کد خبر: ۸۷۲۷
۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

تکثیر رایگان دعا‌های خیر برای مردم

محمدعلی نصری دعا‌ها و اذکار معروف را کپی گرفته و در بسته‌های مختلف در مغازه‌اش قرار داده است تا هرکس تمایل داشت به‌صورت رایگان، نسخه‌ای از آن را بردارد.

در فرهنگ اهل‌بیت (ع) به دعاکردن برای یکدیگر تاکید شده؛ همچنین در روایات، بیان شده است که وقتی از خدا دو چیز را بخواهید که یکی از آن‌ها حتما اجابت می‌شود، دعای دیگر نیز مستجاب خواهد شد.

یکی از دعا‌هایی که اجابت آن قطعی است، «صلوات» بر پیامبر (ص) و اهل بیت است؛ به همین دلیل، در روایات تاکید شده که دعای خود را همراه با صلوات بیان کنید تا خداوند به کرم و لطف خودش، آن دعای دیگر را نیز بپذیرد.

اعتقاد به همین روایات است که سبب شده محمدعلی نصری، صاحب مغازه تایپ و تکثیر محله شاهد، ذکر صلوات را در زندگی‌اش فراموش نکند و بسیاری از خواسته‌های خود را با گفتن همین ذکر، از خدا طلب کند.

علاوه‌بر‌این، نصری برای اینکه دیگران را نیز از اهمیت و اثر ذکر صلوات و سایر دعا‌ها آگاه کند، روی تابلو دیواری مغازه، نمونه‌ای از این دعا‌ها را چسبانده تا مشتریان با مطالعه آن‌ها، هرکدام از دعا‌ها را که تمایل دارند، انتخاب و نسخه آن را از داخل بسته روی میز، به‌رایگان بردارند.  

او دعا‌ها و اذکار معروف را کپی گرفته و در بسته‌های مختلف در مغازه‌اش قرار داده است تا هرکس تمایل داشت به‌صورت رایگان، نسخه‌ای از آن را بردارد. این موضوع را خیلی از اهالی می‌دانند و هرچند وقت یک‌بار برای گرفتن این دعا‌ها به مغازه او مراجعه می‌کنند.


- چه مدت است که کپی دعا‌ها را رایگان در‌اختیار دیگران قرار می‌دهید؟
بیش از دو سال.

- چه دعا‌هایی را کپی می‌کنید و منبع شما برای انتخاب دعا چیست؟
دعا‌های مختلفی را که در مفاتیح‌الجنان وجود دارد و برای رفع مشکلات توصیه شده و دعا‌های مخصوص روز‌های هفته را کپی می‌کنم، همچنین اسامی اعظم خدا و دعا‌های افزایش روزی را.

- در قبالش از مردم، چه چیزی ‌می‌خواهید؟
به آن‌ها می‌گویم هر وقت گرفتاری‌تان رفع شد، ۱۴ صلوات بفرستید.

- چرا این توصیه را می‌کنید؟
خودم در طول زندگی هروقت به مشکلی برخورده یا جایی گیرکرده‌ام، با فرستادن همین ۱۴‌صلوات، مشکلم رفع شده و، چون به این کار اعتقاد دارم، به دیگران نیز همین توصیه را می‌کنم.

- این اعتقاد از کجا می‌آید؟
ببینید اگر یک نفر سه‌بار زنگ خانه‌تان را بزند، شما بالاخره جواب می‌دهید. این در که درِ خانه خداست و چه کسی از او مهربان‎‌تر به بنده‌اش است؟

- استقبال مردم چگونه است؟
من هیچ‌وقت به کسانی که داخل مغازه‌ام می‌آیند، پیشنهاد نمی‌دهم که از کپی دعا‌ها بردارند، چون می‌گویم شاید اعتقاد نداشته باشند، فقط اگر ببینم که توجهشان به دعا‌های روی تابلو جلب شده یا می‌خواهند با موبایلشان از آن عکس بگیرند یا از روی آن‌ها برایشان کپی بزنم، به آن‌ها می‌گویم می‌توانند به‌صورت رایگان، کپی هر دعایی را که می‌خواهند، بردارند.

- برخورد آن‌ها بعد‌از حرف شما چگونه است؟
دعایم می‌کنند و واقعا دعای آن‌ها برای من گره‌گشاست.

- کسانی هستند که به‌طور مرتب اینجا بیایند و کپی دعا را ببرند یا  تعداد نسخه‌های زیادی بخواهند؟
بله. مثلا همین اواخر ۱۸۰‌نسخه از یک دعا را برای مسجد حضرت ابالفضل (ع) کپی کردم و برای توزیع بردم.

 

محمدعلی نصری دعا‌ها را رایگان برای مردم کپی می‌کند

 

- خودتان هم به این مسجد رفت‌وآمد دارید؟
جزو نمازگزاران آنجا هستم و مسجدی‌ها را می‌شناسم.

- تابه‌حال شده کسی بیاید و بگوید از خواندن دعا، مشکلش حل شده؟
گاهی این اتفاق افتاده.

- روی چه کاغذی کپی می‌گیرید؟
کاغذ‌هایی که یک روی آن‌ها استفاده شده.

- شغلتان از اول همین تایپ و تکثیر بوده است؟
بازنشسته آموزش‌وپروش هستم. در بخش اداری‌اش کار می‌کردم.

- ساکن کجا هستید؟
همین محله شاهد. خانه‌ام طبقه بالای مغازه است.

- از چه زمانی به تاثیر دعا در زندگی اعتقاد پیدا کردید؟
از کودکی. پدرم عاشق کربلا بود و به همین دلیل وقتی من چهارماهه بودم، به شهر کربلا نقل‌مکان کرد و من در همان فضای معنوی بزرگ شدم و تا ۱۸‌سالگی همان‌جا بودم، یعنی بین سال‌های ۳۳ تا ۵۱.

- شغل پدرتان چه بود؟
خیاطی.

- پس تربیت پدرتان که آدمی مذهبی بوده‌اند، روی شما خیلی تاثیر داشته است؟
بله، البته لطف خدا هم بوده.  

- با این حساب باید به زبان عربی هم مسلط باشید؟
تا حدودی. حرف‌زدنم چندان خوب نیست، اما معنی دعا‌ها را می‌فهمم.

- بزرگ‌شدن در شهر کربلا، دیگر در کجا‌های زندگی‌تان تاثیر داشته؟
مدتی هم مدیر کاروان بودم، حدود پنج سال پیش. بعد به خاطر مشغله‌هایم، نتوانستم ادامه بدهم.

- چطور شد که مدیر کاروان شدید؟
این هم از دعای خیر دیگران بود. من از هجده‌سالگی که ایران برگشته بودیم، تا ۹ سال پیش، دیگر کربلا نرفته بودم و خیلی دلم می‌خواست دوباره برای زیارت بروم. همسرم، خادم حرم است و شبی با خانمی عربی در داخل حرم، برخورد کردیم که هتلش را گم کرده بود و ما او را بردیم اطراف حرم گرداندیم تا هتلش را پیداکند. بعد از آن اتفاق بود که خیلی غیرمترقبه، راهی کربلا شدم و بعد هم به‌عنوان مدیر کاروان انتخاب شدم. معتقدم به‌خاطر دعای خیر همان خانم بود که این اتفاق برای من رقم خورد.

- کسی که خودش این همه به تاثیر خواندن دعا و نیز دعای دیگران معتقد است، چه سفارشی به دیگران می‌تواند داشته باشد؟
دنیا آینه خود آدم است. اگر خوبی کنی، خوبی می‌بینی و اگر بدی کنی، بدی شامل حالت می‌شود. خدمت به خلق خیلی سفارش شده و حتی بعد از عبادت خدا قرار گرفته؛ برای همین هیچ‌وقت نباید از آن غافل شویم.

* این گزارش چهارشنبه، ۶ آبان ۹۴ در شماره ۱۷۰ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر