کد خبر: ۷۳۴۵
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

ورزشکاران محله نوده پول حضور در رقابت جهانی را ندارند

غلام‌حسین عجم، مربی باشگاه می‌گوید: متأسفانه هیچ‌یک از شاگردان این باشگاه با‌توجه‌به فقر مالی خانواده، توان شرکت در مسابقات خارج از کشور و افتخار‌آفرینی بیشتر را ندارند.

باشگاه در طبقه چهارم مسجد حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد. پله‌ها را یکی‌یکی بالا می‌روم. حسین سراجی، مسئول باشگاه که همراهم است، درطول مسیر از کمبود‌های باشگاه می‌گوید. ازجمله این مشکلات، نبود آسانسور و قرارگرفتن باشگاه در طبقه چهارم مسجد است.

آکادمی کیوکوشین‌کاراته مکتب‌الحسین (ع) در محله نوده قرار دارد؛ باشگاهی که با وجود جذب و تربیت استعداد‌های ورزشی محله تا امروز به‌دلیل مشکلات مالی از درخشش در صحنه‌های ورزشی بین‌المللی محروم مانده است.

 

برای اینکه بزهکار نشوند

حسین سراجی که از فعالان حوزه مسائل اجتماعی نوجوانان است، بر تأثیر مثبت ورزش در زندگی سالم نوجوانان محله تأکید می‌کند. او می‌گوید: متأسفانه در محلات حاشیه شهر مثل محله نوده، شاهد آسیب‌ها و جرائم اجتماعی بسیاری هستیم. بیشتر کسانی که در جوانی مرتکب جرائمی مثل قاچاق مواد مخدر، سرقت و... می‌شوند، افرادی هستند که در دوران نوجوانی و کودکی، امکان استفاده از تفریحات و سرگرمی‌های سالم مثل ورزش را نداشته‌اند.

سراجی ادامه می‌دهد: متأسفانه در چنین محلاتی، تفریحات و سرگرمی‌های ناسالم بسیار زیاد است و نوجوان قبل از آنکه متوجه شود، غرق یکی از این کار‌های ناسالم و خلاف می‌شود.

مدیر باشگاه مکتب‌الحسین (ع) در ادامه با اشاره‌به سن حساس نوجوانی برای گرایش به‌سمت ناهنجاری‌های اجتماعی می‌گوید: با‌توجه‌به شغل و فعالیتم در حوزه جرائم و بزهکار‌ی‌های اجتماعی، می‌گویم که نوجوانی حساس‌ترین دوره زندگی هر انسان است و اگر شما بتوانید این دوره را به سلامت بگذرانید، امکان اینکه در سال‌های آینده، زندگی سالمی داشته باشید، بسیار زیاد است.

سراجی با‌توجه‌به تأثیر ورزش و فعالیت‌های مذهبی در دوری کودکان و نوجوان‌ها از جرم و بزهکاری، با جلب نظر معتمدان محلی، آکادمی کیوکوشین‌کاراته مکتب‌الحسین (ع) را تأسیس کرده است.

او می‌گوید: من در نوده به دنیا آمده‌ام و در همین محله بزرگ شده و ساکنم و در‌زمینه سلامت نسل نوجوان محله، احساس مسئولیت می‌کنم. در همین راستا نشست‌هایی با هیئت‌امنای مسجد حضرت ابوالفضل (ع) برگزار و در این نشست‌ها موافقت هیئت‌امنا، خیران و معتمدان محله را برای راه‌اندازی باشگاه ورزشی جلب کردیم.

شش‌سال قبل با کمک خیران و معتمدان محله، طبقه آخر (چهارم مسجد) تجهیز و آماده سازی شد؛ مقداری وسیله ورزشی مثل کیسه بوکس، تاتامی و دمبل نیز خریداری شد. برخی از اهالی محله که مهارت‌های شغلی در‌زمینه گچ‌کاری، جوشکاری و نقاشی داشتند، به‌رایگان یا درقبال دریافت دستمزدی ناچیز، ساختمان باشگاه را آماده کردند.

بعد‌از چند‌ماه تلاش شبانه‌روزی با اینکه هنوز بسیاری از تجهیزات و لوازم مورد‌نیاز باشگاه آماده نشده بود، باشگاه ورزشی با نام «آکادمی کیوکوشین‌کاراته مکتب‌الحسین (ع)» مسجد حضرت ابوالفضل (ع) افتتاح شد.

 

انجام فعالیت فرهنگی و مذهبی درکنار ورزش

باشگاه کیوکوشین‌کاراته مکتب‌الحسین (ع) در جذب شاگردان با‌استعداد نقش مؤثری داشته است. سراجی می‌گوید: با‌توجه‌به مشکل مالی بیشتر خانواده‌های ساکن محله نوده، ما تا‌جایی‌که می‌توانیم، شهریه باشگاه را کم کرده‌ایم. هزینه ماهیانه در این باشگاه برای هر شاگرد ۴۰ تا ۵۰‌هزارتومان است. این شهریه حتی از نصف دریافتی باشگاه‌های دیگر کمتر است.

به گفته او تعدادی از شاگردان باشگاه حتی همین مبلغ کم را پرداخت نمی‌کنند و آموزششان رایگان است. او می‌افزاید: در‌واقع هدف ما جذب حداکثری بچه‌های محله به‌سمت ورزش است و حتی همان پول اندک را که به‌عنوان شهریه می‌گیریم، صرف خود بچه‌های باشگاه می‌کنیم و با آن لباس، تجهیزات و وسایل ورزشی مورد نیاز شاگردان را خریداری می‌کنیم.

شاگردان این باشگاه ارتباط نزدیکی با مسجد حضرت ابوالفضل (ع) دارند و در حوزه فرهنگی و مذهبی نیز فعال هستند. سراجی می‌گوید: یکی از اهداف ما از افتتاح این باشگاه، ارتباط با مسجد و تربیت مذهبی شاگردان بوده است. بر همین اساس اعلام کردیم هریک از شاگردان که در نماز جماعت و فعالیت‌های مذهبی مسجد شرکت کند، از شهریه باشگاه معاف است.

به گفته او برخی از فعالیت‌های مذهبی نیز ویژه باشگاه و شاگردان آن است. در همین زمینه، هفته‌ای یک‌بار کلاس پاسخ‌گویی به احکام شرعی برگزار می‌شود. بچه‌ها نیز به این برنامه علاقه بسیار نشان می‌دهند و سؤالات خود را از کارشناس مذهبی می‌پرسند.

او ادامه می‌دهد: دوشنبه‌ها نیز حلقه صالحین توسط سعید عظیم‌زاده برگزار می‌شود که درکنار سؤال و جواب‌های معمول، موضوعات به‌روز جامعه و دنیا نیز مورد پیگیری و بحث قرار می‌گیرد. تقریبا همه شاگردان باشگاه عضو فعال هیئت مکتب‌الحسین (ع) هستند. خواندن زیارت عاشورا و برگزاری دیگر مراسم مذهبی از‌جمله فعالیت‌های شاگردان این باشگاه است.

 

بازمانده از رقابت‌های جهانی

 

حامی مالی نداریم

باشگاه کیوکوشین‌کاراته مکتب‌الحسین (ع) تاکنون شاگردان موفق بسیاری تربیت کرده است و این شاگردان در مسابقات کاراته استان و مسابقات کشوری خوش درخشیده‌اند.

غلام‌حسین عجم، مربی باشگاه در‌این‌باره می‌گوید: با‌وجود اندک بودن امکانات باشگاه، شاگردان بسیار بااستعداد و کوشایی داریم و این تلاش بی‌وقفه بسیاری از کمبود‌ها را جبران کرده است. کسب چند‌مقام قهرمانی و مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات کاراته استان و کشور ازجمله افتخارات شاگردان باشگاه بوده است.

به گفته او در آخرین حضور موفق شاگردان باشگاه در مسابقات کیوکوشین‌کاراته کشور که دوماه قبل در تهران برگزار شد، بچه‌های تیم علاوه‌بر کسب یازده‌مدال طلا، شش‌مدال نقره و دومدال برنز، در رده‌بندی تیمی نیز رتبه اول را به دست آوردند.

مربی این باشگاه بزرگ‌ترین مشکل و سد راه پیشرفت شاگردانش را مشکلات مالی برای حضور شاگردان باشگاه در مسابقات بین‌المللی می‌داند. عجم می‌گوید: بچه‌ها علی‌رغم داشتن استعداد و تلاش زیاد، به‌دلیل ضعف اقتصادی و مالی خانواده‌ها، توان پرداخت هزینه ورودی به مسابقات کشوری را نداشتند.

با پیگیری‌های فراوان، مدیریت آجیل و خشکبار حسینی، حمایت مالی از باشگاه را برای حضور در مسابقات کشوری کاراته پذیرفت و بچه‌ها نیز با کسب چند مدال طلا و نقره و کسب رتبه برتر تیمی مسابقات، ثابت کردند که شایسته این حمایت هستند. به گفته او بیشتر شاگردانی که در این مسابقه کشوری مدال طلا آوردند، جواز حضور در مسابقات بین‌المللی را پیدا کردند، اما به‌دلیل مشکلات مالی باید به همین مدال بسنده کنند و قید حضور در مسابقات بین‌المللی را بزنند.

عجم می‌گوید: هزینه حضور در مسابقات بین‌المللی یا آسیایی ۴۰ تا ۵۰‌میلیون‌تومان است. متأسفانه هیچ‌یک از شاگردان این باشگاه با‌توجه‌به فقر مالی خانواده، توان شرکت در مسابقات خارج از کشور و افتخار‌آفرینی بیشتر را ندارند و مدال طلای مسابقات کشوری، آخرین افتخار ورزشی آنان خواهد بود. اگر این بچه‌ها حامی مالی داشته باشند، در عرصه ورزش بین‌المللی و حتی المپیک افتخار‌آفرین خواهند بود.

 

تغییر سرنوشت با ورزش

علی یکی از مدال‌آوران مسابقات کشوری باشگاه مکتب‌الحسین (ع) است و تقریبا از زمان تأسیس باشگاه یعنی شش‌سال قبل، به این باشگاه آمده است. او معتقد است که ورزش سرنوشت زندگی‌اش را عوض کرده است. می‌گوید: هفده سال دارم و در زمان اوج احساسات و شور نوجوانی با این باشگاه آشنا شدم. تا قبل از آمدن به باشگاه، رفقای چندان خوبی نداشتم، اما حالا بهترین دوستانم بچه‌های همین باشگاه هستند؛ بچه‌هایی که در مرام و معرفت مثل و مانندی ندارند.

او ادامه می‌دهد: قبل از باشگاه از درس و مدرسه فراری بودم و حتی تصمیم داشتم مدرسه را ترک کنم؛ البته برنامه‌ای هم برای آینده نداشتم. در باشگاه با اهمیت علم و درس آشنا شدم و آمدن به باشگاه باعث تقویت درس‌هایم شد. سال آینده که دیپلمم را بگیرم، می‌توانم در کنکور شرکت کنم. ورزش و باشگاه سرنوشت و زندگی‌ام را عوض کرد.



* این گزارش شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۳۶ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر