کد خبر: ۶۵۴۱
۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

باغبان گمنام مسیر هفت‌حوض

سید جواد حسینی در اقدامی خودجوش ۳۰۰ اصله درخت توت در حاشیه بولوار هفت‌حوض کاشته و مسئولیت آبیاری آن‌ها را هم برعهده گرفته است.

اگر به هفت‌حوض رفته باشید، بی‌شک هنگامی‌که از پیچ‌وخم کوه بالا می‌روید، نگاهتان به درختانی که در حاشیه بولوار کاشته شده افتاده است؛ درختان توتی که میوه‌شان در فصل بهار و تابستان خودرو‌ها را مجبور به توقف می‌کند.

شاید برایتان جای پرسش باشد که این درختان را چه کسی اینجا کاشته است یا با آنکه امسال تابستان بسیار گرمی را پشت سرگذاشتیم، چطور این درختان سرسبز هستند و خشک نشده‌اند. بانی کاشت و آبیاری درختان مسیر هفت‌حوض تا روستای اردمه، سیدجواد حسینی است.

او ساکن محله انقلاب و از اعضای شورای اجتماعی این محله است؛ البته برخی از اهالی او را به‌عنوان یک بازاری که ۲۸ سال بنگاه املاک دارد، می‌شناسند. درهرحال او از دلسوزان فضای سبز و درختان محسوب می‌شود و در این زمینه هر کاری که از دستش برآید، انجام می‌دهد. او معتقد است اگر این درختان نباشند، نفس‌های شهر به شماره می‌افتد.

 

صفر تا صد کار درخت‌کاری

حسینی ازسال ۹۸، کاشت درختان مثمر را در حاشیه بولوار هفت‌حوض شروع کرده و برای به‌سرانجام‌رسیدن این کار، منتظر مسئولان و اقدامشان نشده است. او برای آبیاری درختان و تشتک درست‌کردن پای درختان هزینه کرده است.

هدفش از کاشت درختان توت در حاشیه بولوار را این‌گونه برایمان توضیح می‌دهد: بسیاری از همشهریان برای تفریح و خوردن توت به‌سمت جاده طرقبه و شاندیز می‌روند، به‌طوری‌که بیشتر این مکان‌ها اشباع شده است. این در‌حالی است که منطقه گردشگری هفت‌حوض این ظرفیت را دارد که همشهریان برای تفریح و خوردن توت به این سمت بیایند.

او با این هدف که همشهریانش بتوانند در فصل بهار و تابستان برای تفریح به این قسمت از شهر بیایند، شروع به کاشت درخت کرده است.

آقاسیدجواد حدود سیصداصله درخت توت کاشته و مسئولیت آبیاری آن‌ها را هم برعهده گرفته است. خودش می‌گوید: اگر این درختان هر بیست‌روز یک‌بار با تانکر آب‌رسانی شوند، همیشه سرسبز و شاداب هستند و میوه‌های شیرینی خواهند داشت. اما مشکلات برای آب‌رسانی بسیار زیاد است و ماهی یک‌بار درختان را آبیاری می‌کنیم.

دراین‌میان آنچه برای او تبدیل به یک چالش شده، تردد تانکر حمل آب است؛ زیرا جاده هفت‌حوض عرض کمی دارد و هنگامی‌که تانکر توقف می‌کند، عبور‌و‌مرور دیگر خودرو‌ها دچار مشکل می‌شود. در این مواقع باید دو نفر پشت تانکر حاضر باشند و با پرچم به ماشین‌ها علامت بدهند تا تصادفی رخ ندهد.

به این‌ترتیب آبیاری کل مسیر از ابتدای جاده هفت‌حوض تا روستای اردمه، سه‌روز زمان می‌برد. او تأکید می‌کند که اگر شهرداری تانکر دراختیار او بگذارد، هزینه آب و کارگر را خودش به عهده می‌گیرد.

 

درختان باقی‌الصالحات هستند

حسینی انگیزه‌ای به‌جز باقی‌الصالحات ندارد و معتقد است درختان هم مانند فرزندان صالح باقی‌الصالحات هستند. آقا‌سیدجواد می‌گوید: تربیت فرزند صالح، ساخت مسجد، مدرسه، درمانگاه و... همه کار‌های خیر محسوب می‌شود؛ کاشت درخت هم یک کار خیر ماندگار است؛ به‌ویژه اگر درختان مثمر باشد و هم رهگذران بتوانند از میوه و سایه آن‌ها استفاده کنند و هم پرندگان.

ارسال نظر