کد خبر: ۵۳۰۷
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

درختان کال نسترن، اولاد من هستند

قاسم خجسته‌پور شهروند ۸۰ ساله خیابان هوشیار، کال نسترن را با کاشت ۷۰۰ درخت، سرسبز و زیبا نگه داشته است.

فرزند اوستا یوسف مقنی معروف شهر باشی و معلم دبستانت دکتر شریعتی باشد و با او «علم‌الاشیا» خوانده باشی؛ مگر می‌شود آن اندیشه‌های ناب را بروز ندهی. قاسم خجسته‌پور شهروند ۸۰ ساله خیابان هوشیار، از سال ۱۳۶۹ به بعد رسیدگی به بخشی از فضای سبز کال نسترن را به عهده داشته است.

از کاشت ۷۰۰ درخت گرفته تا جدول‌کشی و بعد‌ها هم آبیاری و رسیدگی به آن فضا. او تا امروز این وظیفه را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای از ارگان یا سازمانی، به انجام رسانده است و فقط هدفش خدمت‌رسانی و زیباسازی محله زندگی‌اش بوده؛ چنان‌که این بخش از کال بسیار سرسبزتر و زیباتر از بخش‌های دیگر آن است و این خود شاهدی است بر اقدامات کم‌نظیر او که جای تقدیر فراوان دارد و حتی نام‌گذاری کال به نام فامیلی‌اش.

آقای خجسته‌پور تمام سندها، فاکتور‌ها و نامه‌های پیگیری کار‌های کال نسترن را از سال‌ها پیش تا‌کنون نگه داشته است و هر حرفی که می‌زند، سندش را هم نشانمان می‌دهد.

شروع صحبت‌های او برمی‌گردد به سال ۱۳۶۹. زمانی که در مشهد شورای محلات برای رسیدگی به کار مردم تشکیل می‌شود. تعریف می‌کند: آن زمان هنوز در این محله مسجدی نبود و جلسات شورا در منازل اهالی برگزار می‌شد. افرادی همچون حاج آقای شجاعی، علمایی، سرابی، دکتر الهی، مصطفوی و ... از اعضای شورا بودند.  

 

۷۰۰ درخت کاشتم

 حرف را می‌کشاند به وضعیت کال نسترن و می‌گوید: در آن زمان کال نسترن بعد از سیلی که از سمت باغ ملک‌آباد وارد آن شد، به مخروبه تبدیل و پر از خاک شده بود. ما اعضای شورا هم برای بهبود وضعیت محله و کال، شهردار آن زمان آقای صابری‌فر را به منزل من دعوت کردیم.

به ایشان گفتیم که کال مخروبه شده است و از طرفی محله بدون گل و گیاه است. ایشان هم گفتند که هزینه امتیاز کنتور آب برای فضای سبز را بدهید تا شهرداری به شما انشعاب بدهد. خوب ما هم  بلافاصله نامه‌ای نوشتیم و از ایشان امضا گرفتیم و اقدام کردیم و درنهایت امتیاز آب برای فضای سبز را گرفتیم  و کنتور به من تحویل داده شد.

 بعد از آن هم با کمک شهرداری، کال را صاف کردیم و داخل آن باز شد. منتها بعد از بازکردن کال، خود من و یکی از همسایه‌ها دوطرف کال را حدود ۵۰ متر جدول‌کشی کردیم. چون کال نه درختی داشت و نه دورچینی. البته بعد از مدتی شهرداری باقی را هم جدول‌کشی کرد.

نفسی تازه می‌کند و ادامه می‌دهد: از اول ملک‌آباد تا خیام ۱۰ را درخت کاشتم و وضعیت فضای سبزش را سروسامان دادم. البته همسایه‌ها هم کمکم می‌کردند. می‌پرسیم چند درخت کاشتید و پاسخ می‌دهد: حدود ۷۰۰ درخت و این درختان را با همین کنتور آبیاری می‌کردم.

چندباری هم کنتور را دزدیدند و دوباره درخواست دادیم و حالا حدود ۲۵ سال است که رسیدگی به وضعیت فضای سبز را عهده‌دار هستم. البته شهرداری هفت‌سالی است که رسیدگی به وضعیت فضای سبز این محدوده را به‌عهده گرفته است، اما بازهم خودم کشت گل‌ها و آبیاری را انجام می‌دهم.

 

رهگذران عکس یادگاری می‌گیرند

به این بخش از صحبت‌هایش که می‌رسد، چند عکس را نشانمان می‌دهد که چندتن از مسئولان شهرداری منطقه یک در کنار گل‌های صورتی‌رنگ توری مقابل منزلش گرفته‌اند. آن‌ها برای شنیدن حرف‌های شهروند سبز کال نسترن دعوتش را پذیرفته و به این جا سرزده‌ بودند. او درخواست جانمایی میز شطرنج، برق‌کشی و رسیدگی بیشتر به لچکی کنار کال نسترن را  برای استفاده بازنشسته‌های محله داشته است.

درباره واکنش همسایه‌ها نسبت به خدماتش به کال نسترن می‌پرسیم. اینکه آیا قدردان هستند. آقای خجسته‌پور با گفتن «خیلیِ» محکمی میزان قدردانی همسایه‌هایش را عنوان می‌کند و می‌گوید: هر روز وقتی مهندس و دکترهای این محله رد می‌شوند و مرا با لباس کار می‌بینند، برای لحظه‌ای توقف می‌کنند و می‌گویند: «آقای خجسته‌پور خداقوت؛ خدا پدرت را بیامرزد.» خیلی‌ از رهگذران نیز این‌جا عکس یادگاری می‌گیرند.

خیلی‌ها هم می‌پرسند این گل‌ها را ازکجا خریده‌ام و باورشان نمی‌شود که من برای خرید گل و گیاهان اینقدر هزینه می‌کنم.

 

این درختان اولاد من هستند

 

این درختان قلب من هستند

می‌پرسیم چرا بدون دریافت هیچ هزینه‌ای اینطور به وضعیت فضای سبز کال رسیدگی می‌کند. پاسخ می‌دهد: به این کار علاقه دارم. همانطور که پدر من به عمران و آبادی این شهر خدمت‌ کرد، من هم دوست داشتم در حد توان خودم خدمتی انجام بدهم.

خوب اگر من و امثال من این کارها را انجام ندهند، همه جا خشک می‌شود. شما درختان داخل کوچه‌ها را ببینید. خشک هستند و ضعیف. اما من اینجا درختی چتری دارم که از شدت برگ و سرسبزی می‌خواهد بشکند. بعد هم می‌گوید این درختان مثل قلب من هستند. به یکی از مسئولان شهرداری هم گفتم که این‌ درختان اولاد من هستند و دوستشان دارم.

 

نام‌گذاری کال به نام خجسته‌پور

شهروند سبز خیابان هوشیار، تأکید می‌کند که از هیچ کدام از همسایه‌ها برای بهبود فضای سبز اطراف کال، هزینه‌ای نگرفته است تا روزی کسی نگوید که خجسته‌پور به‌خاطر علاقه خودش به فضای سبز از ما پولی گرفته. بعد هم اضافه می‌کند:   آقای صیفی یکی از همسایه‌ها کمک بسیار زیادی به من کرده‌اند.

هم کمک مالی و هم کمک یدی. آقای عطارزاده هم مقابل منزلش گل کاشته است و در زیبایی محله تأثیر داشته.اما تنها درخواست مرد زحمت‌کش خیابان هوشیار، نام‌گذاری این پارک خطی به نام خجسته‌پور است.

 

ارسال نظر