کد خبر: ۵۷۲
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خانه کتاب کارگر در محله رضاشهر دسترسی کارگران به خدمات فرهنگی را تسهیل کرده است

در این خانه کتاب که نبش خیابان خاقانی 17 واقع شده است کتاب‌هایی با طبقه‌بندی‌های متفاوت وجود دارد تا کارگران بتوانند برای خود و خانواده‌هایشان از آن‌ها استفاده کنند. جالب اینجاست که برخلاف دیگر کتابخانه‌ها که از اعضا برای امانت کتاب ودیعه گرفته می‌شود، در این کتابخانه هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. زیرا هدف ارتقای فرهنگ است.

در منطقه ما و به‌ویژه محله قدیمی رضاشهر فضاهای فرهنگی زیادی برای عموم مردم وجود دارد. فضاهایی که به همت خود اهالی، خیران یا اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ایجاد شده است. مکان‌هایی مانند مساجد، فرهنگ‌سراها و حتی کافه‌ها مجهز به کتابخانه‌هایی شده‌اند که در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. حتی چندین مورد اتوبوس کتاب نیز در محله داریم که طیف ویژه‌ای از آن استفاده می‌کنند. اما مسئله‌ای که همیشه پیش روی کارگران وجود دارد این است که ساعت تغییر شیفت آن‌ها با ساعت کاری فضاهای فرهنگی هم‌خوانی ندارد و در بیشتر مواقع آن‌ها نمی‌توانند از خدمات فرهنگی بهره ببرند. به دنبال درخواست کارگران خدمات شهری شهرداری منطقه درباره تسهیل دسترسی به خدمات فرهنگی، خانه کتاب کارگر در محله رضاشهر به همت اداره خدمات شهری از ابتدای سال شروع به فعالیت کرده است.

 

امانت کتاب به‌طور رایگان

در این خانه کتاب که نبش خیابان خاقانی 17 واقع شده است کتاب‌هایی با طبقه‌بندی‌های متفاوت وجود دارد تا کارگران بتوانند برای خود و خانواده‌هایشان از آن‌ها استفاده کنند. جالب اینجاست که برخلاف دیگر کتابخانه‌ها که از اعضا برای امانت کتاب ودیعه گرفته می‌شود، در این کتابخانه هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. زیرا هدف ارتقای فرهنگ است که به گفته یاسر مرادی، مسئول این کتابخانه، میزان استقبال تا حدی بوده که اعضا داوطلبانه کتاب هم اهدا می‌کنند تا دیگر همکارانشان بتوانند از خدمات کتابخانه بهره ببرند. او می‌گوید: چند نفر از شهروندان با دیدن تابلوی خانه کتاب کارگر کنجکاو شدند و برای دریافت اطلاعات به ما مراجعه کردند. وقتی متوجه هدف افتتاح محل شدند از این حرکت فرهنگی استقبال کرده و چندین کتاب به کتابخانه ما اهدا کردند.

 

در امانت‌دهی محدودیت زمانی نداریم

در همین مدت کوتاه که از افتتاح این خانه کتاب می‌گذرد اهالی رضاشهر هم با استقبال از این فضای فرهنگی به کمک شهرداری منطقه آمده و کتاب‌هایی را اهدا کرده‌اند. یاسر مرادی با اشاره به تنوع موضوعی کتاب‌های موجود می‌گوید: در این کتابخانه بیش از 500جلد کتاب وجود دارد که در امانت‌دهی آن‌ها هیچ محدودیت زمانی تعیین نشده است. کارگران برخی کتاب‌های کمک‌درسی را تحویل گرفته‌اند تا یک سال تحصیلی در اختیار فرزندشان باشد.

 

ساعت کار منطبق با تغییر شیفت کارگران

مرادی درباره ساعت کاری خانه کتاب می‌گوید: بحث اصلی در خدمات‌دهی خانه کتاب کارگر تطبیق ساعت کاری با تغییر شیفت کارگران خدمات شهری است. با توجه به اینکه ساعات تغییر شیفت معمولا صبح زود است، خانه کتاب نیز از ساعت 5.5 صبح تا 8.5 در اختیار کارگران است. علاوه بر این فضای پیاده‌رو خیابان خاقانی به مبلمان شهری و نیمکت مجهز شده تا کارگران بتوانند در زمان استراحت خود نیز از کتابخانه استفاده کنند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر