کد خبر: ۵۲۰۷
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

کانونی برای تربیت نسل متدین

کانون فرهنگی‌قرآنی «برهان» که در ابتدا باهدف آموزش روخوانی قرآن تأسیس شد، در حال حاضر به کانونی برای تربیت قرآنی و دینی نسل نوجوان و جوان محله کلاهدوز تبدیل شده است.

کانون فرهنگی‌قرآنی «برهان» با بیست‌سال فعالیت، از باسابقه‌ترین مراکز قرآنی محله کلاهدوز است. این کانون که در ابتدا باهدف آموزش روخوانی قرآن تأسیس شد، در حال حاضر به کانونی برای تربیت قرآنی و دینی نسل نوجوان و جوان محله تبدیل شده است.

 

سامان‌دهی فعالیت‌های قرآنی

کانون برهان بیست‌سال قبل با هدف سامان‌دهی فعالیت‌های قرآنی و برگزاری جلسات آموزشی در مسجد امام‌جعفرصادق (ع) محله کلاهدوز تأسیس شد. ابراهیم عقیلی، مسئول امور قرآنی کانون، می‌گوید: با حمایت مسئولان وقت، کانون در سال‌۱۳۸۱ تأسیس شد. هدف اولیه، برگزاری کلاس‌های حفظ و قرائت قرآن برای نسل نوجوان و جوان محله بود. این کلاس‌ها هر هفته در مسجد امام جعفر صادق (ع) برگزار می‌شد.


برگزاری مسابقات اذان و اقامه

کانون فرهنگی‌قرآنی برهان درکنار برگزاری جلسات روخوانی و قرائت، مسابقات قرآنی مختلفی نیز برگزار می‌کند. عقیلی می‌گوید: اذان و اقامه اولین مسابقاتی بود که ازسوی کانون قرآن برهان برگزار شد. با‌توجه‌به لحن و صدای زیبا و دل‌نشینی که تعدادی از بچه‌های شرکت‌کننده در جلسات قرائت قرآن داشتند، برای تشویق بیشتر شرکت‌کنندگان و انتخاب مکبر برای اولین‌بار در محله مسابقات اذان و اقامه را برگزار کردیم.

در این دوره از مسابقات که با حمایت خیران محلی برگزار شد، برندگان مسابقه مشخص شدند و جوایز خود را دریافت کردند. برندگان برتر این مسابقه برای شرکت در مراحل بالاتر به مسئولان برگزاری مسابقات اذان و اقامه در مشهد و استان معرفی شدند. دو نفر از همین بچه‌ها افتخار مکبری و اذان‌گویی درحرم مطهر امام‌رضا (ع) را به دست آوردند.

او ادامه می‌دهد: برگزاری این مسابقات باعث حضور فعال‌تر و بیشتر نوجوانان در فضای کانون شد و ما توانستیم با استفاده از ظرفیت‌ها و استعداد‌های این نوجوانان برنامه‌های فرهنگی و قرآنی کانون را اجرا کنیم.
به گفته عقیلی، گروه سرود، تئاتر و تیم‌های ورزشی با استفاده از ظرفیت همین نوجوانان تشکیل شده است. برگزاری مسابقات حفظ قرآن کریم از دیگر اقدامات کانون در یکی‌دو سال گذشته است.

عقیلی می‌گوید: تا‌کنون سه دوره مسابقات حفظ قرآن کریم را در سه سطح حفظ جزء سی، جزء اول و جزء یک و دو قرآن برگزار کرده‌ایم. به‌زودی نیز مراحل بالاتر مسابقات حفظ پنج‌جزء، ۱۰‌جزء و حفظ کل قرآن را برگزار خواهیم کرد.

به گفته او در آخرین دوره این مسابقات که سال گذشته برگزار شد، هفتصد‌نفر از نوجوانان دختر و پسر حافظ قرآن از سرتا‌سر شهر و دیگر شهرستان‌های استان خراسان رضوی و حتی استان‌های هم‌جوار شرکت کردند.

مراسم اختتامیه این مراسم به‌همت اداره اوقاف خراسان رضوی و شهرداری در مجموعه مذهبی گنبد خشتی مشهد برگزار شد. در این مسابقه، تعدادی از شرکت کنندگان از‌طریق فضای مجازی با آن‌ها ارتباط داشتند و مراحل آموزش و حفظ را گذراندند.

