کد خبر: ۵۳۰۹
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰

سالن ورزشی «نامی» جای زمین خاکی را گرفت

سالن ورزشی برادران شهید‌نامی، مجموعه‌ای برای ورزش‌های توپی است که چهار محله خلج، سیدی، قائم (عج) و المهدی (عج) با تراکم جمعیتی حدود ۷۳‌هزارنفر را تحت‌پوشش قرار می‌دهد.

تا همین یک دهه پیش، زمین خاکی خیابان شهید‌ریاضی، محلی برای بازی فوتبال جوانان پهنه سیدی بود. از‌آنجا‌که بچه‌های این پهنه با فوتبال خاکی خو گرفته بودند، تیم‌هایی محلی تشکیل داده و مسابقات جام محله را در این زمین برگزار می‌کردند.

سال‌۹۴ شهرداری تصمیم گرفت با ساخت سالن سرپوشیده «برادران شهید نامی» این زمین را به پاتوقی ورزشی تبدیل کند. اما این سالن ورزشی که قرار بود نیاز ورزشی اهالی محلات کم‌برخوردار را پوشش دهد، با شیوع بیماری کرونا، محل نگهداری معتادان متجاهر شد.

سالن ورزشی برادران شهید‌نامی، مجموعه‌ای برای ورزش‌های توپی است که چهار محله خلج، سیدی، قائم (عج) و المهدی (عج) با تراکم جمعیتی حدود ۷۳‌هزارنفر را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. این سالن ورزشی بعد‌از گذشت سه سال، جمعه گذشته، با حضور مسئولان شهری بازگشایی شد تا تابستان امسال، پذیرای کودکان، نوجوانان و ورزشکاران باشد.

 

فوتبال کف خیابان

در همان بدو ورود به مجموعه ورزشی «برادران شهید نامی»، محوطه روباز بزرگی با زمین خاکی به چشم می‌خورد؛ محوطه‌ای که به گفته اهالی در ابتدا قرار بوده استخر باشد، اما سال‌هاست خاک می‌خورد! کمی آن‌سوتر، سالن ورزشی سرپوشیده با کف‌پوش آبی و نارنجی قرار دارد.

چند‌ماهی از تخلیه سالن می‌گذرد، ولی تابلو پیام‌های انگیزشی که برای معتادان به دیوار نصب شده بود، سر جای خود باقی است. دو رختکن برای تعویض لباس وجود دارد. در سه‌سال اخیر کمد‌های داخل رختکن‌ها محل نگهداری دارو‌های معتادان بوده است.

با فاصله کمی از سالن ورزشی برادران شهید‌نامی، چند‌پسر‌بچه با توپ پلاستیکی در زمین خاکی کوچکی فوتبال بازی می‌کنند. پارسا میر، ده‌ساله علاقه زیادی به فوتبال دارد. می‌گوید: تا حالا به سالن برادران شهید‌نامی نرفته‌ام، اما چند‌باری با تیم مسجد امام‌هادی (ع) در سالن شهدای گوهرشاد تمرین کرده‌ام.

او با هیجان توضیح می‌دهد: زمین‌خوردن بخشی از بازی فوتبال است؛ به‌همین دلیل چند‌بار پایم زخم شد و مادرم گفت حق ندارم دیگر در زمین خاکی بازی کنم. فوتبال را دوست دارم؛ به‌همین دلیل باز هم برای بازی می‌آیم. بازی فوتبال در سالن ورزشی هم ایمن است و هم کیف بیشتری دارد، ولی، چون نمی‌توانیم پول آن را بدهیم، همین‌جا بازی می‌کنیم.

 

سخت‌گیری برای رزرو سالن

محمود بلوچی مربی تیم فوتبال کودکان و نوجوانان پایگاه بسیج مسجد امام‌هادی (ع) در محله خلج است. او از سالن‌های ورزشی شهرداری به‌عنوان یک مکان ویژه برای محلات کم‌برخوردار نام می‌برد و توضیح می‌دهد: تا‌زمانی‌که سالن شهیدنامی قابل استفاده بود، بچه‌های تیم را برای تمرین و حضور در مسابقات محله می‌بردم.

او ادامه می‌دهد: با تعطیلی سالن برادران شهیدنامی، بیشتر از سالن شهدای گوهرشاد استفاده می‌کردیم، اما یک سالی است به دلیل سخت‌گیری‌های ثبت‌نام در سایت و همچنین تعرفه‌های زیاد، بچه‌ها را برای تمرین به هیچ سالنی نبرده‌ام؛ چون همین مبالغی که ازسوی شهرداری ناچیز محسوب می‌شود، برای بچه‌ها و خانواده‌های این مناطق زیاد است.

مجید حبیب، یکی از فعالان و اهالی محله خلج، توضیح می‌دهد: تا قبل از ساخت سالن برادران شهید‌نامی، این مکان زمینی خاکی برای بازی فوتبال جوانان محله بود که توسط چند نفر از اهالی، مدیریت و بازی‌های دوستانه محلی در آن برگزار می‌شد.

او می‌افزاید: شهرداری با وعده اینکه با ساخت سالن ورزشی سرپوشیده، اهالی فضای بهتری برای ورزش و بازی فوتبال خواهند داشت، سالن کنونی را احداث کرد، اما به‌دلیل هزینه زیاد و فرایند رزرواسیون، بازی‌های دوستانه و حتی تیم‌های محلی که شکل گرفته بودند، منحل شد.

حبیب با بیان اینکه بازگشایی این سالن ورزشی درصورتی‌که اهالی محلات کم‌برخوردار سیدی بتوانند از آن استفاده کنند اقدام خوبی است، پیشنهاد می‌کند: بهتر است سه‌روز در هفته در ساعتی از صبح، این سالن در‌اختیار بانوان محله قرار گیرد تا آن‌ها نیز از مزایای ورزش بهره‌مند شوند.

 

«نامی» برای ۴ محله

 

انتظار اهالی از شهرداری

مسعود سری یکی از جوانان محله سیدی است که برای پیگیری مطالبات هم‌سن‌و‌سال‌هایش عضو شورای اجتماعی محله‌شان شده است. او می‌گوید: هنگامی‌که گفتند سالن برادران شهید‌نامی برای مدتی تعطیل است، تصور می‌کردیم قرار است مرکز نگهداری بیماران کرونایی شود، اما بعد متوجه شدیم تبدیل به کمپی برای نگهداری معتادان شده است.

او می‌افزاید: تا قبل از اینکه سالن را از بچه‌های محله بگیرند، کارمان این بود که برای بازی فوتبال و والیبال به سالن برویم. اما بعد از آن به سالن شهید‌صالحی در خیابان اصلانی‌۲۱ می‌رفتیم، اما به‌دلیل دوری مسافت، بیشتر بچه‌ها دست از ورزش کشیدند و وقتشان را در فضای مجازی می‌گذراندند.

محمدرضا قاسم‌زاده، عضو شورای اجتماعی محله قائم (عج)، نیز با اشاره به اینکه بازگشایی این سالن ورزشی، یکی از درخواست‌های مکرر و جدی اهالی بوده است، می‌گوید: در سفر سال گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه به مشهد به‌صورت مکتوب درخواست خود را مطرح کردیم و چند‌ماه بعد، این سالن از معتادان تخلیه شد، اما بازگشایی نشد.

او ادامه می‌دهد: تعدادی سالن ورزشی در محله فعال است که خصوصی یا متعلق به آموزش‌و‌پرورش است و در سه سال گذشته، اهالی از آن‌ها استفاده می‌کردند، اما شهروندان از شهرداری انتظار دارند سالنی که در حمایت از محلات کم‌برخوردار احداث شد و مکانی برای برگزاری مسابقات محلی بوده است، دوباره در‌اختیار آن‌ها قرار گیرد.

 

درخواست ساخت مجموعه آبی

قاسم‌زاده یکی دیگر از درخواست‌های جدی اهالی را ساخت استخری در کنار این سالن ورزشی عنوان می‌کند و می‌گوید: پهنه سیدی، هیچ مجموعه آبی ندارد و اهالی برای استفاده از استخر باید از منطقه ۷ شهری خارج شوند.

حسین علی‌پور، عضو شورای اجتماعی محله المهدی (عج)، نیز می‌گوید: سالن برادران شهید‌نامی از سالن‌های ورزشی سرپوشیده شهرداری است و همه شهروندان از سراسر شهر می‌توانند از‌طریق سامانه رزرو از آن استفاده کنند. این موضوع سبب شده است میزان استفاده اهالی از این مکان، کاهش پیدا کند.

او ادامه می‌دهد: با تعطیلی این سالن، بیشتر بچه‌ها در کوچه و زمین خاکی فوتبال و والیبال بازی می‌کردند که با خطراتی همراه بود؛ درحالی‌که هر سالن ورزشی شهرداری می‌تواند حداقل نیاز دویست‌نوجوان را پوشش دهد.

 

تخفیف ۳۰ درصدی برای اهالی

شهردار منطقه ۷ با بیان اینکه سالن ورزشی برادارن شهید‌نامی سال‌۹۴ در خیابان شهید‌ریاضی احداث شد، توضیح می‌دهد: دو سالن ورزشی دیگر شامل سالن ایمان در بوستان ایمان و سالن شهدای گوهرشاد در بوستان قائم (عج) نیز در پهنه سیدی قرار دارد.

وحید برجسته‌نژاد با اشاره‌به‌اینکه سالن برادران شهید‌نامی بعد از گذشت سه سال که محل سامان‌دهی معتادان متجاهر بود، اکنون تخلیه شده است، می‌گوید: پیرو درخواست‌های مکرر شهروندان، این سالن ورزشی در روز‌های پایانی خرداد بازگشایی شد تا در‌کنار استفاده اهالی، کار‌های مرمت و بهسازی آن نیز انجام شود.

او از اختصاص ۳‌میلیارد‌تومان اعتبار برای تعمیر و تجهیز این سالن ورزشی خبر می‌دهد و می‌گوید: همچنین ۱۵ میلیارد‌تومان برای احداث استخر در این مجموعه مصوب شده است و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار منطقه‌۷ با بیان اینکه از سالن‌های ورزشی شهرداری از‌طریق سامانه رزرواسیون می‌توان استفاده کرد، می‌افزاید: مساجد، تشکل‌ها و پایگاه‌های بسیج می‌توانند درخواست زمان مورد‌نظر خود را به شهرداری ارائه کرده و با سی‌درصد تخفیف از این سالن‌های ورزشی استفاده کنند.

او توضیح می‌دهد: با بازگشایی سالن برادران شهید‌نامی، این سالن ورزشی همانند دیگر سالن‌ها از ساعت‌۶:۳۰ تا ۲۴ قابل استفاده است، همچنین اهالی می‌توانند همچون گذشته برای برگزاری مراسم مختلف از امکانات این سالن بهره‌مند شوند.

ارسال نظر