کد خبر: ۷۸۳۶
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

تربیت فاطمی دختران در هیئت بیت‌الزهرا (س)

فاطمه امیرکان، یکی از اعضای هیئت بیت‌الزهرا(س) معتقد است: پررنگ‌شدن روضه‌های خانگی در پیشگیری از شبهات دینی، بدحجابی و رونق شعائر مذهبی تأثیر بسیار دارد.

 دختران نوجوان در هیئت از همه سنی هستند. از دختر هفت‌هشت‌ساله تا نوجوان سیزده‌چهارده‌ساله همگی با چادر در جلسه‌ای که در حمایت از حجاب است، دور هم جمع شده‌اند. بیشتر این دختر‌ها تربیت‌یافته هیئت دخترانه بیت‌الزهرا (س) هستند.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این گروه با چند‌نفر از مسئولان و اعضای فعال این هیئت گفتگو کرده‌ایم.


تربیت فاطمی و اسلامی دختران هیئت

هیئت دخترانه بیت‌الزهرا (س) محله کوی امیرالمؤمنین (ع) فعالیت‌های خود را در‌زمینه تربیت مذهبی دختران محله از دو سال قبل آغاز کرده است.

مسئول هیئت دخترانه بیت‌الزهرا (س) می‌گوید: این هیئت با حمایت پایگاه بسیج و کانون فرهنگی خواهران مسجد امیرالمؤمنین (ع) کارش را شروع کرد، اما به‌صورت غیر‌رسمی، فعالیت در حوزه حجاب و عفاف از چند‌سال قبل با همراهی خانم‌های فعال و آشنا به این حوزه شروع شده بود.

فهیمه مهمان‌دوست ادامه می‌دهد: ما با الگو‌قراردادن زندگی حضرت‌زهرا (س) به‌عنوان زن مسلمان و استفاده از آیات قرآنی که بر حجاب و عفاف زنان تأکید کرده است، دختران نوجوان و جوان محله را با حجاب فاخر و مناسب آشنا و همراه کردیم.

او معتقد است با‌توجه‌به کم‌کاری فعالان فرهنگی، موضوع حجاب و عفاف که یکی از مسائل مهم جامعه امروز است، در چندسال اخیر تا‌حدودی کم‌رنگ شده است. ازطرف دیگر، فعالان فرهنگی کشور، چون نتوانستند پاسخی مناسب برای لزوم حجاب و اینکه حجاب چه مصونیت‌هایی برای دختران و خانم‌های جامعه خواهد داشت بیابند، دختر‌ها توجهشان به این مقوله کم‌رنگ شده است.

آن‌طور‌که او می‌گوید، این هیئت با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب توانسته است قدم‌های موفقی درجهت با‌حجاب‌شدن دختران محله بردارد.

 

اجرای مانور حجاب و عفاف در محله

مانور حجاب و عفاف یکی از برنامه‌های اجرا‌شده ازسوی هیئت دخترانه بیت‌الزهرا (س) است که مورد‌استقبال دختران و شهروندان ساکن محله کوی امیرالمؤمنین (ع) قرارگرفته است.

مهمان‌دوست در ادامه می‌گوید: مانور «حجاب و عفاف» را هر هفته در محله اجرا می‌کنیم.

او می‌گوید: درجریان اجرای این طرح، دختران محجبه هیئت بیت‌الزهرا (س) با حضور و راهپیمایی دسته‌جمعی در مسیر خیابان‌های اصلی محله از‌جمله خیابان شهید‌صانع بر ضرورت داشتن حجاب اسلامی تأکید کردند. به‌علاوه طی مسیر راهپیمایی خانم‌های کارشناس در‌زمینه حجاب و عفاف خانم‌ها را راهنمایی کردند.

این افراد طی گفت‌وگوی دوستانه، دلایل ضرورت حجاب برای بانوان محله را بیان می‌کردند. این برنامه به‌عنوان طرحی ابتکاری مورد‌توجه فعالان فرهنگی منطقه و حتی شهر قرار گرفت.

به گفته او تعدادی از کسبه محله نیز در حرکتی نمادین از خواهران گروه هیئت بیت‌الزهرا (س) تشکر و قدردانی کردند.

نقش مؤثر هیئت دخترانه بیت‌الزهرا (س) در تربیت دختران نوجوان محله کوی امیرالمؤمنین (ع)

 

طرح دیدار با مادران شهید محله

هیئت دخترانه بیت‌الزهرا (س) در‌راستای فعالیت‌های فرهنگی و ارزشی، طرح دیدار با مادران شهید محله را اجرا کرده است.

فاطمه امیرکان دوازده‌سال سابقه فعالیت درزمینه زنان، حجاب و عفاف در محله کوی امیرالمؤمنین (ع) و سطح شهر دارد. او که یکی از اعضای این هیئت است، می‌گوید: محله کوی امیرالمؤمنین (ع) با داشتن بیش‌از ۱۸۰‌شهید، از محلات پیشرو در دفاع از انقلاب و فرهنگ شهادت است.

مادران، همسران و دختران بسیاری از این شهدای بزرگوار در محله ساکن و پاسدار خون و اهداف شهدا هستند. هر‌هفته که فرصت و امکان دیدار با این مادران و همسران شهید وجود داشته باشد، تعدادی از خانم‌های محله به‌همراه دختران هیئت بیت‌الزهرا (س) به منزل یکی از شهدای محله می‌روند.

به گفته او دختران در‌کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی مثل سرود‌خوانی و نمایش، به صحبت مادران شهید و وصایای شهدا درباره حجاب و عفاف گوش می‌دهند. این سخنان به‌ویژه برای دختران کم‌سن‌وسال که آشنایی چندانی با جنگ و اهداف انقلاب ندارند، بسیار مفید وکارگشاست. این هیئت دختران را به زیارت مزار شهید سردار قاسم سلیمانی در کرمان برده است.

هیئت دخترانه بیت‌الزهرا (س) در‌زمینه برگزاری و برپایی روضه‌های خانگی به‌ویژه در دهه فاطمیه فعال است.

امیرکان می‌گوید: پررنگ‌شدن روضه‌های خانگی در پیشگیری از شبهات دینی، بدحجابی و رونق شعائر مذهبی تأثیر بسیار دارد. به‌علاوه خانواده‌های بسیاری هستند که دوست دارند روضه خانگی داشته باشند، اما هزینه و لوازم این کار را ندارند؛ ما با فراهم‌کردن شرایط لازم زمینه برگزاری روضه‌های خانگی را در محله فراهم کرده‌ایم؛ حتی مداح و سخنران نیز در‌اختیار آن‌ها قرار دادیم.

هیئت بیت‌الزهرا (س) در‌زمینه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی ویژه روز زن، مادر، حجاب و عفاف برای دختران مدارس محله نیز فعالیت‌های خوبی داشته است. مدیران مدارس دخترانه نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند و دوستدار ادامه این فعالیت‌ها در مدارس دخترانه هستند.

او در ادامه می‌گوید: درجریان گفتگو با بانوان درزمینه حجاب در بازار گل خیام با خانمی صحبت می‌کردم و از صحبت‌هایش متوجه شدم که از لحاظ مالی زندگی سختی دارد و فرزندش هم بیمار است.

با هماهنگی مسئولان مسجد، وامی برای این خانم فراهم کردیم. با این وام تا‌حدودی مشکلاتش برطرف شد. علاوه‌بر‌این با کمک خانم‌های هیئت، چادری به او هدیه دادیم. او آن‌قدر خوش‌حال شده بود که اشک می‌ریخت و می‌گفت: حضرت‌زهرا (س) می‌داند که من پول خرید یک چادر را نداشتم.

با حضور در این هیئت مسیرم را پیدا کردم

بین اعضای فعال هیئت دخترانه بیت‌الزهرا (س) دخترانی هستند که در گذشته رابطه چندان خوبی با حجاب و عفاف نداشتند، اما امروز به یکی از فعالان هیئت تبدیل شده‌اند.

چزهرا یکی از این دختران است که می‌گوید: پانزده‌ساله هستم. در خانواده‌ای با اعتقادات کم‌رنگ مذهبی بزرگ شدم؛ به همین دلیل اهمیت حجاب را نمی‌فهمیدم. یک روز چند پسر مزاحم من و دوستم شدند. خیلی کلافه بودیم. خانمی که یکی از اعضای هیئت بانوان محله بود، به کمکمان آمد و ما را با هیئتشان آشنا کرد.

او از شش‌ماه پیش هرروز از ساعت‌۲ بعد‌از‌ظهر به دفتر هیئت که در حسینیه مسجد قرار دارد، می‌آید و در خدمت هیئت بیت‌الزهرا (س) است. زهرا می‌گوید: اگر حتی یک روز به اینجا نیایم، دچار غصه و دل‌تنگی می‌شوم. از وقتی که به این هیئت رفت‌و‌آمد دارم، علت داشتن حجاب و ضرورتش را خوب فهمیده‌ام.



* این گزارش شنبه دوم دی‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۴۰ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر