کد خبر: ۴۲۶
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

محله مهندسی‌ساز

محله مسلم یکی از محلات شناخته‌شده و البته تازه تأسیس منطقه 3 است. این محدوده از لحاظ شهرسازی دارای بافتی مهندسی‌ساز است. شناسایی سابقه محله، ظرفیت‌ها و امتیازات آن نسبت به محلات هم‌جوار را در ادامه می‌خوانید.

محله مسلم یکی از محلات شناخته‌شده و البته تازه تأسیس منطقه 3 است. این محدوده از لحاظ شهرسازی دارای بافتی مهندسی‌ساز است. شناسایی سابقه محله، ظرفیت‌ها و امتیازات آن نسبت به محلات هم‌جوار را در ادامه می‌خوانید.
مجحتبی هراتی رئیس شورای اجتماعی محله مسلم درباره سابقه این محله گفت: هرچند سال‌های زیادی در این محدوده شهرنشینی وجود داشت؛ اما محله مسلم از محلات تازه تأسیس است و پیش‌ از این اهالی با عنوان محله گاز این محدوده و نواحی هم‌جوار را می‌شناختند. با روی کار آمدن شورای جدید بخشی از این محله بزرگ با نام جدید محله مسلم نام‌گذاری و به تعبیری تفکیک شد.

مجتبی هراتی افزود: محدوده این محله از مسلم شمالی تا رسالت که شامل بولوار حبیب بن مظاهر می‌شود از سمتی و همچنین از حاشیه خیابان گاز 10 تا چهارراه گاز رسالت و صدمتری شامل محله مسلم می‌شود.
عباسی هراتی ۷۰ ساله از ساکنان قدیمی محله هم درباره قدمت محله توضیح داد: من سال 1353 به این محدوده آمدم. آن زمان محله شامل زمین‌های کشاورزی و چند چاه موتور بود. در وسط محله کالی بود که در امتداد کال دروی قرار داشته است و مازاد آب‌های سطحی و باران از آن به بیرون می‌رفته است.او ادامه‌داد: خانه‌هایی کم تعداد در اطراف زمین‌های کشاورزی قرار داشته است. من به یاد دارم اهالی هم‌جوار با حرم مطهر و محدوده‌های اطراف آن برای خرید مایحتاج روزانه مانند سبزی، صیفی و میوه‌جات به این منطقه می‌آمدند. چراکه بی‌واسطه از کشاورز خریداری کرده و قیمت‌ها ارزان‌تر و اجناس باکیفیت‌تر بود.
وی می‌افزاید: بعد از انقلاب این محدوده خیابان‌کشی شده است و در سال‌های بعدی ابتدا سنگ فرش و سپس خیابان‌ها آسفالت شد و آرام دیگر خدمات شهری به محله آمد. آنچه امروزه به نام بولوار حبیب بن مظاهر شناخته می‌شود در سال 92 آیلندگذاری شد و شکل و شمایل بولوار گرفته است.
او گفت: هنوز بعضی از اهالی این محدوده را با نام‌های قدیمی‌اش که اوحدی کرمانی، شمس تبریزی و میلان آتش‌نشانی بودند می‌شناسند.
رئیس شورای اجتماعی مسلم که خود در همین محله متولد شده است درباره بافت امروزی محله گفت: به نظرم به‌عنوان کسی که کار روزمره‌اش هم مرتبط با فضای شهری است باید بگویم این محله مهندسی‌ساز است و خیابان‌های 20 متری یکنواخت و با شیب مناسب دارد. اهالی محله معمولاً با مسئله آب‌گرفتگی مواجه نمی‌شوند. این محله توانمندی بهتری از لحاظ ساخت خیابان‌ها نسبت به مناطق اطراف دارد.
وی ادامه داد: مساجد متعدد و فعال محله از دیگر نقاط قوت محله هستند. امنیت عمومی هم در این محدوده در خور توجه است و باید از همه دست‌اندرکاران این بخش سپاسگزاری کرد. خدمات عمومی و اجتماعی هم در این محدوده در دسترس است و سرانه خوبی دارند.
رئیس شورای اجتماعی مسلم درباره مهم‌ترین مشکل محله گفت: نه‌تنها این محله بلکه در همه نقاط حاشیه‌ای کمبود فضای سبز مشکل بزرگی است. این امر باعث کمتر شدن سهم فضای سبز برای اهالی نسبت به دیگر نقاط شهر شده است.
وی در همین‌باره افزود: علاوه بر مسئله فضای سبز در بخش وسایل ورزشی همگانی و سالن‌های ورزشی که بتواند سرانه سلامتی محله را تأمین کند با کمبودی چشمگیر روبه‌رو هستیم. این مسئله در بخش بانوان و کودکان ظهور و نمود بیشتری دارد.
مجتبی هراتی ادامه داد: برای تأمین فضای سبز و امکانات ورزش همگانی تابه‌حال از سوی شورای اجتماعی و مسئولان نواحی تلاش‌های متعددی انجام‌شده است و حتی بودجه لازم را توانسته‌ایم در ردیف بودجه بگنجانیم؛ اما متأسفانه مالکان بخش خصوصی این امکان را در اختیار ما قرار ندادند. به‌هرحال این مشکل هنوز پابرجاست.
رئیس شورای اجتماعی محله مسلم به طرح‌های اجراشده از سوی شورای اجتماعی اشاره کرد و گفت: طرح مشکلات مجازی و شبکه‌های اجتماعی را پیگیری کردیم. با همکاری رئیس کلانتری صحرایی و دیگر دوستان نمایشگاهی در این بخش ایجاد کردیم. به‌هرحال استفاده نادرست از فضای مجازی و خطراتی که برای کودکان و نوجوانان در این بخش هست از موارد بااهمیت است. بازخورد خوبی این نمایشگاه در محله داشت. این مسئله کماکان در روند ادامه فعالیت‌ها قرار دارد.وی همچنین از طرح «حمایت از کالای ایرانی» نام برد و افزود: این طرح را در سطح محله اجرا کردیم و جزو طرح‌های برتر منطقه 3 برگزیده شد. شورای اجتماعی با فروشندگان محله که کالای ایرانی می‌فروشند هماهنگ کرده بود و بن‌های تخفیف منتشر کرده بودیم. استقبال افرادی که تمایل به خرید کالای وطنی داشتند در قالب این طرح در خور توجه بود.

ارسال نظر