عقیلی با اشاره‌به اهدای جوایز ارزنده به برندگان مسابقات حفظ قرآن می‌گوید: سفر زیارتی کربلا، قم و سفر به شمال کشور، جوایز نقدی و غیر‌نقدی، از‌جمله هدایای این مسابقات بود. هزینه این جوایز از طرف خیران و حامیان مردمی مسابقات تأمین شد.

عقیلی در ادامه می‌گوید: در مسابقه حفظ قرآن، با نفر اول حفظ ۱۰ جزء گفتگو کردم. فهمیدم خانواده‌اش مذهبی نبوده و با حضور او در مسابقات حفظ قرآن هم مخالف بوده‌اند. اما او به‌دلیل علاقه زیادی که به قرآن داشت، به زیر‌زمین خانه می‌رفته و آیات قرآن را حفظ می‌کرده است.

این نوجوان در همین شرایط سخت توانسته بود ۱۰ جزء قرآن را حفظ کند. او توانست با کسب رتبه عالی جایزه نقدی از ما دریافت کند، اما، چون نمی‌خواست خانواده‌اش بفهمند و مانع از فعالیتش شوند، آن مبلغ را به خانواده نیازمندی اهدا کرد.

 

کانون فرهنگی‌قرآنی محله کلاهدوز می‌کوشد نسلی متدین و انقلابی تربیت کند

اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم

کانون برهان درکنار فعالیت‌های قرآنی در‌زمینه اجتماعی نیز بسیار فعال است. اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم یکی از این فعالیت‌هاست. محمد پهلوان، مسئول کلاس‌های حفظ قرآن این کانون، می‌گوید: یکی از بخش‌های جذاب و مورد‌استقبال دانش‌آموزان عضو کانون، سفر‌های جهادی و رفتن به مناطق محروم است. اوج فعالیت گروه‌های جهادی کانون در تعطیلات تابستان است. در این دوره سه‌ماهه اردوی جهادی برگزار می‌کنیم.

پهلوان می‌افزاید: بعد از ثبت نام، بچه‌ها به مناطق محروم اعزام می‌شوند. در مدت حضور ما در این مناطق، کار‌های مختلف مثل تعمیر خانه‌های افراد نیازمند، ساخت حمام و شخم‌زدن زمین‌های کشاورزی افراد ناتوان ازسوی گروه جهادی کانون انجام می‌شود. در اردو، برنامه تلاوت و جلسه قرآن روزانه نیز اجرا می‌شود.

او خاطره‌ای هم در همین باره تعریف می‌کند: یک بار به یکی از روستا‌های محروم شهرستان تایباد رفتیم. ساکنان روستا روی خوش به ما نشان ندادند، اما بعد‌از برگزاری جلسه تلاوت قرآن یکی از حافظان نوجوان کانون در مسجد روستا، نگرش آن‌ها به ما عوض شد و مورداستقبال گرم روستاییان قرار گرفتیم. طی دو سال شیوع کرونا هم بچه‌های کانون در اقداماتی، چون ضد‌عفونی‌کردن محله، توزیع بسته‌های معیشتی و ماسک بین افراد فقیر و ناتوان نقش بسیار مؤثری داشتند.


اعزام گروهی راهیان نور به مناطق جنگی

کانون فرهنگی قرآنی برهان در‌زمینه معرفی انقلاب اسلامی به نسل کودک و نوجوان اسلامی نیز فعال است. پهلوان در ادامه می‌گوید: معرفی شهدای محله، بیان دلاوری‌ها و وصیت‌نامه آن‌ها درقالب بروشور، نمایش عکس، برگزاری تئاتر و بزرگداشت شهدا ازجمله فعالیت‌های کانون در معرفی انقلاب و ارزش‌های آن بوده است.

در حوزه دفاع مقدس و جنگ نیز درقالب طرح راهیان نور، نوجوان‌ها را به مناطق جنگی غرب و جنوب کشور بردیم. در روز‌های پایانی اسفند سال گذشته آخرین گروه از نوجوان‌ها و جوان‌های انقلابی محله به مناطق جنگی اعزام شدند و در این سفر چند‌روزه با دلاوری‌ها و جان‌فشانی‌های رزمندگان غیور آشنا شدند.

در پایان می‌توانم بگویم که فعالیت بیست‌ساله کانون فرهنگی و قرآنی برهان، نقش مؤثری در تربیت نسلی معتقد و انقلابی در محله کلاهدوز و محلات اطراف داشته و همه این موفقیت‌ها به برکت قرآن و برنامه‌های قرآنی کانون برهان بوده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر