کد خبر: ۵۲۵۳
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴

مجتمع قانون‌مدار مشهد

افرادی که در مجتمع ولی عصر (عج) محله گلدیس زندگی می‌کنند شاید سطح مالی متوسطی داشته باشند، اما از نظر فرهنگی در سطح بالایی هستند.

مجتمع ولی عصر (عج) در محله گلدیس به درختان جنگلی و انبوهش مشهور است. یک مجتمع سیصد‌ودوازده‌واحدی در متراژی حدود ۷.۵ هکتار که بیش‌از چهارهکتار آن، فضای سبز است. در میان حصار‌های بلند اطراف مجتمع دو ورودی وجود دارد؛ یکی سمت بولوار شهید‌برونسی و دیگری داخل شهرک گلدیس.

در هر دو ورودی این تابلو نصب شده است: «سرعت مجاز ۲۰‌کیلومتر و بوق‌زدن در سراسر مجتمع ممنوع». به محض ورود و در اولین نگاه جدول‌کشی‌های منظم، خیابان‌کشی‌های دقیق و تابلو‌های نصب‌شده که در‌میان درختان انبوه این مجتمع به‌خوبی جانمایی شده‌اند، به چشم می‌آید؛ تابلو‌هایی که قوانین مجتمع را یادآوری می‌کند و در عین حال راهنمای خوبی برای راحت‌تر پیدا کردن نشانی خانه‌هاست.

با وجود همین تابلو‌های راهنما، پیدا کردن دفتر مدیریت مجتمع، کار سختی نیست.

دوام زندگی در مجتمع ولی‌عصر(عج) با رعایت قوانین آپارتمان‌نشینی

 

تشکیل هیئت‌مدیره از اولین سال تأسیس

مراحل ساخت این مجتمع سرسبز که متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن است، از سال‌۷۰ شروع شده و اولین مالکان، سال‌۷۴ در آن ساکن شده‌اند. از همان سال اول هیئت‌مدیره و مجمع عمومی تشکیل شده است و مدیرعامل هم داشته‌اند.

علیرضا گیلانی‌فر، یکی از قدیمی‌ترین ساکنان این مجتمع که ۲۲‌سال متوالی عضو هیئت‌مدیره بوده و بیشتر سال‌ها هم به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شده است، می‌گوید: افرادی که در این مجتمع زندگی می‌کنند شاید سطح مالی متوسطی داشته باشند، اما از نظر فرهنگی در سطح بالایی هستند؛ به‌همین‌دلیل پذیرفتن قوانین مجتمع‌نشینی و فرهنگ همسایه‌داری و آپارتمان‌نشینی برایشان راحت است.

او ادامه می‌دهد: این مجتمع شامل ۳۱۲ واحد در ۵۲ بلوک و ۲۶‌دستگاه است. هر دستگاه دو بلوک شش‌واحدی را در سه‌طبقه شکل می‌دهد؛ سه‌واحد صدمتری دو خواب و سه‌واحد ۱۴۰ متری سه‌خواب. هر بلوک یک نماینده دارد که می‌شود ۵۲ نفر و این ۵۲ نفر منتخبان اهالی هستند که شورای نمایندگان مجتمع را تشکیل می‌دهند.

مشترک بودن کنتور آب یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است

زهره صحت‌بخش که همسایه‌ها او را با نام همسرش می‌شناسند و خانم شاهرخیان صدایش می‌زنند، از بیست‌سال قبل در این مجتمع ساکن بوده و چندسالی است که مدیر مجمع شورای نمایندگان مجتمع است و رتق‌و‌فتق برخی امور را بر‌عهده دارد.

زهره‌خانم علاوه‌براین رابط بین هیئت‌مدیره و نمایندگان بلوک‌هاست و ارتباط خوبی با همه ساکنان دارد. ازآنجایی‌که قدیمی مجتمع به شمار می‌آید، بیشتر همسایه‌ها او را می‌شناسند و به زهره‌خانم احترام می‌گذارند.

او با اشاره به اینکه هر سه ماه یک‌بار جلسه مشترکی بین مجمع شورای نمایندگان و هیئت‌مدیره برگزار می‌شود تا اعضای هیئت‌مدیره بیشتر در جریان خواسته‌های همسایه‌ها قرار بگیرند، توضیح می‌دهد: شاید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این مجتمع مشترک‌بودن کنتور آب و آبیاری درختان با آب شرب باشد که روی شارژ ماهیانه واحد‌های مسکونی تأثیر دارد.

در حال حاضر شارژ دوخوابه‌ها ۳۰۰‌هزارتومان و واحد‌های سه‌خوابه ۳۱۰‌هزار تومان است. این رقم غیر از پرداخت هزینه آب، به مواردی مانند نظافت محوطه و راه‌پله‌ها، حقوق پرسنل اداری مجتمع مانند مدیرعامل، حسابدار، دفتردار و همچنین هزینه باغبان و نگهبان سه شیفت برای دو ورودی مجتمع اختصاص می‌یابد.

استفاده بهینه از مشاعات

یکی از ویژگی‌های خاص مجتمع، ولی عصر (عج) این است که ساختمان برای مدیریت و کادر اداری دارد. اینجا یک مجتمع کاملا خانوادگی است و برای کنترل افرادی که در مجتمع ساکن می‌شوند، خرید و فروش‌ها و موارد رهن و اجاره در دفتر مدیریت انجام می‌شود و تحت نظارت هیئت‌مدیره است.

علاوه‌براین مجتمع دارای یک بخش تجاری است؛ سوپرمارکت، میوه‌فروشی، نانوایی و برخی از اقلامی که موردنیاز روزانه همسایه‌ها‌ست، در مجتمع یافت می‌شود و لازم نیست اهالی برای خریدهایشان مدام از مجتمع خارج شوند.

به گفته شاهرخیان، سالن ورزش و بدن‌سازی هم یکی از بخش‌های پرطرفدار در این مجتمع است که با رضایت اهالی، درآمد آن صرف هزینه‌های مشترک می‌شود و آقایان و بانوان در دو شیفت از آن استفاده می‌کنند. اینجا سالن اجتماعات هم دارند و البته پارک بازی بچه‌ها که بسیار پرطرفدار است و هر روز با استقبال بچه‌ها روبه‌رو می‌شود.

دوام زندگی در مجتمع ولی‌عصر(عج) با رعایت قوانین آپارتمان‌نشینی

 

اینجا امنیت برقرار است

اگر خواستید به مجتمع، ولی عصر (عج) بیایید، یادتان باشد که از ۱۰‌شب تا ۶ صبح در ورودی سمت بولوار شهید برونسی بسته است و فقط از در ورودی خیابان گلدیس می‌توانید تردد کنید. این قانون هم جزو تمهیداتی است که هیئت‌مدیره برای امنیت بیشتر همسایه‌ها در نظر گرفته‌است.

میترا محمودی، از ساکنان قدیمی مجتمع که مسئولیت دفتر را بر‌عهده دارد، می‌گوید: در همه ساعات شبانه‌روز مجتمع ما امن است. در شب‌های تابستان خانم‌ها دور هم جمع می‌شوند و زیر درختان می‌نشینند. گاهی پیش می‌آید تا پاسی از شب دورهمی اهالی طول می‌کشد، حتی بدون هیچ نگرانی در میان درختان سربه‌فلک‌کشیده قدم می‌زنند.

«ساعت‌۱۰ شب نگهبان درِ خیابان شهید برونسی را می‌بندد و تا صبح نگهبان‌ها به هم کمک می‌کنند. یکی گشت می‌زند و دیگری نگهبانی در سمت شهرک را برعهده دارد. زیبایی زندگی در این مجتمع به این است که هرکه از قدیم ساکن بوده، همین‌جا ماندگار شده است. همه یکدیگر را می‌شناسیم و بچه‌های ما با هم بزرگ شده‌اند.»

میترا‌خانم این‌ها را می‌گوید و ادامه می‌دهد: دو سال قبل که بیماری کرونا من را گرفتار کرد، هفتاد‌نفر از خانم‌های همسایه در حیاط مجتمع چهل‌شب دوره قرآن برگزار کردند و به دعایشان زود شفا پیدا کردم. اینجا همه هوای هم را دارند. تنها مشکل ما نبود آسانسور است که آن هم با هماهنگی همه ساکنان بلوک‌ها حل‌شدنی است.

همدلی و همراهی در برگزاری جشن‌ها

شهرام رفوگران، مجری صدا‌و‌سیما از افراد معروف و محبوبی است که سال‌هاست در این مجتمع زندگی می‌کند. او از پانزده‌سال قبل همراه خانواده همسرش در این مجتمع ساکن شده است و به گفته خودش زندگی در اینجا را با کوچه و خیابان‌های بالاشهر هم عوض نمی‌کند.

آقا‌شهرام، هوای خوب، نظم عالی، مدیریت درست و حس صمیمیتی را که در همسایه‌ها وجود دارد، از دلایلی می‌داند که او و خانواده‌اش را پاگیر مجتمع، ولی عصر (عج) کرده است. او پای ثابت مجریگری جشن‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف در این مجتمع برگزار می‌شود.

رفوگران می‌گوید: وقتی برنامه‌هایی مانند جشن‌های نوروزی یا تماشای دسته‌جمعی فوتبال جام جهانی را داریم، جوان‌تر‌ها برای راه‌اندازی مانیتور‌های بزرگ کمک می‌کنند و تعدادی از قدیمی‌ها هم هزینه‌های جشن را تأمین می‌کنند. برنامه‌های روزمره هم داریم. هوا که خوب می‌شود، ورزش همگانی برگزار می‌کنیم. با همکاری خود مردم کتابخانه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم و در همین دفتر مدیریت، شب شعر هفتگی هم داریم.

برگزاری کلاس رفع اشکال برای بچه‌ها

دوباره نوبت به شاهرخیان می‌رسد تا با او گفتگو کنیم. او چندین‌سال مربی مهد و معلم مدرسه بوده است؛ به همین دلیل هیچ‌وقت بچه‌ها را فراموش نمی‌کند و با همکاری همسایه‌ها کلاس‌های زبان انگلیسی و رفع اشکال درسی هم برگزار می‌کند.

نکته جالب در مجتمع این است که همسایه‌ها با شناختی که از هم دارند، برای کار‌های مختلف مانند شیشه‌بری، جوش‌کاری، تأسیسات یا هر کار تخصصی دیگری از یکدیگر کمک می‌خواهند. مانند محمدمهدی شیرازی یکی از ساکنان مجتمع که در همه این سال‌ها مسئول تأسیسات مجتمعشان بوده است.

۲۰۰ گونه شناسنامه‌دار در باغ جنگلی مجتمع

گیلانی‌فر ۲۲ سال در شهر‌هایی مانند بجستان و فاروج و بشرویه شهردار بوده است. سه‌سال مدیر حاشیه شهر در شهرداری و دوسال هم مدیر پارک ملت بوده است و درزمینه فضای سبز تخصص دارد.

ماجرای درختان جنگلی مجتمع را این‌طور تعریف می‌کند: قرار بوده هفتاد‌درصد فضای سبز اینجا چمن و سی‌درصد درخت‌کاری شود، اما مسئول اجرایی شرکتی که مجتمع را می‌ساخته، برعکس عمل کرده و بیشتر فضا را به درخت‌کاری اختصاص داده است.

مزیت درخت این است که نگهداری‌اش آسان‌تر است و در کاهش آلودگی هوا هم نقش پررنگ‌تری نسبت به چمن دارد. باتوجه‌به اینکه فضای مجتمع ما غیرهمسطح است، تنوع درختان آن هم به‌صورت جنگلی باعث شده نمای آن بسیار زیباتر شود.

این شهردار قدیمی ما را به آلاچیق زیبایی که جلو بلوک خودشان درست کرده است، می‌برد. او می‌گوید: فضای سبز زیبایی که ما در مجتمع داریم، مانند باغی است که همیشه اطراف خانه‌هایمان را احاطه کرده است. شناسنامه درخت‌های اینجا موجود است؛ حدود چهار‌سال قبل از سازمان پارک‌ها آمدند، کارشناسشان یک‌ماهی وقت گذاشت و برای درختان اینجا که حدود دویست‌گونه هستند شناسنامه فضای سبز درست کرد.

او که درختان را با جان و دل دوست دارد، به مشکلی بزرگ اشاره می‌کند و آن هم آبیاری فضای سبز است؛ می‌گوید: متأسفانه این فضای سبز جنگلی با آب شرب آبیاری می‌شود. هر بار که به شهرداری و خدمات شهری مراجعه کرده‌ایم، گفته‌اند مجتمع‌هایی که محصور است، شامل آبیاری شهری نمی‌شود. راستش ما با هزینه زیاد و با چنگ و دندان، این درخت‌ها را نگه داشته‌ایم.

آبیاری قطره‌ای درختان

یکی از ساکنان سرشناس این مجتمع، فرشته تقی‌زاده، فعال محیط زیستی است. او که خودش در شرکت آب منطقه‌ای کار می‌کند، درباره درختان مجتمع می‌گوید: اعضای هیئت‌مدیره به قدری در این زمینه تخصصی و دلسوزانه عمل می‌کنند که نیازی نبوده است من به موضوع بپردازم.

سیستم آبیاری مجتمع به‌صورت قطره‌ای است. جوی‌هایی هم تعبیه شده است که آب باران را به‌سمت درختان هدایت می‌کند. چند بار تصمیم گرفته‌ایم از سیستم بازچرخانی آب برای آبیاری فضای سبز اینجا استفاده کنیم، اما به‌دلیل هزینه‌بر بودن هنوز میسر نشده است.

او درباره گونه‌های گیاهی مجتمع توضیح می‌دهد: بیشتر درختان ما به آب کمی نیاز دارند. کاج، سپیدار، اقاقیا، چنار و عرعر درختانی هستند که در عین سرسبزی نیاز به آب زیادی ندارند.

چهره‌های قدیمی و جوانان صاحب‌نام

آن‌طور‌که گیلانی‌فر می‌گوید، در این مجتمع مسئولان زیادی زندگی می‌کنند. تعدادی از مجری‌های صدا‌و‌سیمای خراسان و چند خبرنگار مطرح شهرمان هم از ساکنان قدیمی مجتمع، ولی عصر (عج) هستند. او می‌گوید: جوانان و نوجوانانی هم داریم که در سطح جهانی درخشیده‌اند. پریناز، دختر آقای شیرازی که مسئول تأسیساتمان است، در سطح جهانی مدال دارد.

جوانان صاحب‌نام بسیاری در این مجتمع سکونت دارند. در‌میان تعداد زیادی که گیلانی‌فر معرفی می‌کند، پریناز شیرازی سال‌۹۶ در مسابقات جهانی کره در رشته تکواندو مقام آورده است و الان در رشته تربیت‌بدنی تحصیل می‌کند. ایمان احمدیان یزدی بیست‌ساله، سه مدال طلای مسابقات پرس سینه کشوری دارد و امسال نامش در میان انتخابی‌های تیم ملی ایران قرار گرفته است.

تبسم عشقی هفده‌ساله در رشته بسکتبال قهرمان نوجوانان کشور است و عضو تیم ملی نوجوانان ایران. دنیا گیلانی‌فر هم بازیگر است و در آثار عمویش، حمیدرضا گیلانی‌فر، کارگردان و عکاس معروف، ایفای نقش می‌کند.

ارسال نظر