کد خبر: ۸۱۳۷
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

قرائت مقابل چشمان صدها نفر

محمد خواجویان اعتماد به نفسش را مدیون قرآن است. او می‌گوید: هیچ‌گاه از نگاه‌کردن به جمعیت دچار استرس نشده‌ام.

محمد خواجویان چهارده‌ساله است و ساکن محله کلاهدوز. او در خانواده‌ای قرآنی به دنیا آمده است؛ زیرا پدرش از قاریان و مدرسان قرآن است و خواهرش حافظ کل قرآن. تحت‌تأثیر این فضای معنوی از پنج‌سالگی خواندن قرآن را شروع کرد و از آن زمان تاکنون در این حوزه فعال است.

- اولین خاطراتت از قرائت قرآن را یادت هست؟
خیلی کوچک بودم که خواهرم برای حفظ آیات قرآن در خانه تمرین می‌کرد.

- اولین استادت چه کسی بود؟
من روخوانی و قرائت‌های اولیه را همراه پدر در خانه آغاز کردم. بعد از آن در شش‌سالگی فعالیتم در جامعه‌القرآن زیرنظر استاد سیدحسین طباطبایی شروع شد. ترتیل و قواعد قرآن را در همان‌جا آموختم.

- چه مقام‌هایی درحوزه قرآنی کسب کرده‌ای؟
سالی که به مدرسه رفتم، در اولین مسابقات قرائت قرآن مدرسه رتبه اول را به دست آوردم. بعد از آن نیز تا امروز هر‌سال رتبه قرائت برتر مدرسه و ناحیه آموزش‌و‌پرورش را کسب کرده‌ام. سال گذشته نیز در مسابقات بسیج کشور مقام اول را به دست آوردم. دو مقام استانی قرائت قرآن را نیز امسال کسب کردم و برای مسابقات کشوری آماده می‌شوم.

- الگو‌های تو در قرائت قرآن چه کسانی هستند؟
در حوزه قاریان خارجی قرائت، قاریانی، چون مصطفی اسماعیل، شحات انور و عبدالباسط را خیلی دوست دارم و تا‌حدودی نیز از آن‌ها تقلید می‌کنم. بین قاریان ایرانی، قرائت علیرضا بیژنی را که قاری بین‌المللی قرآن و مشهدی است، خیلی دوست دارم و هر زمان که در جلسه قرائت ایشان حاضر می‌شوم، خیلی لذت می‌برم.

- قرائت در‌مقابل جمعیت زیاد، سخت نیست؟ شده است صدایت بلرزد یا آیه را فراموش کنی؟
نه، هیچ وقت این اتفاق برایم نیفتاده است. در حرم و مجالس بزرگ و رسمی چند‌صد‌نفره قرائت کرده و هیچ‌گاه از نگاه‌کردن به جمعیت دچار استرس نشده‌ام.

- این تسلط از کجا می‌آید؟
تجربه. راستش در ابتدا که تازه قرائت قرآن را شروع کرده بودم، کمی خجالت می‌کشیدم و با نگاه به تماشاگران دچار دلهره می‌شدم. برای کاهش استرس و دستپاچگی فقط چشمانم روی خطوط قرآن بود. اما حالا جسارت نگاه‌کردن به چشم حاضران را پیدا کرده‌ام و جلو هر فرد یا گروهی با هرتعداد جمعیت راحتم.

- اوقات فراغتت فقط با قرائت قرآن می‌گذرد؟
به ورزش تنیس روی میز، والیبال و فوتبال خیلی علاقه دارم و بخشی از اوقات فراغتم را با ورزش پر می‌کنم. در رشته تنیس روی میز مهارت خوبی دارم و به‌صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنم.

- تو ساکن محله کلاهدوز هستی؛ به این محله علاقه هم داری یا برایت فرق نمی‌کند ساکن محله دیگری باشی؟
محله کلاهدوز را خیلی دوست دارم؛ چون در این محله و مسجد امام‌صادق (ع) با دوستانم آشنا شده‌ام. بیشتر آن‌ها درزمینه قرآن فعال هستند. آن‌ها بهترین دوستانم هستند و دوری‌شان برایم خیلی سخت است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر