کد خبر: ۶۶۸۵
۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

افتخارآفرینی سمانه خانپور با امکانات کم

سمانه خانپور از دوران کودکی عاشق ورزش بوده و از سال‌۹۶ فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در رشته کاراته آغاز کرده است. او یازده مقام استانی و پنج مقام کشوری دارد.

سمانه خانپور از دوران کودکی عاشق ورزش بوده و از سال‌۹۶ فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در رشته کاراته آغاز کرده است. حالا سال آخر دبیرستان درس می‌خواند با کلی افتخار در کارنامه ورزشی‌اش.

به گفته خودش، مقام سومی مسابقات بین‌المللی جام ایران‌زمین سال ۲۰۲۲، سومی مستر کاپ سال ۲۰۲۰، سومی مستر کاپ ۲۰۲۳ از بقیه برایش شیرین‌تر بوده است. به جز‌این‌ها او یازده مقام استانی دارد و پنج مقام کشوری. با این ورزشکار محله بلال گفتگو کرده‌ایم.



- چه شد که به ورزش علاقه‌مند شدی؟
پدرم در جوانی کشتی می‌گرفت و ورزشکار است و برادرم هم در حیطه بدن‌سازی فعالیت می‌کند؛ به همین‌دلیل من هم جذب ورزش شدم. رشته رزمی برایم جذابیت خاصی داشت و آن را انتخاب کردم.

- هم‌زمان درس‌خواندن و ورزش کردن آن هم به‌صورت حرفه‌ای، مشکل‌ساز نیست؟
سعی می‌کنم با برنامه‌ریزی هم به درسم و هم ورزش برسم. البته کمک‌های خانواده‌ام هم بی‌تأثیر نیست.

- اهل کتاب‌خواندن هم هستی؟
زیاد کتاب می‌خوانم و عضو کتابخانه شهید‌طالقانی پارک فجر هستم. بیشتر کتاب‌های روان‌شناسی و کتاب‌هایی را که با نویسنده‌هایشان آشنا هستم، مطالعه می‌کنم.

- به‌جز مدرسه به چه مکان‌های اجتماعی دیگری رفت‌وآمد می‌کنی؟
معمولا بیشتر اوقاتم را در پارک‌ها برای تمرین‌های ورزشی می‌گذرانم.

- اگر می‌توانستی خودت محل سکونتت را انتخاب کنی، کجای شهر زندگی می‌کردی؟
قطعا مناطق برخوردارتر؛ چون آن محلات امکانات و تجهیزات بیشتری دارد. باشگاه محله ما فقط کف‌پوش زمینش مناسب است و از امکاناتی مثل وزنه و‌... بی‌بهره است؛ با‌وجوداین مربیان دلسوزی دارد که سعی می‌کنند شرایط خوبی برایمان فراهم کنند.

- پس باید محله‌تان را دوست داشته باشی.
آدم که نمی‌تواند محله زندگی‌اش را دوست نداشته باشد، اما ببینید؛ شرایط اجتماعی و مالی بچه‌های محله‌مان خوب نیست؛ مثلا تعداد دختران ورزشکار حرفه‌ای کم است، حتی دختران ورزشکار کم‌تعدادند.

- دلت می‌خواهد چه امکاناتی در محله‌تان باشد؟
من، چون یک ورزشکار هستم، فکر می‌کنم امکانات ورزشی و حمایت‌های مالی از خانواده‌ها در اینجا خیلی کم است؛ مثلا در سوپر‌لیگ‌ها و مسابقات کشوری که هزینه ورودی‌ها زیاد است یا مسابقات کاراته وان که به‌صورت شخصی انجام می‌شود، اگر کسی باشد که از بچه‌ها حمایت مالی کند، خوب می‌توانند پیشرفت کنند.

- در هر رقابتی بالاخره یک نفر بازنده است. از این شکست‌ها درس می‌گیری؟
من هم مثل بقیه هستم و در بعضی مسابقات باخته‌ام. هر وقت می‌بازم، سعی می‌کنم از آن درس بگیرم و روی ضعف‌هایم کار کنم و همین باعث پیشرفت و کسب تجربه‌های زیاد برایم شده است.

- بهترین الگو در کاراته برایت چه کسی است؟
نسیم گل‌یاور که یکی از بهترین مربیانم است، طراوت خاکسار که عضو تیم ملی است، فاطمه مهدویان و فاطمه داروغه که قهرمان‌های بین‌المللی هستند.

ارسال نظر