کد خبر: ۴۵۹۱
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

فرت‌بافی؛ احیای یک هنر قدیمی

از کودکی قالی می‌بافتم و به‌خوبی این هنر را بلدم. امروز در آموزش‌های اولیه پارچه‌بافی فهمیدم که این هنر شباهت زیادی به قالی‌بافی دارد و خیلی زود می‌توانم آن را یاد بگیرم.

مقابل دستگاه نشسته است و با دقت زیاد، طرح روی پارچه را برای بانوانی که دورش حلقه زده‌اند، توضیح می‌دهد. انگشتان دستش را با ظرافت تمام حرکت می‌دهد تا به پارچه آسیبی وارد نشود. حین کار با صبوری پاسخ همه سؤالات بانوانی را که برای آموزش شرکت کرده‌اند، می‌دهد. اینجا کارگاه فرت‌بافی در مسجد شهید‌خسروی است که برای بانوان ساکن پهنه سیدی برگزار می‌شود.


هنری درآمدزا برای بانوان خانه‌دار

فاطمه شیدایی یکی از هنرجویان است که در خانه دار قالی برپا کرده است. او در کارگاه فرت‌بافی شرکت کرده است تا هنر دیگری هم بیاموزد. توضیح می‌دهد: از کودکی قالی می‌بافتم و به‌خوبی این هنر را بلدم. امروز در آموزش‌های اولیه پارچه‌بافی فهمیدم که این هنر شباهت زیادی به قالی‌بافی دارد و خیلی زود می‌توانم آن را یاد بگیرم.

او که قالی و پشتی می‌بافد و به فروش می‌رساند، می‌گوید: با گران‌شدن فرش‌های دست‌باف و کم‌شدن سفارش مشتری‌ها، فرت‌بافی می‌تواند منبع درآمد دیگری برای بانوانی باشد که مانند من در خانه برای خودشان شغلی دارند.

صدیقه نجاتی یکی دیگر از هنرجویان است. او می‌گوید: تاکنون چندین پارچه فرت‌بافی خریده‌ام و همیشه این هنر را دوست داشتم؛ اکنون که فرصت یادگیری آن پیش آمده است، در این کلاس ثبت‌نام کردم تا شاید من هم درآمد کمی برای خودم داشته باشم.

ظریفه زارع، مدرس فرت‌بافی و دارای مجوز تدریس از میراث فرهنگی، نیز توضیح می‌دهد: از کودکی در‌کنار مادرم این هنر را یاد گرفتم و بیش از ۲۵‌سال است که در مساجد، فرهنگ‌سرا، نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی و شهرداری تدریس می‌کنم.

او ادامه می‌دهد: جلسه اول برای آشنایی بانوان با دستگاه و نوع کار بود تا اگر علاقه‌مند بودند با یادگیری کامل و خرید دستگاه بتوانند در کنار کار‌های خانه و رسیدگی به امور فرزندان، ذوق هنری خود را نیز نشان دهند و از طرفی درآمدی هم داشته باشند.

 

آشنایی با هویت محله

کارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری محله سیدی و خلج، با بیان اینکه با هدف ارتقای فرهنگ شهروندی در حوزه اقتصادی، طرح‌هایی از‌سوی سازمان بازآفرینی شهرداری برگزار می‌شود، توضیح می‌دهد: با‌توجه‌به اینکه بیشتر ساکنان پهنه سیدی از شهرستان‌های تربت‌حیدریه و کاشمر هستند و از‌طرفی پارچه‌بافی سنتی یا فرت‌بافی هنر اجدادی و خانوادگی آن‌ها به شمار می‌رود، مقرر شد کارگاه آموزشی این هنر برای ساکنان چهار محله خلج، قائم (عج)، المهدی و سیدی برگزار شود.

مهتاب علی‌نژاد می‌افزاید: این کارگاه با هدف آشنایی با هویت محله و همچنین کمک به خوداشتغالی بانوان برگزار می‌شود و برای اینکه هنرجویان بتوانند با دستگاه کار کنند، ظرفیت محدودی دارد. از دو ماه پیش با همکاری رابطان خود در بسیج و این چهار محله، زمان ثبت‌نام کارگاه فرت‌بافی را اعلام کردیم تا علاقه‌مندان از این دوره‌ها بازنمانند.

ارسال نظر