کد خبر: ۵۹۲۴
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

از خدمت به رزمندگان تا حمایت از نیازمندان

شروع به کار خیریه محبان‌المجتبی (ع) در محله شهید‌مطهری هم‌زمان با جنگ تحمیلی و سال‌های دفاع مردم در‌برابر دشمن بود.

شروع به کار خیریه محبان‌المجتبی (ع) در محله شهید‌مطهری هم‌زمان با جنگ تحمیلی و سال‌های دفاع مردم در‌برابر دشمن بود. آن زمان همه امکانات خیریه بر پشتیبانی و حمایت از رزمندگان در جبهه‌ها متمرکز بود.

بسیاری از خانواده‌ها با هر بضاعتی از‌طریق خیریه کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی خود را به جبهه‌ها ارسال می‌کردند. در سال‌های بعد‌از جنگ، این مکان تمرکز فعالیت خود را بر خانواده‌های فقیر حاشیه شهر گذاشت و تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است.


ارسال کمک‌های مردم به جبهه

خیریه محبان‌المجتبی (ع) به‌همت تعدادی از خیران نیک‌اندیش در سال‌۱۳۶۴ تأسیس شد. حسین نورمندی‌پور، عضو هیئت‌مدیره و از اعضای مؤسس خیریه، می‌گوید: سیدمهدی جلالی‌حسینی، غلام‌علی ماندگاری، اکبر بیوکی، سید‌علی سیدی، از خیران مؤسس هستند.

این عضو هیئت‌مدیره که سابقه ۳۸ سال خدمت در خیریه را دارد، با یادآوری روز‌های پرشور جنگ تحمیلی می‌گوید: شروع فعالیت خیریه هم‌زمان شد با سال‌های اوج دفاع مقدس که همه مردم برای پشتیبانی از جبهه‌های جنگ بسیج شده بودند. ما نیز واسطه ارسال کمک‌های مردمی برای رزمنده‌ها بودیم.

او ادامه می‌دهد: با اینکه بیشتر خانواده‌ها خودشان نیازمند مایحتاج اولیه زندگی بودند، از هزینه روزانه‌شان می‌زدند تا بتوانند در کمک به جبهه‌ها سهمی داشته باشند. پتو، چند قوطی کنسرو یا حتی پول نقد مختصری را که پس‌انداز کرده بودند، به خیریه می‌دادند تا به دست رزمندگان برسد.

به گفته نورمندی‌پور در آن زمان، تعدادی خانواده نیازمند تحت پوشش خیریه بودند، اما این خانواده‌ها با‌وجود نیاز شدید کمک‌های خیریه را قبول نمی‌کردند، حتی با کارگری در مزارع، پولی تهیه می‌کردند و همان را برای کمک به جبهه‌هاکنار می‌گذاشتند. حسین‌آقا می‌گوید: هر ماه یک بار اقلام، بسته‌های غذایی و لباس‌های تهیه‌شده را با ماشین به جبهه ارسال می‌کردیم.

او ادامه می‌دهد: از اقدامات جهادی و ماندگار خیریه، ساخت هفت‌تانکر آب و ارسال آن به جبهه‌ها بود. خیران محله با تلاش شبانه‌روزی، ورق‌های آهنی و گالوانیزه را به هم جوش دادند و تانکر‌های آب را ساختند. این تانکر‌های آب نیز همراه دیگر کمک‌های مردمی به جبهه‌های جنگ ارسال شد.

 

تأمین بسته‌های معیشتی

سید‌مهدی پورسروقدی، مدیر داخلی خیریه محبان‌المجتبی (ع) است. او که رتق‌وفتق همه امور خیریه را با کمک ناصر فارسی برعهده دارد، می‌گوید: بعد از جنگ تحمیلی، تمام هم‌وغم خیریه بر خدمات‌دهی و کمک به خانواده‌های نیازمند در حاشیه شهر متمرکز بود.

او از بیست‌سال قبل که از ارتش بازنشسته شده است تا امروز در این خیریه فعالیت دارد. به گفته آقا سیدمهدی، بخشی از حمایت‌های خیریه به‌صورت تهیه بسته‌های معیشتی و خواربار ماهیانه برای خانواده‌های نیازمند است.

به گفته او برخی از خیران به‌صورت حضوری با واریز نقدی پول یا اهدای اجناس و وسایل دیگر کمک می‌کنند. برخی نیز به‌صورت غیر‌حضوری و از‌طریق شماره حسابی که اعلام شده است، در این کار خیر سهیم می‌شوند. این افراد ناشناس هستند و برخی‌شان ساکن دیگر نقاط کشور یا حتی ساکن خارج از کشورند.

پورسروقدی در ادامه با اشاره‌به خانواده‌های تحت‌پوشش مستقیم خیریه می‌گوید: درمجموع نودخانوار را تحت پوشش داریم. تأمین‌کننده هزینه‌های خیریه نیز خیران محلی و دیگر نقاط شهر هستند.

 

از وام اجاره‌خانه تا تهیه جهیزیه

در موضوع پرداخت اجاره‌خانه به نیازمندان نیز خیریه بنابر توان خود، مبالغ ۱۰، ۲۰، ۳۰‌میلیون‌تومانی را دراختیار آنان قرار داده است. خدمات رایگان پزشکی از دیگر وجوه کمک‌های خیریه به خانواده‌های نیازمند و تحت‌پوشش است.

آقا‌سید‌مهدی می‌گوید: درمانگاه دکتر خطیبی، خدمات رایگان پزشکی ارائه کرده است و ما افراد تحت‌پوشش بیمار را به این درمانگاه معرفی می‌کنیم. افرادی هم که به دیگر مراکز پزشکی رفته باشند، با آوردن فاکتور، پول خود را دریافت می‌کنند. همچنین خرید لوازم‌تحریر، لباس کیف و کفش برای دانش‌آموزان در مهرماه هر‌سال جزو برنامه‌های ماست.

این حمایت‌ها تا دوره فارغ‌التحصیلی از دانشگاه نیز ادامه دارد. ما الان دانشجویانی داریم که در دانشگاه صنعتی و دانشکده افسری مشغول تحصیل هستند. تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت و نیازمند نیز هرسال با کمک خیران انجام می‌شود. در سال جدید، تهیه جهیزیه به‌صورت کامل و جزئی برای پنج‌نوعروس نیازمند را برعهده گرفته‌ایم.

 

خیریه محبان‌المجتبی(ع) حامی نیازمندان است

 

کار‌آفرینی کارگاه خیاطی

خیریه محبان‌المجتبی (ع) در حوزه‌های مختلف مالی، کارآفرینی و پزشکی به خانواده‌های نیازمند تحت پوشش خود، خدماتی ارائه کرده است. پور‌سرو‌قدی در توضیح بیشتر می‌گوید: در‌زمینه کارآفرینی، در طبقه بالای خیریه، کارگاه خیاطی و قالی‌بافی داریم. به گفته او افراد زیادی در این مرکز به درجه حرفه‌ای رسیده‌اند. چند‌نفری نیز کارگاه خیاطی و قالی‌بافی مستقل ایجاد کرده‌اند.

این کارگاه‌ها در ایجاد اشتغال و درآمد ثابت برای خانواده‌های نیازمند تحت‌پوشش نقش بسیار مهمی داشته است. پورسروقدی می‌گوید: چندسال قبل، خانم جوانی به‌دلیل اعتیاد همسرش، تحت پوشش خیریه قرار داشت. با اینکه هیچ مهارتی در خیاطی نداشت، در کارگاه خیریه شروع به کار کرد. این خانم جوان استعداد زیادی داشت و بعد از چند ماه به استاد‌کار ماهری تبدیل شد.

دو‌سالی در کارگاه خیاطی کار کرد و درآمد ثابتی پیدا کرده بود. بعد از آن از ما اجازه خواست که به‌صورت مستقل کار کند. چندسال بعد که به خیریه سر زد، معلوم شد که در خیاطی پیشرفت خوبی کرده است و حالا یک کارگاه و چند شاگرد دارد. او از ما خواست که چند‌نفر از افراد علاقه‌مند تحت پوشش خیریه را برای کار در کارگاه خیاطی او معرفی کنیم.

 

حمایت از دانش‌آموزان مستعد

خیریه محبان‌المجتبی (ع) تأمین هزینه دانش‌آموزان خانواده‌های نیازمند تحت پوشش خود را از دبستان تا دانشگاه برعهده دارد. سروقدی می‌گوید: بچه‌های این خانواده‌های نیازمند، استعداد خوبی برای درس‌خواندن دارند. چند سال قبل، یکی از همین بچه‌ها که استعداد فوق‌العاده‌ای داشت، در دانشگاه شریف تهران قبول شد، اما، چون خانواده‌اش پول تحصیل دانشگاه را نداشتند، قصد ترک تحصیل داشت.

زمانی‌که پدرش، موضوع را برای ما تعریف کرد، با او صحبت کردم و به او گفتم نگران هزینه تحصیل نباشد؛ ما همه را پرداخت می‌کنیم. او هم با خوشحالی ثبت‌نام و دانشگاه را شروع کرد. الان نیز در رشته مهندسی نانو ذرات در‌حال فارغ‌التحصیل‌شدن است.

ارسال نظر