کد خبر: ۸۷۵۴
۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

سر و سامان دادن به زندگی هزار جوان

مهری صمدی، مدیر حسینیه حضرت زینب (س) به کمک همسرش و خیران محلی تاکنون توانسته‌اند به زندگی بیش از هزار زوج جوان سروسامان ببخشند.

سرشار از محبت و عاطفه است بانوی نیکوکاری که با کمک همسر خود و تعدادی از افراد خیّر تاکنون توانسته به زندگی بیش از هزار زوج جوان سروسامان ببخشد. تاریخ گواه است که از سال تاسیس حسینیه‌ای که واقفانش خانواده صمدی بودند، هرگاه دردمند و مستمندی دل‌خسته و تن‌آزرده دست طلب به‌سوی حسینیه حضرت زینب (س) دراز کرده، این حسینیه با کمک این زوج نیکوکار، توانسته مرهمی بر زخم‌ها و آرامش‌بخش جان آزردگان باشد. کمک‌های بی‌دریغی در دفتر خیریه این زوج نیکوکار ثبت شده است.

مهری صمدی، مدیر حسینیه و مجتمع فرهنگی حضرت زینب (س) در خیابان هنرستان، از روز‌های نخستین ایجاد این موسسه می‌گوید؛ روز‌هایی که برای او تداعی روز‌های تنهایی بوده و، اما کم‌کم می‌تواند در مسیرش موفق باشد تا خانواده‌های زیادی از او و همسرش خاطرات خوبی در ذهن داشته باشند؛ خاطراتی که برای برخی‌ها روز‌های شیرینی را رقم زده است.

روز‌هایی که برای اولین‌بار حسینیه بزرگی به نام حضرت زینب (س) شکل گرفت، برمی‌گردد به سال ۱۳۷۵. حسینیه‌ای که به نام زینبیه در خیابان دانشجوی مشهد شکل گرفت و با برگزاری جلسات هفتگی به‌منظور برنامه‌ریزی و بررسی فعالیت‌های فرهنگی، شروع به کار کرد.

افراد محله هفته‌ای یک‌بار دورهم جمع می‌شدند و با نگاهی مسئولانه، مشکلات خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌بضاعت را بررسی می‌کردند. با برگزاری این جلسات، به‌مرور افراد بیشتری جذب این حسینیه شدند تا بتوانند سهمی در حل مشکلات این خانواده‌ها داشته باشند، به‌طوری‌که به‌سرعت تعداد این افراد به ۷۵ تا ۸۰ نفر از اهالی محله و همسایگان رسیده است و در حال حاضر نیز این حسینیه بیش از ۲۵ عضو خیّر فعال دارد که خودجوش در برنامه‌های این حسینیه شرکت و کمک می‌کنند.     

 

اولین‌بار فقط توانستیم یک عروس را به خانه بخت بفرستیم

به‌گفته خانم صمدی، آغازبه‌کار خیریه حضرت زینب (س) سال ۸۳ بوده که در آن سال با کمک دوستان و همسایه ها‌ی محله، مراحل اولیه کار شروع شد. بعد از آشنایی در جلسات هفتگی به فکر تهیه جهیزیه برای دختر‌های دم بخت کم‌بضاعت افتادیم.

در ابتدا با کمک‌های مردمی فقط توانستیم یک‌سری جهیزیه تهیه کنیم و عروسی را به خانه بخت راهی کنیم و این اولین و کوچک‌ترین قدم بود، اما رفته‌رفته همین قدم‌های کوچک تبدیل به گام‌های بزرگ‌تری شد و بعد از گذشت سال‌ها از فعالیت خیران، حدود ۱۳۰ سری جهیزیه برای نوعروسان تهیه کردیم.

خانم صمدی در ادامه می‌افزاید: تهیه جهیزیه برای دختران بی‌سرپرست، یکی از فعالیت‌های محوری این حسینیه به‌شمار می‌آید و با گذشت زمان، اهالی محله شوروشوق بیشتری برای کمک نشان می‌دادند و همین باعث شد تا در زمینه‌های دیگری مانند تهیه لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان، تهیه سبد غذایی در ماه مبارک رمضان و همچنین تهیه پوشاک نوروزی نیز فعالیت‌هایی انجام دهیم. شناسایی افراد بی‌بضاعت نیز برعهده خیران است و آن‌ها با معرفی افراد نیازمند به این خیریه، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.   

 

مهری صمدی و خیران محلی به زندگی هزار زوج جوان سر و سامان داده‌اند

 

جهیزیه ۵ میلیون تومانی

برای  تهیه هر سری جهیزیه بیش از ۵ میلیون تومان درنظر گرفته شده و عروس‌های سادات و یتیمان در اولویت قرار می‌گیرند؛ البته شرایط همسرانشان نیز بررسی می‌شود. گاهی بر اساس شرایط افراد، تامین هزینه‌های داماد را نیز برعهده گرفته‌ایم.

عروس‌های سادات و یتیمان در اولویت قرار می‌گیرند؛ البته شرایط همسرانشان نیز بررسی می‌شود

وی در ادامه از یکی دیگر از برنامه‌هایی که در این موسسه انجام می‌گیرد، یاد می‌کند و می‌گوید: ما از دانش‌آموزان بااستعدادی که در  خانواده‌های بی‌بضاعت زندگی می‌کنند و از نظر تحصیلی بسیار موفق هستند، اما به‌دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند در مراکز نمونه‌دولتی و تیزهوشان ثبت‌نام کنند، حمایت می‌کنیم و از دانشجویان ممتاز مراکز دانشگاهی که در منطقه ما ساکن هستند، نیز درخواست همکاری کرده‌ایم تا برای این دانش‌آموزان کلاس‌های فوق‌برنامه برگزار کنند.

ما حمایت از این دانش‌آموزان را وظیفه خود می‌دانیم، اما با توجه به هزینه‌های سنگین تهیه جهیزیه برای نوعروسان، بودجه کافی را برای این کار نداریم و در این راه نیازمند کمک خیران و به‌ویژه مسئولان هستیم.

او خاطرنشان می‌کند: وجه تمایز کار‌هایی که مردم انجام می‌دهند با دیگر کارها، این است که وقتی مردم تصمیم به انجام کاری می‌گیرند، به‌سرعت اجرایی می‌شود، درصورتی‌که کار‌های دولتی معمولا به‌دلیل روند قانونی و اداری، زمان‌بر است. آنچه اهمیت دارد، این است که وقتی مردم بخواهند کاری بکنند، به‌دنبال بهترین هستند. مردم در کار خیر حاتم‌گونه برخورد می‌کنند و در این خیریه افراد نیازمند را همچون خانواده خود می‌دانند. انگار مشکلات آن‌ها مشکل خودشان است و این برای ما افتخاری بس بزرگ است.

از دیگر فعالیت‌های این موسسه می‌توان به دادن وام تا سقف یک‌میلیون تومان به افراد نیازمند ازسوی صندوق قرض‌الحسنه اشاره کرد. همچنین از نمونه فعالیت‌های فرهنگی انجام‌شده، می‌توان از برگزاری جلسات مشاوره و روان‌شناسی با حضور استادان برجسته، خانم دکتر جنابی و خانم دکتر الاجردی یاد کرد.

* این گزارش چهارشنبه، ۴ آذر ۹۴ در شماره ۱۷۴ شهرآرامحله منطقه ۹ چاپ شده است.

ارسال نظر