کد خبر: ۶۸۶۲
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

نمازخوانی روی تشک تاتامی

محمد رزقی، برنامه‌های دینی را به فعالیت باشگاه ورزشی‌اش افزوده است.

نزدیک غروب به باشگاه مورد‌نظر در خیابان موسوی‌قوچانی می‌رسم. صدای هیاهوی ورزشکاران از همان پله اول به گوش می‌رسد. آن‌ها با لباس‌های ورزشی با سرعت و هیجان درحال بالا‌آمدن از پله‌ها هستند. درکنار باشگاه، شیر آبی قراردارد؛ بچه‌ها به‌ترتیب پشت سرهم می‌ایستند.

یکی‌یکی وضو می‌گیرند و دوباره به باشگاه می‌روند. صدای اذان که بلند می‌شود، همگی در صف نماز می‌ایستند. مربی جوانی که روی لباس ورزشی، لباس طلبگی پوشیده، پیش‌نماز است. منتظر می‌مانم تا نمازشان تمام شود. محمد فعال‌رزقی، مربی باشگاه، متولد سال‌۱۳۸۰ در محله ابوطالب است. او قبل از شروع ورزش و در نوجوانی به حوزه علمیه خراسان پیوست و لباس طلبگی پوشید.

شاگردی در باشگاه ویژه ورزشی

محمد فعال‌رزقی که روحیه مذهبی داشت، از سال سوم راهنمایی به حوزه علمیه خراسان رفت و تحصیلاتش را به‌عنوان طلبه شروع کرد. در زمان تحصیل به ورزش کاراته نیز علاقه‌مند شد. او به‌طور اتفاقی با استاد محمد‌رضا وحیدی آشنا شد که از استادان حوزه علمیه خراسان و مربی کاراته بود. در کلاس‌های او ثبت‌نام کرد و از سال‌۱۳۹۶ افتخار شاگردی این استاد را دارد.

محمد می‌گوید: با‌توجه‌به طلبه‌بودن استاد محمد‌رضا وحیدی، باشگاه حالت ویژه و متفاوتی نسبت‌به دیگر باشگا‌ه‌های سطح شهر داشت. آهنگ‌های موزون در باشگاه پخش نمی‌شد. در ساعات پخش اذان مغرب و عشا به احترام اذان، تمرینات ورزشی متوقف می‌شد؛ شاگردانی هم که تمایل داشتند، می‌توانستند نماز خود را بخوانند.

گاهی نیز نماز جماعت با امامت استاد وحیدی برپا می‌شد. برای بسیاری از خانواده‌ها و حتی بچه‌های باشگاه، اینکه یک طلبه، مربی کاراته باشد، غیر‌منتظره و عجیب بود. حتی برخی شاگرد‌ها به‌دلیل کنار نیامدن با جو موجود، باشگاه را ترک کردند.

 

کوچک‌ترین داور بازی‌های بین‌المللی

محمد در باشگاه ماندگار شد و در مدت کوتاهی، استعداد خوبی از خود نشان داد. او مراتب ورزشی را پشت سر گذاشت و در سن کم، مربیگری و حتی داوری در مسابقات ورزشی کاراته را به عهده گرفت. می‌گوید: از سال‌۱۳۹۶ ورزش «سوکیوکوشین کاراته» را شروع کردم و موفقیت‌های خوبی نیز به دست آوردم.

در چند‌مسابقه استانی و باشگاهی شرکت کردم و مقام‌هایی نیز به دست آوردم. به دلیل استعدادی که داشتم، بعد ازیک سال به‌عنوان کمک‌مربی کارم را در باشگاه شروع کردم. درحال حاضر نیز دان ۲ کاراته را گرفته‌ام و مربیگری در این باشگاه و باشگاه دیگری را برعهده دارم.

محمد فعال‌رزقی درزمینه داوری مسابقات نیز تجربه خوبی داشته است؛ سال گذشته در مسابقات بین‌المللی کیوکوشین که در تهران برگزار شد، با عنوان کوچک‌ترین داور مسابقات حاضر شد و چند‌مسابقه مهم را داوری کرد. او می‌گوید:، چون این مسابقات در سطح بالا و با حضور بهترین کاراته‌کاران کشور‌های پاکستان، کویت، عراق و افغانستان برگزار می‌شد، برایشان تعجب‌آور بود که فردی بیست‌و‌یک‌ساله بتواند داوری مسابقات مهم را انجام دهد. حتی به این موضوع اعتراض هم کردند، اما خوشبختانه پس از چند مسابقه و چند داوری بی‌عیب‌ونقص، نظر افراد مخالف عوض شد.

افتتاح باشگاهی با هویت دینی و اخلاقی

محمد بعد‌از موفقیت ورزشی و گرفتن مدرک مربیگری کاراته، باشگاه ورزشی خود را با روش و شیوه خودش افتتاح می‌کند؛ باشگاهی که علاوه‌بر تمرینات ورزشی، به آموزش‌های دینی به شاگردانش می‌پردازد؛ «جرقه اولیه افتتاح باشگاه با هویت اسلامی و اخلاقی، دوره شاگردی نزد استاد وحیدی به ذهنم رسید. به‌دنبال این بودم که باشگاه متفاوتی تأسیس کنم؛ باشگاهی که در‌کنار تمرینات ورزشی، مضامین و مفاهیم دینی را نیز به بچه‌ها آموزش دهد.»

او نام باشگاه را انصار‌المهدی (عج) گذاشت؛ «زمانی‌که کارم را شروع کردم، بعضی‌ها معتقد بودند که شهروندان استقبال چندانی از این باشگاه نخواهند کرد. اما روز ثبت‌نام تعداد زیادی از خانواده‌ها همراه بچه‌های شش‌هفت‌ساله خود برای ثبت‌نام آمده بودند. حتی کار به جایی رسید که به‌دلیل محدودیت مکانی نتوانستیم بعضی از بچه‌ها را ثبت‌نام کنیم و آن‌ها را در باشگاه دیگری که مربی آن هستم، ثبت نام کردم.»

نخستین برنامه ویژه باشگاه انصار‌المهدی (عج) برگزاری نماز جماعت در باشگاه بود «اولین نماز جماعتی را که در باشگاه برگزار شد، هنوز به یاد دارم. وسط تمرینات ورزشی بودیم که اذان مغرب را گفتند. به بچه‌ها گفتم وضو بگیرید و آماده نمازخواندن شوید. همه بچه‌ها با ذوق و اشتیاق صف‌های نماز را تشکیل دادند. خیلی از این بچه‌ها هفت‌هشت‌ساله بودند و حتی نماز‌خواندن را خوب بلد نبودند. به‌تدریج با آن‌ها کار کردم و امروز بچه‌های خردسال هم در صف نماز جماعت می‌ایستند.»

محمد فعال در فاصله بین دو نماز، برخی مطالب دینی و اخلاقی را که به فهم بچه‌ها نزدیک است، برای آن‌ها بیان می‌کند. او می‌گوید: بچه‌ها با علاقه مطالب و احکام دینی را گوش می‌دهند و در ذهن می‌سپارند. آن‌ها حتی سؤالات و شبهاتی را که درباره مسائل دینی دارند، می‌پرسند.

خواندن دعای فرج، زیارت عاشورا و زیارت خاصه حضرت‌رضا (ع) از دیگر برنامه‌های مذهبی باشگاه است؛ «سال گذشته، هیئت بچه‌های باشگاه را نیز تأسیس کردیم. در محرم و صفر امسال، مراسم عزاداری و سینه‌زنی نیز برگزار شد. ما حتی محرم امسال و در دهه آخر ماه صفر و شهادت امام‌رضا (ع) موکب بچه‌های باشگاه را راه‌اندازی کردیم و با مبالغی که خود بچه‌ها جمع کرده بودند، پذیرایی از زائران اربعین و شهادت امام‌رضا (ع) در همین موکب به نحو احسن و شایسته‌ای انجام شد.»

 

نماز روی تشک تاتامی

 

شاگردانی از همه جای شهر

برنامه‌های ویژه و خاص اجرا‌شده در باشگاه انصارالمهدی (عج) این روز‌ها با استقبال خوب خانواده‌ها مواجه شده است. فعال می‌گوید: با اینکه زمان زیادی از افتتاح باشگاه انصارالمهدی (عج) نگذشته، خانواده‌های بسیاری از محلات قاسم‌آباد، الهیه، سجاد، وکیل‌آباد به باشگاه آمدند و خواستند که فرزندشان را ثبت نام کنیم. اما به‌دلیل محدودیت فضای باشگاه نمی‌توانیم چنین کنیم.

شاگردی از محله سجاد داریم که والدینش به محله ابوطالب نقل مکان کرده‌اند. خانواده‌های بسیاری نیز در گروه‌ها و شبکه‌های مجازی از این ایده ورزشی دینی حمایت کرده و از ما خواسته‌اند شعبه‌های دیگری در شهر افتتاح کنیم.

تعامل بهتر با خانواده

در ادامه این گزارش، والدین یکی از بچه‌ها با اشاره‌به تأثیر مثبت اجرای این برنامه‌های دینی و مذهبی بر بهتر‌شدن اخلاق و روحیه فرزندش با خانواده می‌گوید: فرزند من تا قبل از آمدن به باشگاه علاقه چندانی به اعتقادات دینی نداشت، اما از هشت‌ماه قبل که به این باشگاه آمده نماز‌خوان شده و بسیاری از رفتار‌های نامناسب قبلی را کنار گذاشته است. این تغییرات مثبت حتی در طرز لباس‌پوشیدن و انتخاب دوستانش مؤثر بوده است.

او می‌گوید: ما ساکن محله کوثر هستیم و با وجود فعالیت باشگاه‌های معتبر و دارای امکانات زیاد در آن محله، به‌دلیل رویه دینی و اخلاقی، فرزندم را در این باشگاه ثبت نام کردم و از انتخابم نیز راضی هستم.
باشگاه انصارالمهدی (عج) در‌زمینه ورزش و مسابقات قهرمانی نیز موفقیت‌های خوبی داشته و مقام سوم باشگاهی را میان باشگاه‌های مشهد کسب کرده است.

* این گزارش شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۳۱ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر