کد خبر: ۸۸۲۴
۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

ثبت رکورد مهربانی اهالی دو محله در پویش «مشهد مهربان»

پویش «مشهد مهربان» از سه سال پیش باهدف تأمین هزینه تحصیلی نیازمندان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آزادسازی زندانیان غیرعمد شکل‌گرفته است. در محدوده دو محله منطقه ۵ تا این لحظه چهارصد‌تراکنش انفاق ثبت شده است.

قطره‌قطره جمع می‌شود و می‌رود تا به پای گیاهی تشنه برسد؛ گیاهی که تشنه مهربانی است. داستان پویش «مشهد مهربان» همین است. آن قطره‌ها کمک‌های هرچند کم، ولی بی‌دریغ مردم هستند که خرج آزادی فردی زندانی با جرمی غیرعمد می‌شود و چه ماهی بهتر از ماه مهمانی خدا برای این مهربانی‌ها.

در منطقه ۵ و تنها در محلات نیزه و امیرالمؤمنین (ع) از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون کارت‌خوان‌های پویش، چهارصدتراکنش ثبت کرده‌اند.


دل مهربان مردم

پویش «مشهد مهربان» از سه سال پیش باهدف تأمین هزینه تحصیلی نیازمندان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آزادسازی زندانیان غیرعمد شکل‌گرفته است. در این طرح، تشکل‌های مردمی و شورا‌های اجتماعی محلات برای جمع‌آوری کمک‌ها نقشی محوری و فعال دارند. سال اول ۴‌هزار نفر پای کار بودند و سال گذشته هم ۲۲‌هزار نفر. امسال هم که اولین مرحله آن برای آزادی زندانیان جرایم غیرنقد است، مردم از ابتدای ماه مبارک رمضان تا پایان دهه کرامت پای کار هستند.

سیدداود نبی‌زاده، معاون فرهنگی شهرداری منطقه ۵، درباره اجرای این طرح در محلات نیزه و امیرالمؤمنین (ع) می‌گوید: اهالی محلات منطقه ۵ همچون مردم دیگر محلات شهر دل مهربانی دارند. در این پویش نیز همین مهربانی مهم است. قرار نیست به مبلغ اشاره کنیم؛ چون نیت مردم مهم است. در محدوده دو محله منطقه تا این لحظه چهارصد‌تراکنش انفاق ثبت شده است.


محله‌گردی برای کار خیر

سیدمصطفی حسینی، عضو شورای اجتماعی محله نیزه که امروز مسئولیت چرخاندن کارت‌خوان مشهد مهربان را در محله بر‌عهده دارد، ابتدای ماه مبارک از برگزاری چنین پویشی آگاه و پیش‌قدم شده که سراغ کسبه محله که همکاران خودش هم هستند، برود. حالا او کارت‌خوان پویش را برداشته و همراه عده‌ای دیگر سراغ کسبه خیابان‌های شهیدبهشتی و گلبو می‌روند.

سیدمصطفی که از اعضای فعال مسجد محوری فاطمه‌الزهرا (س) است، نمازگزاران را از برگزاری و هدف این پویش آگاه کرده است. او می‌گوید: افراد بسیاری به‌دلیل بدهکاری یا اتفاقی که در آن تعمدی نداشته‌اند، در زندان به سر می‌برند و وظیفه هر مسلمان است که برای آزادی آن‌ها تلاش کند. اگر دست‌به‌دست هم بدهیم، اهالی هر دو یا سه محله مشهد با کمک‌هایشان حداقل می‌توانند یک زندانی را آزاد کنند. حالا هم پیش‌قدم شده‌ایم تا شاید به‌واسطه مهربانی مردم بتوانیم افراد گرفتار را از زندان آزاد کنیم.


احسانی خوشمزه‌تر از بیسکویت

محسن عظیمی در یکی از مغازه‌های خوار‌بارفروشی محله کار می‌کند. او وقتی از پویش و هدف برگزاری آن مطلع می‌شود، کارت‌خوان را در مغازه می‌گذارد و به مشتری‌ها درباره پویش توضیح می‌دهد. خیلی از مشتری‌ها هم دست رد به سینه‌اش نمی‌زنند.

می‌گوید: خیلی از مشتری‌ها بنیه مالی ضعیفی دارند، اما طبعشان بلند است. از هزار تومان کمک داشته‌ایم تا مبالغ درشت. داشتن کَرَم به دل است نه جیب. جالب است که بعضی‌ها حتی از بخشی از خریدشان صرف‌نظر می‌کنند تا بیشتر کمک کنند. همین چند‌روز پیش، کودکی بیسکویت می‌خواست، ولی نخرید و گفت پول همان بیسکویت را برای آزادی زندانی کارت بکشم.

* این گزارش دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۳ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر