کد خبر: ۳۷۳۹
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه هیئت‌ها در چمن84

خانه‌ها ساخته می‌شوند و خانواده‌ها برای سکونت به اینجا می‌آیند و کوچه هم آباد می‌شود. نزدیک‌بودن آن با حرم مطهر رضوی، سال‌ها پیش زائران عاشق اهل بیت(ع) را وسوسه می‌کند که در آن هیئتشان را بنا کنند. مراسم مذهبی چهار هیئت یتیمان حضرت زهرا(س)، بیت‌العباس، هیئت ابوالفضلی بشرویه و هیئت ابوالفضلی روستای نوزاد بیرجند در این کوچه کوچک حال و هوای معنوی به آن بخشیده است.

آن قدیم‌ها سرتاسر کوچه چمن84 باغ و زمین بود و با شکل و شمایل فعلی‌اش فرق داشت. خبری از ریل راه‌آهن و خانه‌های ویلایی نبود. اینجا بین اهالی محله به میلان هشتم معروف بود؛ اسمی که هنوز سر زبان بعضی قدیمی‌ها هست. سال‌ها می‌گذرد، خانه‌ها ساخته می‌شوند و خانواده‌ها برای سکونت به اینجا می‌آیند و کوچه هم آباد می‌شود. نزدیک‌بودن آن با حرم مطهر رضوی، سال‌ها پیش زائران عاشق اهل بیت(ع) را وسوسه می‌کند که در آن هیئتشان را بنا کنند. مراسم مذهبی چهار هیئت یتیمان حضرت زهرا(س)، بیت‌العباس، هیئت ابوالفضلی بشرویه و هیئت ابوالفضلی روستای نوزاد بیرجند در این کوچه کوچک حال و هوای معنوی به آن بخشیده است.

هیئت یتیمان حضرت زهرا(س) در اواسط این کوچه با دعای کمیل، روضه و سخنرانی‌هایش معروف است. این بنای مذهبی در سال1342 ساخته می‌شود.

 

وضعیت خطرناک درخت خمیده و خشک قدیمی در این کوچه را بارها همسایه‌ها به سامانه137 گزارش داده‌اند. اما این درخت همچنان به همان حالت سر جای خود قرار دارد.

 

بیت‌العباس(ع) هم مکانی است که اهالی روستای خسروآباد طبس در این کوچه تأسیس کرده‌اند. ایام محرم و صفر در این هیئت به روی ساکنان محله باز است.

 

زهرا حسین‌زاده و کبری نعمتی، همسایه‌های قدیمی، نشستن جلو پیاده‌رو منزلشان در ظهر سرد پاییزی را به خانه‌نشینی ترجیح می‌دهند. خشک‌شدن درختان کوچه دغدغه این دو همسایه است.

 

 

 

ارسال نظر