و شهید مدافع حرم است.

 

دختر کوچکت همیشه به یادت است

اسما دل‌نوشته‌اش را در کلاس می‌خواند. او با این جمله شروع می‌کند و می‌گوید: «من اسما حسینیان فرزند شهید مدافع حرم محمد حسینیان هستم. بسیار خوشحالم که امسال در مدرسه شاهد عامل قرار است تحصیل کنم و این بهانه‌ای شد تا بگویم به داشتن پدر شهیدم همیشه افتخار می‌کنم. 

تقدیم به پدری که ندارم و از دوسالگی از نعمت حضور گرمش محروم شدم اما در میان تمام لحظه‎هایم دوستش دارم. شانس دیدار هر روزش را ندارم ولی دوستش دارم. وقتی دلم هوایش را می‌کند، حق شنیدن صدایش را ندارم، ولی دوستش دارم.

 وقتی دلتنگی‌هایم آغوشش را برای آرام‌شدن می‌طلبد او را ندارم ولی باز هم دوستش دارم. هرچند حضور او را ندارم اما در تمام زندگی‌ام او را حس می‌کنم. پدر عزیزم دختر کوچکت همیشه به یادت است و با تمام وجود فریاد می‌زنم که راهت را ادامه خواهم داد، چرا که تو بهترین الگوی زندگی‌اش خواهی بود.»

 

معلمی که خودش فرزند شهید است

زینب رجبی معلم پایه دوم دبستان شهید عامل است. او خودش فرزند شهید است و 13سال می‌شود که تدریس می‌کند اما امسال سال اولی است که تدریس برای دو‌فرزند شهید را به عهده دارد. علی‌اکبر رجبی پدرش در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده و آن‌زمان زینب چهار سال داشته است.

 او خودش فرزند شهید است و 13سال می‌شود که تدریس می‌کند اما امسال سال اولی است که تدریس برای دو‌فرزند شهید را به عهده دارد

 او از آن روزها خاطره زیادی به یاد ندارد تنها خاطره‌ای که هنوز به‌صورت محو به یاد دارد، زمان رفتن پدر است. او صبح زود عازم جبهه می‌شود وقتی مادر می‌خواهد فرزندانش را بیدار کند پدر اجازه نمی‌دهد. زینب می‌گوید: همان لحظه از خواب بیدار شدم و دیدم پدرم خواهر بزرگم را جلو در سالن بغل کرده و از آن‌ها خداحافظی می‌کند.

بغضش می‌ترکد و اشک از چشمانش جاری می‌شود. خاطره‌ای هم از زمان آوردن پیکر پدر به یاد دارد و می‌گوید: خدا را شکر می‌کنم که اجازه دادند پیکرش را ببینم. خیلی بی‌تابی می‌کردم و یکی از اقوام گفت اجازه دهید پدرش را ببیند. دست به دستم کردند و به تابوت که رسیدم پدر را بوسیدم و آرام شدم. پدرم در عملیات حاج عمران به شهادت رسید. عملیاتی که در آن شهید کاوه هم حضور داشت. الان هم آرامگاه ابدی‌شان با هم فاصله کمی دارد.

 

به محبت نیاز دارند، به ترحم نه

زینب درباره حس و حال تدریس برای فرزندان خانواده شهید و جانبازان می‌گوید: به قول همکاران باید روزی‌‌مان باشد تا در مدرسه شاهد تدریس کنیم. توفیق بیشتر وقتی شامل حالم شد که دو فرزند شهید در کلاسم هستند و تدریس را من برعهده دارم. فرزندان شهید شکننده هستند. آن‌ها به محبت نیاز دارند ولی به ترحم نیازی ندارند. مرز باریکی بین محبت و ترحم وجود دارد. خودم با بچه‌ها همدرد هستم و می‌توانم آن‌ها را درک کنم و درکل باید حواسم جمع باشد که محبت تبدیل به ترحم نشود.

این معلم پایه دوم دبستان شهید عامل احساس همدردی‌اش با بچه‌ها را این‌طور توصیف می‌کند: «شهید، شهید است. شهید مدافع حرم با شهید جنگ تحمیلی فرقی ندارد. پدران ما رفتند تا یک وجب از خاک کشورمان دست کسی نیفتد. به قول سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اگر شهدای مدافع حرم، چه مهاجر چه ایرانی نبودند، کشور بعدی که مورد حمله قرار می‌گرفت ایران بود و باز هم همان اتفاقات تکرار می‌شد.

 

مردم اینجا نجیب و قدرشناس هستند

سادات‌بیگم حسینی 29سال سابقه خدمت دارد و سال پایان خدمتش را در مدرسه شاهد پشت سر می‌گذارد. او می‌گوید: زمانی که اسم مدرسه شاهد می‌آید خود به خود نام، یاد و ابهت شهدا بر روی همه تأثیر می‌گذارد و فضا را معنوی می‌کند. لطف شهدا در همه موارد جاری است، چه در آموزش و چه فضای مدرسه.

او که شش سال از خدمتش را اینجا بوده است پیش از آنکه این فضای آموزشی تبدیل به مدرسه شاهد شود، می‌گوید: بیشتر ساکنان این محله مهاجر هستند ولی این را نمی‌توان از روی رفتار و برخورد خانواده‌ها متوجه شد و فقط از روی شناسنامه می‌فهمیم که کدام دانش‌آموز ایرانی و کدام مهاجر و مهمان ماست. صمیمیت و همدلی بین خانواده‌‌ها بسیار خوب است و همکاری عالی با مدرسه دارند. مردم قدرشناس و نجیبی هستند و در همه زمینه‌ها با ما همکاری می‌کنند.

