کد خبر: ۵۹۷۳
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

مداح کوچک هیئت

سجاد عباسی از زمانی‌که چشم باز کرده، در هیئت بوده و در آنجا رشد کرده است.

سجاد عباسی از نوجوانان محله کوشش و مداح هیئت حضرت علی‌اصغر (ع) است. او از آن بچه‌های هیئتی است که به قول خودش از زمانی‌که چشم باز کرده، در هیئت بوده و در آنجا رشد کرده است. از همان دوران کودکی، مداحی گوش می‌کرد؛ دستش را به حالت میکروفون مشت کرده و مداحی شنیده‌شده را زمزمه می‌کرد.

حالا که یازده‌سال دارد، خودش پشت میکروفون هیئت می‌ایستد و در‌کنار بزرگ‌تر‌ها مداحی می‌کند. او سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ توانست مقام ممتاز مداحی در آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۲ را به دست آورد. همچنین موفق به کسب مقام دوم شاهنامه‌خوانی در ناحیه ۲ آموزش‌و‌پرورش شده است.

 

خانواده قرآنی سجاد

سجاد مداحی را از شش‌سالگی شروع کرده است. با آنکه مربی نداشت، بزرگ‌تر‌های هیئت که علاقه و تمرینش را دیدند، اجازه دادند در یکی از شب‌های جمعه که هیئت برنامه داشت، مداحی کند. او میکروفون را به دست گرفت و مداحی عاشورایی اجرا کرد. خودش آن لحظه‌ها را این‌گونه به یاد می‌آورد: با آنکه محیط هیئت و آدم‌های آنجا برایم غریبه نبودند، استرس پیدا کردم. در یک لحظه به خودم مسلط شدم؛ انگار امام‌حسین (ع) خودشان کمک کردند و مداحی‌ام را ادامه دادم.

سجاد هنگامی‌که از انس با قرآن و هیئت می‌گوید، آن را مدیون محیط خانواده و تربیت پدر و مادرش می‌داند. او می‌گوید: پدرم قاری قرآن است و مادرم هم به حفظ قرآن علاقه دارد. همین عشق و علاقه والدینم سبب شد من و برادر و خواهرم در هیئت بزرگ شویم. از زمانی‌که یادم می‌آید، هر شب جمعه به همراه والدینم به جلسه قرآن می‌رویم. در همین برنامه‌ها بود که با مداحی آشنا شدم و از علاقه‌ام به مادرم گفتم.

 

مداح باید درباره مظلومیت امام‌حسین (ع) بخواند

مادر سجاد وقتی علاقه فرزندش را به مداحی دید، اشعار کودکانه‌ای برای پسرش پیدا و به او کمک کرد تمرین کند. البته پدر سجاد هم در‌کنارش الحان قرآنی را به او آموزش می‌داد. او از آن زمان در مراسم مدرسه و هیئت مداحی کرده است.

مسئولان مدرسه که استعدادش را دیدند، او را برای شرکت در رقابت‌های دانش‌آموزی آماده کردند و سجاد توانست مقام ممتاز مداحی را در ناحیه ۲ آموزش‌و‌پرورش به دست بیاورد. این مداح نوجوانان می‌گوید: استادی نداشتم و خودم مداحی‌های مختلف را گوش می‌کردم و بعد هم ساعت‌ها تمرین می‌کردم. قرار است به‌زودی زیر نظر استاد تمرین کنم.

او برای اشعاری که برای مداحی انتخاب می‌کند، ملاک دارد و در‌این‌باره توضیح می‌دهد: به نظرم مداح باید به آنچه می‌خواند، اشراف داشته باشد. همواره این موضوع مد‌نظرم بوده است که در مداحی‌هایم، شخصیت والای امام‌حسین (ع) و آنچه را در کربلا گذشت، نشان دهم.

او حتی در جلسه‌های قرآن تلاش می‌کند با زبانی‌که برای هم‌سن‌و‌سال‌هایش قابل درک باشد، از امام‌حسین (ع) و اهداف قیام آن امام بگوید. سجاد در ورزش و شاهنامه‌خوانی هم فعالیت دارد و توانسته است سال‌۹۸ مقام دوم شاهنامه‌خوانی را در آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۲ به دست بیاورد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر