کد خبر: ۴۱۳
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

درخواست کسبه بازار رضا برای جابه‌جایی پارکینگ مکانیزه

احداث پارکینگ مکانیزه خبری خوب برای کسبه و زائرانی بود که همواره به دنبال جای پارک در اطراف مراکز خرید 17شهریور می‌گشتند، اما این خبر خوب تداوم نداشت.

اواخر سال 1390یک پارکینگ مکانیزه‌ در حاشیه بازار امام رضا(ع) با ظرفیت 40خودرو و در مساحت 50متر مربع به بهره‌برداری رسید. احداث این پارکینگ خبری خوب برای کسبه و زائرانی بود که همواره به دنبال جای پارک در اطراف مراکز خرید 17شهریور می‌گشتند، البته این خبر خوب تداوم نداشت زیرا به واسطه مشکلات فنی، کسبه و زائران اعتماد خود را به آن از دست دادند و این پارکینگ خیلی زود از دور خارج شد.در بازار امام رضا(ع) و مراکز تجاری 17شهریور روزانه هزاران فروشنده و خریدار با خودروهای شخصی خود تردد می‌کنند.

به جز روزهای تعطیل بیشتر آن‌ها با کمی جست‌وجو در زمین‌های خالی، معابر و پارکینگ‌‌های مراکز تجاری خودرو خود را پارک می‌کنند، اما در برخی روزها مانند تعطیلات نوروز و مناسبت‌های مذهبی پیدا کردن جای پارک برای رانندگان دشوار می‌شود و آن‌ها باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن یک مکان مناسب برای پارک خودروی خود کنند. در سال‌های اخیر برای رفع این مشکل اقدامات زیادی انجام شد که از جمله آن‌ها احداث پارکینگ مکانیزه در حاشیه بازار امام رضا(ع) و پارکینگ مرکز تجاری آسمان با1500 جای پارک بود.

 

از سکه افتادن پارکینگ

پارکینگ مکانیزه 17 شهریور با ظرفیت 40خودرو فعالیت خود را با نگهداری از خودروهای کسبه و زائران آغاز کرد، اما مدت زیادی نگذشت که از رونق افتاد. رضایی یکی از کسبه حاشیه بازار رضا درباره استفاده نکردن مردم از آن می‌گوید: مدت زیادی طول کشید تا این پارکینگ احداث شد، اما در مجموع روزهایی که فعال بود به اندازه طول زمان ساختش نبود. ابتدا که این پارکینگ به بهره‌برداری رسید، رانندگان اعتماد کردند و خودروهای خود را به آن می‌سپردند، اما پس از مدتی شاهد بودیم پارکینگ دچار نقص فنی یا قطعی برق می‌شود یا اینکه می‌دیدیم روغن از خودروهای بالاتر به روی سقف خودروهای پایینی می‌ریزد. مدت زمان بیرون آمدن خودرو از پارکینگ هم خیلی طولانی بود. در مجموع نیز حداقل هر ماه یک‌بار پارکینگ خراب و زمان زیادی صرف تعمیرش می‌شد.

 

تغییر کاربری پارکینگ

پس از عملیات پیاده‌راه سازی، ورودی این پارکینگ نیز مسدود شد که به نوعی پایان رسمی فعالیت این پارکینگ مکانیزه بود. البته همچنان می‌توان با توجه به موقعیت مکانی خوب پارکینگ از فضای آن به ویژه در صنعت گردشگری بهره برد. رضایی درباره آینده این پارکینگ می‌افزاید: به عقیده من پارکینگ دیگر امکان فعالیت ندارد و باید از اینجا برچیده شود، اگر در آن یک رستوران یا فضایی برای استفاده زائران ایجاد شود به نظر ایده خوبی است و مورد استقبال قرار می گیرد.پارکینگ مکانیزه با ارتفاعی که دارد از دید 2واحد تجاری کاسته به طوری که کسبه آن‌ها برای برچیده شدن پارکینگ لحظه شماری می‌کنند. یکی از کسبه حاشیه بازار رضا ضمن درخواست جابه‌جا کردن پارکینگ می‌گوید: زمانی که پارکینگ فعال بود من شاهد بودم بارها خودرو زائران و کسبه در آن گیر می‌کرد و مدت‌ها طول می‌کشید تا بیرون بیایند. علاوه بر این مشکلات زیادی داشت مانند صدا و خرابی‌های بسیار که باعث شده دیگر مردم اعتماد نکنند. به همین دلیل از مسئولان می‌خواهم به جابه‌جا کردن آن زودتر اقدام کنند.

 

تعمیر شود بهتر است

برخی دیگر از کسبه بازار رضا که هر روز برای پیدا کردن جای پارک زمان زیادی را صرف می‌کنند، خواستار تعمیر و فعال کردن آن هستند. عظیمیان یکی از کسبه بازار رضا با اشاره به پارکینگ‌های اطراف میدان 17شهریور و فاصله آن با مغازه خود می‌گوید: پارکینگ‌های میدان 17شهریور و اطراف بازار رضا هزینه زیادی می‌گیرند و از مغازه‌های بازار رضا به ویژه در ابتدای آن فاصله زیادی دارند.عظیمیان می‌افزاید: من به طور میانگین روزانه نیم ساعت زمان صرف پیدا کردن یک جای پارک می‌کنم و زمانی که موفق به پیدا کردن جا نمی‌شوم خودرویم را به صورت دوبله پارک می‌کنم و شماره تماسم را روی شیشه قرار می‌دهم.البته بیشتر اوقات برای جابه‌جا کردن خودرویم با من تماس می‌گیرند. مانند من زیاد هستند و اگر هنگام ظهر بیایید اطراف بازار را خواهید دید چه اندازه خودرو دوبله پارک کردند به همین دلیل فکر می‌کنم اگر پارکینگ تعمیر و فعال شود بهتر است.

 

تعطیلی پارکینگ‌های مکانیزه

عباس دلیر رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه7 در خصوص مشکل پارکینگ مکانیزه می گوید:موضوع پارکینگ‌های مکانیزه از سوی سازمان ترافیک شهرداری مشهد در حال بررسی است و البته تعدادی از آن‌ها به دلیل مشکلاتی که داشتند و هزینه زیادی که برای نگهداری و تعمیر آن باید صرف می‌شد تعطیل و جمع‌آوری شدند.رئیس اداره ترافیک شهرداری منطقه افزود: درباره پارکینگ مکانیزه 17شهریور نیز این شرایط صدق می‌کند و هم اکنون موضوع جابه‌جایی یا تغییر کاربری آن در صورت پیدا شدن یک سرمایه‌گذار در حال بررسی است و نتیجه آن به زودی مشخص و اعلام خواهد شد.

ارسال نظر