کد خبر: ۵۸۵۲
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

نقاشی زبان رسای "آرسام" است

آرسام اقدسی بعد از فوت پدرش تا مدت‌ها تمایلی به صحبت‌کردن نداشت و از تکلم بازماند. اما از زمانی که نقاشی را شروع کرد، حال‌وهوایش بهتر شد.

فوت ناگهانی پدر و غم ازدست‌دادن او تأثیر عمیقی بر روحیه آرسام چهارساله گذاشت. این تأثیر به‌اندازه‌ای بود که تا مدت‌ها تمایلی به صحبت‌کردن نداشت و از تکلم بازماند. اما از زمانی که نقاشی را شروع کرده، به‌تدریج حال‌وهوایش بهتر شده است. آرسام اقدسی از طریق طراحی‌های انتزاعی خلاقانه، مفاهیم ذهنی و درونی‌اش را در قالب نقاشی بیان می‌کند.

او با این هنر، موفق به حضور در جشنواره‌های کودکان در عرصه بین‌المللی شده است. نقاش نه‌ساله محله فلسطین از علاقه‌اش به این هنر برایمان می‌گوید.

 

رسیدن به آرامش با کشیدن نقاشی

بهترین خاطرات کودکی آرسام در کنار پدر و مهربانی‌های او بوده است. خودش می‌گوید: بچه‌های هم‌سن‌وسال من وابستگی زیادی به پدر و مادر دارند. چون پدرم در خانه بیشتر وقتش را با من به بازی می‌گذراند، وابسته‌اش بودم.

وقتی پدرم فوت کرد، دلم نمی‌خواست با کسی حرف بزنم. مادرم بار‌ها من را به دکتر برد. وقتی برایم از آن سال‌ها تعریف می‌کند، می‌گوید دکتر روان‌شناس تشخیصش این بوده است که باید با مشغول‌شدن به کاری مفید، افکار مخرب و ناراحت‌کننده را از ذهنم بیرون بریزم.

آرسام را از همان چهارسالگی در کلاس نقاشی استاد انورحسینی ثبت‌نام کردند و به‌مرور وضع روحی‌اش بهبود یافت. از آن زمان تا کنون در زمینه نقاشی فعالیت می‌کند. او بعد از شروع آموزش نقاشی نزد استاد آذر انورحسینی، به‌تدریج با مفهوم نقاشی و انتقال مفاهیم از طریق این هنر آشنا شد.

می‌گوید: روز‌های ابتدایی تمایلی به کشیدن نقاشی نداشتم، اما با حمایت‌ها و کمک‌های استادم به این هنر علاقه‌مند شدم و به این نتیجه رسیدم که می‌توانم مفاهیم گوناگون را با کشیدن نقاشی انتقال بدهم. بعد از آن به هر چیزی که فکر می‌کردم، نقاشی آن را می‌کشیدم. مفاهیمی مثل محبت به بچه‌ها، کمک‌کردن و زیبایی‌های طبیعت را با اشکال انتزاعی و تخیلی که در ذهنم داشتم، می‌کشیدم.

نقاشی‌های انتزاعی و مفهومی آرسام کوچک برای بسیاری از هنرمندان و هنردوستان جالب به نظر می‌رسید: هفت‌ساله بودم که برای اولین‌بار چند تا از تابلو‌های نقاشی‌ام در گالری آموزشگاه به نمایش درآمد. برای بسیاری از بازدیدکنندگان، اینکه نقاشی‌ها را یک کودک کشیده است، باورنکردنی بود. یکی از این نقاشی‌ها گوش بزرگی بود که در انتهای لاله آن تاب و روی تاب نیز دختر جوانی نشسته بود. منظور من در این نقاشی نشان‌دادن مفهوم گوش‌کردن به بچه‌ها بود.

تعدادی از نقاشی‌هایی که آرسام در گالری عرضه کرده بود، به فروش رسید و آن‌طور که می‌گوید، او کوچک‌ترین نقاشی بود که در آن سن‌وسال توانسته بود نقاشی‌هایش را بفروشد.

 

لبخند آرسام به زندگی با نقاشی

 

رقابت در خارج از کشور

آرسام از دو سال قبل در نمایشگاه نقاشی کودکان که در کشور فرانسه برگزار شد، به‌صورت آنلاین شرکت کرد و چند نقاشی‌اش را برای آن‌ها فرستاد: داوران مسابقه بعد از داوری، یکی از نقاشی‌هایم را به‌عنوان اثر خلاقانه تأیید کردند و لوح تقدیر این مسابقات را برایم ارسال کردند.

سال گذشته نیز در مسابقات آنلاین نمایشگاه ایتالیا که ویژه کودکان بود، شرکت کردم. در این مسابقه نیز نقاشی‌ای که کشیده بودم، به‌عنوان نقاشی خلاقانه مورد توجه داوران مسابقه قرار گرفت. با وجود اینکه نتوانستم رتبه‌ای کسب کنم، همین که نقاشی‌ام دیده و تأیید شد، خیلی خوش‌حالم.

ارسال نظر