 

تکریم فرزندان شهید وظیفه ماست

مدیر باسابقه این مدرسه درباره دانش‌آموزان این مدرسه می‌گوید: بحث توفیق خدمت است. به همکاران هم گفتم شما انتخاب شده‌اید برای تدریس و همکاری در این مدرسه. توفیقی که خداوند افزون به شما داده است. این دانش‌آموزان سرمایه‌های ارزشمندی هستند.

 وقتی دختر شهید با ذوق و علاقه دل‌نوشته خود را برای مسئولان می‌خواند و آن‌ها هم هدیه‌ای به بچه‌ها می‌دهند، اعتماد به نفسش افزایش می‌یابد. وظیفه ماست که برایش امنیت خاطر در نبود پدر شهیدش ایجاد کنیم و اجازه ندهیم کمبودی احساس کند، هر چند مثل بودن پدرش نمی‌شود.خراشادی درباره مدرسه هم توضیح می‌دهد: در حال حاضر دو فرزند شهید در مدرسه داریم که از فرزندان شهدای مدافع حرم هستند.

او درباره تعداد دانش‌آموزان این مدرسه شاهد می‌گوید: 212دانش‌آموز داریم که بیشتر از نیمی از آن‌ها خانواده شهدا، رزمندگان و جانبازان و بقیه هم دانش‌آموزان برگزیده مسابقات علمی، فرهنگی و ورزشی در منطقه و کشور هستند.

مدیر مدرسه از همت مسئولان برای راه‌اندازی اولین مدرسه شاهد منطقه تبادکان می‌گوید: این مدرسه با زحمات سیدامیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و علی غفاریان مسئول شاهد اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و مصطفی ترکاشوند مدیر اسبق اداره تبادکان به سرانجام رسید.

به علت نبود مدرسه شاهد در این نزدیکی، خانواده شهدا هزینه سنگین سرویس را می‌پرداختند و فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کردند

خراشادی‌زاده آماده‌سازی این مکان آموزشی را پروژه‌ای زمان‌بر و سنگین می‌داند و از زحمات همکارانش برای راه‌اندازی مدرسه شاهد می‌گوید. جابه‌جایی و ثبت‌نام بچه‌ها و آماده‌سازی فضا بسیار سخت بود و هیچ‌کدام از همکاران ما امسال تابستان از مرخصی خود استفاده نکردند تا فضا به‌موقع آماده شود.

همچنین مجتمع مسکونی کوثر دو خیابان بالاتر و محل سکونت خانواده شهدای مدافع حرم است. به علت نبود مدرسه شاهد در این نزدیکی، خانواده شهدا هزینه سنگین سرویس را می‌پرداختند و فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کردند. با افتتاح این مدرسه، مشکل مدارس دخترانه آن‌ها برطرف شد.

او در پایان صحبت‌هایش درباره خدمت در مدرسه شاهد می‌گوید: خدمت‌رسانی در هر جایی زیباست اما در بعضی جاها زیباتر است. وقتی پدر دانش‌آموزی جانش را برای امنیت و سلامت ما فدا کرده است، وظیفه اندک ما خدمت‌رسانی به او از لحاظ تعلیم و تربیت است و به گفته رهبر معظم انقلاب باید خانواده معظم شهدا را تکریم کنیم که واجب فراموش‌نشدنی است.

 

عدالت آموزشی برای فرزندان شاهد

رئیس اداره شاهد و امور ایثارگران آموزش و پرورش استان خراسان رضوی هم درباره تأسیس مدرسه شاهد شهید عامل به شهرآرامحله می‌گوید: سال گذشته در آموزش و پرورش استان خراسان رضوی مبنای ما بر این بود که در مناطق محروم برای تأسیس مدارس شاهد اقدام کنیم. عدالت آموزشی، خواست آموزش و پرورش است. به همین علت رویه گذشته و تأسیس مدارس شاهد در مناطق برخوردار را تغییر دادیم. درباره مدرسه شهید عامل هم باید بگویم که این مدرسه در ناحیه7 مشهد قرار داشت و به سبب تغییراتی با مدرسه دیگری جایگزین شد.

علی غفاریان پناهی در ادامه می‌افزاید: با وزارت آموزش و پرورش در تهران رایزنی کردیم تا کد مدرسه شهید عامل در منطقه تبادکان و در محدوده گلشهر فعال شود.

او هدفش را از این‌کار، ترویج فرهنگ ایثار و شاهد در مناطق حاشیه شهر می‌داند. به همین سبب قصد دارد سال آینده هم مدارس شاهد بیشتری در این مناطق و در مقاطع بالاتر راه‌اندازی کند.به گفته غفاریان رویکرد اداره شاهد آموزش و پرورش خراسان رضوی حمایت از فرزندان خانواده شهدای مدافع حرم است. او می‌گوید: در مشهد کثرت خانواده شهدای مدافع حرم را داریم و به همین علت باید شرایط تحصیل بهتر فرزندان این عزیزان را فراهم کنیم.

البته پیش از این هم رویکرد همین بوده و مثلا در مدرسه شهید رحیمی حاشیه بزرگراه شهید بابانظر 27فرزند شهید مدافع حرم تحصیل می‌کنند. ما از این عزیزان حمایت می‌کنیم و برای آمدوشد راحتشان سرویس مدرسه هم در نظر گرفته‌ایم تا در مدرسه شاهد تحصیل کنند. مدرسه شاهد شهید عامل هم به همین سبک است و در آنجا تمامی فرزندان شهدا و جانبازان مدافع حرم آن محدوده را پذیرا هستیم.

 

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
1
0
سلام واقعا مدرسه ی عالی است و من هم در این مدرسه تحصیل می نمایم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
0
0
بهترین مدرسه