کد خبر: ۵۱۹۹
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

مهربانی وتواضع دستاورد حافظان کوچک قرآن

محمد‌یاسین از چهارسالگی وقتی خواهرش قرآن را حفظ می‌کرد، پشت سرش کلمات را تکرار می‌کرد.

 آینده روشن فرزندانش را درگرو قرائت و حفظ قرآن کریم می‌داند و تصمیم می‌گیرد در این راه به آن‌ها کمک کند. حالا دختر بزرگش، یگانه، بیست‌جزء و محمد‌یاسین پانزده‌جزء را حفظ کرده‌اند. یگانه در مسابقات بسیج کشوری سال گذشته، مقام ششم را در بخش پانزده جزء کسب کرده است و مقام اول استان را در این مسابقات دارد. محمدیاسین هم در بخش پنج‌جزء، مقام سوم را در مسابقات بسیج استان کسب کرده است.

تحقق آرزوی مادر

ریحانه غفوریان، مادر خانواده، خودش در نوجوانی به حفظ قرآن علاقه داشته است، اما دقیق نمی‌دانسته باید چه مسیری را طی کند و به قرائت قرآن بسنده کرده است. زمانی‌که یگانه را باردار بوده، قرآن گوش می‌کرده و معتقد است که این کار در علاقه دخترش به خواندن و حفظ قرآن تأثیر داشته است.

یگانه چهارساله که شد، دعای فرج را با چند‌بار شنیدن از تلویزیون از حفظ می‌خواند و مادر متوجه شد که او استعداد حفظ دارد. بعد‌از پیش‌دبستانی او را در کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی و قرائت ثبت نام کرد و بعد هم یگانه حفظ جزء‌۳۰ را شروع کرد و تا الان که یازده‌سال دارد بیست‌جزء را حفظ کرده است و می‌خواهد حافظ کل قرآن شود و نحوه حفظ را تدریس کند.

محمد‌یاسین هم از چهارسالگی وقتی خواهرش قرآن را حفظ می‌کرد، پشت سرش کلمات را تکرار می‌کرد. وقتی مادر متوجه اشتیاق او شد، با‌توجه‌به تجربه‌ای که از یگانه داشت، روخوانی و یادگیری صحیح حروف و کلمات را به او در خانه یاد داد و محمد‌یاسین هنوز پیش‌دبستانی بود که جزء سی را حفظ کرد.

برای اینکه بچه‌ها با انگیزه بیشتری کار کنند، آن‌ها را با حفظ هر جزء تشویق می‌کند و برایشان جشن یا هدیه می‌گیرد. معمولا حفظ هر جزء یک‌ماه و چهارده روز زمان می‌برد و یگانه تا یک‌سال و چند‌ماه و محمد‌یاسین هم نزدیک به دو سال دیگر حافظ کل قرآن می‌شوند.

یگانه سه روز و محمد‌یاسین دو روز در هفته به کلاس می‌روند. کلاس یگانه در محله سناباد است و مادر خودش قبلا او را به کلاس می‌برد. اما با شیوع کرونا بچه‌ها در کلاس‌های مجازی شرکت کردند و مادر خانواده زمان بیشتری در خانه با آن‌ها کار می‌کرد و همین باعث شده اکثر سوره‌ها را خودش هم از بَر باشد.

او می‌گوید: یگانه می‌تواند با فراز‌های آخر و اول هر آیه سوره را حفظ بخواند و محمد‌یاسین با فراز اول این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد، اما خودم باید کتاب دستم باشد و اول سوره را ببینم.

ارائه آیات مرتبط با درس

یگانه از کاربرد قرآن در دروس می‌گوید و اینکه با سوره‌های قرآن، کلیپ چند‌دقیقه‌ای می‌سازد و در کلاس ارائه می‌کند. می‌گوید: قرآن به تمرکزم بسیار کمک کرده و باعث شده است در درس‌ها نمرات بهتری بگیرم. برای درس‌های مختلف، آیات مناسب با درس را انتخاب می‌کنم و در کلیپی کوتاه آن را با معنی از بر می‌خوانم.

محمدیاسین هم از قرآن درس‌های بسیاری آموخته است و می‌گوید: قرآن به ما می‌آموزد به پدر و مادر و بزرگ‌تر‌ها احترام بگذاریم و دروغ نگوییم. قرائت و حفظ قرآن باعث شده است دانش‌آموزان در مدرسه به آن‌ها احترام بگذارند و همه دوستشان داشته باشند. مادر آن‌ها معتقد است که قرآن باعث شده است آن‌ها صبور، مهربان و متواضع باشند و از این نظر خدا را شکر می‌کند.

ارسال نظر