کد خبر: ۳۸۲۹
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

شاعر «مویرگ»، رتبه اول کشوری جشنواره جوان خوارزمی

نوجوان ساکن محله زرکش اگرچه در رشته علوم تجربی درس می‌خواند، علاقه‌ به شعر رهایش نمی‌کند. طوری که با سرودن مجموعه شعر مویرگ، رتبه اول کشوری جشنواره جوان خوارزمی را به دست آورده است.

 نوجوان ساکن محله زرکش اگرچه در رشته علوم تجربی درس می‌خواند، علاقه‌ به شعر رهایش نمی‌کند. طوری که با سرودن مجموعه شعر مویرگ، رتبه اول کشوری جشنواره جوان خوارزمی را به دست آورده است.


از افسردگی تا افسون شعر

امیرحسین شیخی، متولد سال 1384در محله کال زرکش است. او که تا قبل از ده‌سالگی به‌طور جسته‌گریخته با شعر و داستان آشنا شده بود، می‌گوید: از کودکی با شعر و داستان بیگانه نبودم، حتی گاهی اوقات داستان‌های کوتاه و اشعار بدون وزن و قافیه‌ای می‌نوشتم. اول دبیرستان به اقتضای سن و دوران بلوغ، دچار نوعی افسردگی و گوشه‌گیری شدم و هیچ‌چیز حتی سفر و همراهی با خانواده و دوستان نیز برایم جذابیت نداشت.

هر چه بیشتر می‌خواندم مشتاق‌تر و علاقه‌مندتر می‌شدم. به مرور با خواندن همین کتاب‌ها و اشعار استرس و افسردگی‌ام ازبین رفت

این گوشه‌گیری هم‌زمان می‌شود با آشنایی این نوجوان با احسان محسنی، دبیر ادبیات دبیرستان: «معلمم به ادبیات عشق می‌ورزید. من هم تشنه شعر و داستان بودم. به‌خاطر داستان‌ها و اشعار دست‌وپاشکسته‌ای که سروده بودم با هم دوست شدیم. آقای محسنی هر روز کتاب‌های داستان و شعری را معرفی می‌کرد و از من می‌خواست که آن‌ها را بخوانم.

 حتی روز تولدم همراه هم به یکی از کتابفروشی‌های خیابان احمدآباد رفتیم. آقای محسنی کتابی را به من هدیه کرد. به‌مرور زمان میل خفته و عشقی که به ادبیات داشتم، در من زنده و هر روز بیشتر و بیشتر شد. هر چه بیشتر می‌خواندم مشتاق‌تر و علاقه‌مندتر می‌شدم. به مرور با خواندن همین کتاب‌ها و اشعار استرس و افسردگی‌ام ازبین رفت.»

امیرحسین با راهنمایی معلم ادبیات با پژوهش‌سرای خوارزمی آشنا و در آنجا با قواعد سرودن شعر آشنا می‌شود. او می‌گوید: در پژوهش‌سرا از محضر استادان بهره‌ها بردم و دیوان‌های مختلف شاعران قدیم و جدید را مطالعه کردم. اشعاری هم می‌سرودم و کم‌کم یاد گرفتم استعدادم را به شکل صحیح پرورش دهم.

 سیدرضا حسینی از معلمان پژوهش‌سرا همراهی و کمک زیادی به امیرحسین می‌کند و توسط او برای اولین‌بار با انجمن ادبی شعر امین آشنا می‌شود: «هنوز هم با این انجمن ارتباط دارم. بهترین شعری که در این انجمن سرودم و خواندم، شعری در وصف مقام امام رضا(ع) بود.»  


چاپ کتاب شعر مویرگ

امیرحسین در حوزه شعر موفقیت‌هایش بیشتر بوده است. او مجموعه شعری به نام مویرگ در دست انتشار دارد: «مجموعه شعر مویرگ،  شامل بیست‌غزل و 10رباعی است. موضوع و مضمون بیشتر این اشعار عاشقانه و برداشت‌های خودم از شرایط و اوضاع اجتماعی محله و جامعه است. 

تابستان امسال با مجموعه شعر مویرگ در حوزه ادبیات جشنواره جوان خوارزمی شرکت کردم و توانستم رتبه اول ادبیات فارسی (شاخه شعر) کشور را به دست آورم. یکی از افتخارات بزرگم این است که استاد و شاعر ارجمند، محمد کاظم کاظمی، مقدمه‌ای برای این مجموعه شعر و استاد عبدالجبارکاکایی نیز مؤخره‌ای برای آن نوشته‌اند و از لحاظ ادبی و شعری آن را معرفی، تمجید و تعریف کرده‌اند.

 درحال حاضر نیز برای چاپ این مجموعه با انتشارات سوره مهر در حال مذاکره هستم و درصورت توافق، مجموعه شعر مویرگ به‌زودی چاپ خواهد شد.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر