کد خبر: ۵۹۸۲
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

طرح نوجوان مشهدی برای جلوگیری از هدررفت آب

هد‌ررفت آب هنگام استحمام، دغدغه ذهنی مصطفی خلیل‌زاده، نوجوان محله رضاشهر شده بود.

در اقلیم خشک خراسان، موضوع کم‌آبی صحبت امروز و دیروز نیست. الگوسازی درست مصرف به قدری همه‌گیر شده است که کودکان هم با این موضوع درگیر شده‌اند. مصطفی خلیل‌زاده، دانش‌آموز کلاس پنجم محله رضاشهر، با پرداختن به این موضوع، طرحی را در جشنواره جابربن‌حیان ارائه کرده که در استان خراسان رضوی، رتبه برتر را کسب کرده است.

ریزبینی کودکانه

اولین چیزی که ذهن مصطفی را به خود مشغول کرد، هد‌ررفت آب هنگام استحمام بود. هر بار که دوش می‌گرفت، دلش برای هر قطره آب می‌سوخت. او این موضوع را با مادر و پدرش مطرح کرد و با موضوع آب سیاه و خاکستری آشنا شد. متوجه شد که با گذاشتن تشتی می‌تواند آبی را که موقع استحمام استفاده می‌شود، برای آبیاری درختان استفاده کند.

اما مصطفی با تیزبینی‌اش به نکته‌ای مهم‌تر دقت کرد و به مادرش گفت: آب سردی که همان ابتدا از شیر آب خارج می‌شود و بدون‌استفاده است، همان آب آشامیدنی است که می‌تواند چندین نفر را سیراب کند.

این موضوع مدت‌ها ذهن مصطفی را به خود مشغول کرد تا زمانی‌که معلمشان از آن‌ها خواست موضوعی را مطرح و طرحی ارائه کنند. مصطفی بی‌درنگ بحران آب و هدررفت آب تمیز در لوله‌ها را با معلم درمیان گذاشت.


آب سرد تمیز را به مخزن برمی‌گردانیم

او درباره طرح پیشنهادی‌اش می‌گوید: ابتدا گذاشتن تشت زیر شیر آب را پیشنهاد کردم تا آب سرد اولیه هدر نرود، اما دیدم این آب دیگر قابلیت خوردن ندارد. به همین دلیل اهرمی را طراحی کردم که در مسیر لوله‌ها قرار می‌گیرد.

بر‌اساس اندازه‌گیری‌های من، میانگین حدود سه‌لیتر آب سرد از لوله خارج می‌شود تا به آب گرم برسیم. با دماسنجی که در مسیر اهرم قرار دادم، آب سرد تا زمانی‌که دمای مدنظر ما را ندارد، به مخزن برمی‌گردد و زمانی‌که گرم شد، دریچه برای مصرف ما باز می‌شود. به این صورت در هر بار استحمام سه‌لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود.


کتاب خوب بخوانیم

مصطفی با حمایت خانواده طرحش را در خانه خودشان اجرایی کرد و با دیدن نتیجه کارش، تشویق شد تا طرح‌های دیگری را برای سال‌های آینده آماده کند. برای مثال او دارد روی طرحی مشابه برای صرفه‌جویی آب در کولر‌های آبی کار می‌کند. این نوجوان خوش‌فکر اهل مطالعه هم هست. می‌گوید: اوقات فراغتم را غیر از ورزش، با کتاب‌خواندن می‌گذرانم. پدرم همیشه می‌گوید «وقتمان ارزشمند است و باید کتاب خوب بخوانیم.»

بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌ام کتاب‌های عموقاسم، آقامعلم و آقامحسن بوده است که درباره زندگی شهید‌سلیمانی و شهید‌مطهری و شهید‌حججی است. این کتاب‌ها مناسب سن ما و به زبان کودکان درباره زندگی شهدا و فداکاری‌هایشان نوشته شده است. مصطفی برای انتخاب کتاب‌های خوب از برنامه‌های تلویزیون کمک می‌گیرد و وقتی کتاب‌های مدنظرش را انتخاب می‌کند، با خانواده به کتابخانه آستان قدس می‌رود و کتاب‌ها را تهیه می‌کند.

ارسال نظر