کد خبر: ۶۷۶۰
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

کوچه کارخانه پپسی‌‌کولا

کوچه کوهسنگی‌۱۵ در گذشته به نام اسدی شهرت داشت. کارخانه پپسی‌کولا در این کوچه، از پررنگ‌ترین نوستالژی‌هایی است که ساکنان محله احمدآباد به خاطر دارند.

کوچه کوهسنگی‌۱۵ در گذشته به نام اسدی شهرت داشت. کوچه‌ای بن‌بست که از یک سو به خیابان کوهسنگی و از سوی دیگر به بولوار ملاصدرا و بولوار آ‌یت‌الله طالقانی منتهی می‌شود. این کوچه و معابر اطرافش تا حدود شصت‌سال قبل پر از باغ بوده است. بعد‌از قطعه‌بندی زمین‌های باغی ۷‌هزارمترمربع از آن زمین‌ها به ساخت کارخانه پپسی‌کولا اختصاص یافت.

مالکیت کارخانه را شخصی ارمنی عهده‌دار بود. سال‌۵۷ با پیروزی انقلاب اسلامی، کارخانه به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شد و پس‌از چند‌سال تعطیلی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مدیریتش را برعهده گرفت. کارخانه پپسی در این کوچه، از پررنگ‌ترین نوستالژی‌هایی است که ساکنان محله احمدآباد به خاطر دارند.

 

کوچه کارخانه پپسی‌
هتل پارسیان از معدود ساختمان‌های با قدمت این کوچه است. مرحوم سیدجواد دستدوز عراقی، مالک هتل عراقی بالاخیابان بود که در طرح بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم به این نقطه از شهر آمد و هتلی دیگر با نام «پارسیان» بنا کرد.

کوچه کارخانه پپسی‌

یکی از ظرفیت‌های این معبر، داشتن سالن مطالعه‌ای به نام «مهراز شریف» است. این سالن مطالعه ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان است و در طول روز می‌توانند از محیط آرام آن بهره‌مند شوند.

کوچه کارخانه پپسی‌

دانش‌آموزان دختری که اوایل دهه‌۶۰ علوم دینی را در مدرسه حسنیه مرحوم عابدزاده در کوچه سرشور پی می‌گرفتند، با وقف ملکی نهصد‌متری به این کوچه آمدند.
واقف این مدارس، خلیل طلوع محبوب‌خراسانیان، امام جماعت مسجدالنبی (ص) محله احمدآباد بود.

کوچه کارخانه پپسی‌

مجتمع‌های کوهسنگی، مجتمع تجاری باراد و‌... جزو همان ۷‌هزار متر‌مربع زمینی است که روزگاری کارخانه پپسی‌کولا در آن فعال بوده است.

ارسال نظر