کد خبر: ۸۰۹۴
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

خاطره ابوالفضل نوروزی از قرائت در کربلا

ابوالفضل نوروزی می‌گوید: قرائت‌ها همگی خوب هستند و باید به دل قاری بنشیند تا کارش را ادامه دهد، اما از همه بهتر قرائتی بود که سال ۱۳۹۵ در حرم امام‌حسین (ع) داشتم.

شنیدن صدای ابوالفضل نوروزی در یک صحبت معمولی که دانش‌آموز سال دوازدهم رشته ریاضی است، کافی است تا بفهمید وقتی بنای قرائت قرآن را داشته باشد، چه صوت دل‌نشینی خواهید شنید.

وقتی فقط ۹ سال داشت، با حضور در جلسه قرآن مسجد محله، شوق قرائت در دلش جوانه زد و وارد مسیری شد که تا امروز آن را رها نکرده است. همین است که حالا ابوالفضل، نوجوان هفده‌ساله محله مهرآباد، همه زندگی‌اش را متأثر از انس و الفت با قرآن می‌داند.

- از چه زمانی قرائت قرآن را شروع کردی؟
کلاس سوم ابتدایی بودم که شیفته قرائت قرآن شدم. ابتدا برای آموزش به مؤسسه‌ای رفتم و آنجا وقتی برای استادان قرائت کردم. همگی من را تشویق کردند که این مسیر را ادامه دهم.

استادان مؤسسه از من امتحان گرفتند تا سطح‌بندی شوم. سطح مقدماتی در قرائت قرآن، ابرار و ملکوت است، اما وقتی من آزمون دادم، استادان گفتند قرائت و صدایت خوب است و نیازی به مقدمات نیست. برای همین از همان اول وارد طرح ملی تلاوت قرآن کریم شدم.

این طرح در واقع برای کشف و پرورش استعداد‌های قرآنی نوجوانان طراحی و اجرا می‌شود و مراحل مختلفی دارد که هر قاری باید طی کند. البته این را هم بگویم که قرائت قرآن در خانه ما رسم است. برادر بزرگ‌ترم قبل از من قاری بود و در تلاوت قرآن کمک زیادی به من کرد.

او نکات زیادی را به من آموزش داد و همین باعث پیشرفت سریع‌ترم شد، چراکه در قرائت دونفره، دو طرف نکات را به هم گوشزد می‌کنند و معایب زودتر رفع می‌شود.


- آیا در محله مهرآباد قاری و جلسات قرآن زیاد است؟
محله مهرآباد بافت مذهبی دارد و جلسات قرآن زیادی در این محدوده برگزار می‌شود که مشوق کودکان و نوجوانان است. خود من اولین‌باری که شیفته قرائت شدم، در جلسه قرآن منتظران‌المهدی (عج) در مسجد حضرت‌ابوالفضل (ع) بود.

- این شیفتگی و قاری‌بودن چه تأثیری در زندگی‌ات داشته است؟
قرآن کریم محترم است و برای خود قاری هم، احترام به ارمغان می‌آورد. جایگاه اجتماعی مناسب و تشویق و تمجید دیگران را هم به شما می‌دهد که در اصل هدیه قرآن به شماست.

- خودت با چه سبکی قرائت می‌کنی؟
صدا و روحیاتم با تأیید استادان بیشتر به سبک «مصطفی اسماعیل» نزدیک بود که به پیشنهاد آن‌ها سراغ همین شیوه قرائت رفتم. در ادامه مسیر هم همین سبک را دنبال کردم.

- از شرکت در مسابقات و مقام‌هایت بگو؟
در مسابقات زیادی شرکت کرده‌ام؛ مثلا در بیشتر مسابقات نواحی و استانی آموزش‌وپرورش شرکت کرده و مقام‌های دوم و سوم را کسب کرده‌ام. در مسابقات اذان و تلاوت آموزش‌وپرورش هم بار‌ها اول شده‌ام. در رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت که بین قاریان برتر مؤسسات قرآنی استان انجام می‌شود و افراد برگزیده آن به مسابقات کشوری می‌روند، موفق شدم مقام پنجم را کسب کنم.

- از نظر خودت بهترین قرائتت را کجا اجرا کرده‌ای؟
معتقدم قرائت‌ها همگی خوب هستند و باید به دل قاری بنشیند تا کارش را ادامه دهد، اما از همه بهتر قرائتی بود که سال ۱۳۹۵ در حرم امام‌حسین (ع) داشتم. برای زیارت به آنجا رفته بودیم و توفیقی حاصل شد تا آیاتی از قرآن را در بارگاه سیدالشهدا (ع) قرائت کنم. قرآن‌خواندن در کربلا و در جوار بارگاه امام‌حسین (ع) بهترین افتخار است.

ارسال نظر