کد خبر: ۸۰۳
۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مسجد امام‌سجاد(ع) بیش از نیم قرن سابقه دارد

زمانی که قرار بر خاک‌برداری مسجد در سال 68 شد آقای صابری‌فر شهردار وقت، پیشنهاد داد از خیّران دعوت کنند تا مبلغی برای ساخت مسجد فراهم شود. این شد که خیّران را دعوت کردند و تنها یکی از خیّران دو چک 50هزار تومانی داد. کار را که به پشتوانه همان چک‌ها آغاز کردیم صاحب چک‌ها آمد و گفت چک‌ها را بانک نبریدممکن است برگشت بخورد. بعدها متوجه شدیم که او چون می‌دانسته آقای صابری‌فر شهردار است آن چک‌‌ها را به ما داده تا بعدها بتواند خدماتی از شهرداری دریافت کند.

کلنگ مسجد امام‌سجاد(ع) هم‌زمان با مسجد توفیق در زمان حیات آیت‌ا... العظمی میلانی زده شده است و این دو مسجد نخستین مساجد محله احمدآباد هستند که در دهه40 فعالیت خود را آغاز کردند. مسجد امام‌سجاد(ع) پیش از سال 45 با عنوان بنای سجادیه(ع) در زمینی به مساحت 240متر به صورت چادری در خیابان ابوذرغفاری فعلی ایجاد شد تا اهالی مذهبی محله احمدآباد بتوانند نمازهایشان را به جماعت بخوانند و مکانی ثابت برای برگزاری مراسم مذهبی داشته باشند. زمین را خانمی از اهالی احمدآباد که نامش را کسی در خاطر ندارد به سید داوود شاکری که اصالتا سبزواری بود واگذار کرد تا برای ساخت مسجد به بهره‌برداری برسد. 

در مرحله بعد ساختمانی با سقف شیروانی ساختند و بنای مسجد تا سال 68 پابرجا بود. در این سال مسجد خاک‌برداری و از نو ساخته شد و تاکنون چند مرحله بازسازی را پشت سر گذاشته است. مسجد امام سجاد(ع) هیئتی با همین نام دارد که وقتی برنامه عزاداری و سینه‌زنی داشتند یک سر آن در تقاطع بعثت و ابوذرغفاری بوده و سر دیگرش تا احمدآباد می‌رسید.

 

خاک‌برداری دوباره مسجد

حجت‌الاسلام حیدر دانش نخستین روحانی مسجد امام‌سجاد(ع) است. او درباره زمان خاک‌برداری دوباره مسجد و چند و چون ماجرا می‌گوید: زمانی که قرار بر خاک‌برداری مسجد در سال 68 شد شهردار صابری‌فر و آقایان رجبعلی‌زاده و شالچی اعضای هیئت امنا بودند. آقای صابری‌فر پیشنهاد داد از خیّران دعوت کنند تا مبلغی برای ساخت مسجد فراهم شود. 

این شد که خیّران را دعوت کردند و تنها یکی از خیّران دو چک 50هزار تومانی داد تا هیئت امنا بتوانند کار ساخت مسجد را آغاز کنند. کار را که به پشتوانه همان چک‌ها آغاز کردیم صاحب چک‌ها آمد و گفت چک‌ها را بانک نبریدممکن است برگشت بخورد. بعدها متوجه شدیم که او چون می‌دانسته آقای صابری‌فر شهردار است آن چک‌‌ها را به ما داده تا بعدها بتواند خدماتی از شهرداری دریافت کند. وقتی که او منصرف شد ما از دو مهندس کمک‌ گرفتیم تا نقشه‌های بنا را بکشند و به دلیل کم بودن بودجه چند سال گذشت تا توانستیم مسجد را به صورت فعلی آن دربیاوریم.

 

انس جوانان با مسجد

مسجد امام‌سجاد(ع) حدود 150نمازگزار مرد و زن دارد که در روزهای شیوع بیماری کرونا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعدادش به نصف رسیده است. این مسجد متشکل از شبستان، کانون فرهنگی هنری رشاد، پایگاه بسیج شهید قدیمی، هیئت بیت‌السجادیه و هیئت متوسلین به سید‌الشهدا(ع) است که مراسمی را هفتگی در این مسجد برگزار می‌کنند.

صفر تا 100 برنامه‌های این مسجد با همکاری و همت نوجوانان و جوانان انجام می‌شود. دو سال است که مسجد امام‌سجاد(ع) به طور جدی‌تر از قبل وارد فعالیت‌های فرهنگی شده است و در این راستا جوانان و نوجوانان در کل امور فرهنگی مسجد همکاری دارند. بخش فرهنگی مسجد توسط حاج آقا ‌قناعت‌گر افتتاح شد و در حال حاضر مسئولیت آن با امیررضا حائری‌زاده است که طبق اساسنامه و چارت تشکیلاتی سازمان کانون‌های فرهنگی و هنری فعالیت دارد. 

این کانون دارای مدیر، معاون و مسئولان فرهنگی، هنری و ورزشی است و180نفر عضو دارد که در تابستان سال گذشته 23کلاس آموزشی را برگزار کرده‌اند. یکی از حسن‌های این مسجد، این است که بخش‌های مختلف آن مانند کانون فرهنگی و پایگاه بسیج در انجام فعالیت‌ها تعاملات خوبی دارند. کلاس‌های تابستانی و حلقه‌های صالحین از برنامه‌هایی هستند که با مشارکت نوجوانان و جوانان مسجدی در حال برگزاری هستند. معیار در این مسجد دوستی بین جوانان و نوجوانان و مسجدی‌هاست و چیزی که جوانان را پایه ثابت مسجد نگه‌ داشته است همین تعاملات دوستانه و صمیمانه‌ای است که بین هیئت‌ امنا و جوانان مسجدی وجود دارد.

 

احیای هیئت بیت السجاد

شیوع بیماری کرونا در امسال اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی را محدود کرده است اما برنامه‌های مذهبی مسجد تقویت شده و پس از چندین سال هیئت بیت‌السجاد که از قدیم در مسجد فعالیت داشت احیا شده است. این هیئت قرار است همانند سال‌های دور که یکی از فعال‌ترین و مطرح‌ترین هیئت‌های شهر بوده دوباره فعالیت خود را با قوت پیش از سر بگیرد و در مراسم‌ مذهبی مسجد در مناسبت‌های مذهبی برنامه‌های عزاداری باشکوهی را برگزار کند.

 

مراسم ظهر عاشورا با حضور نوجوانان و جوانان

در مسجد امام سجاد(ع) امسال هم بچه‌‌مسجدی‌ها همت کردند و مراسم تاسوعا و عاشورای محرم را بسیار باشکوه برگزار کردند. امیررضا حائری‌زاده می‌گوید: پیاده‌رو بیرون مسجد را از چهارراه بعثت تا خیابان ابوذرغفاری 15صندلی گذاشتیم و میزبان حدود 250نفر از عزاداران حسینی محله در این مراسم بودیم. همه امور این مراسم را نوجوانان و جوانان عهده‌دار شدند. قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، مقتل‌خوانی و سینه‌زنی از قسمت‌های مختلف اجرا شده در این برنامه است. این مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و همه موارد پذیرایی به صورت بسته‌بندی در اختیار مهمانان مراسم امام حسین(ع) قرار گرفت.

در مسجد امام‌سجاد(ع) نمازهای یومیه برگزار می‌شود. نماز صبح به پیش‌نمازی حجت‌الاسلام علی فیروزه‌چی، نماز ظهر و عصر به پیش‌نمازی حجت‌الاسلام یساقی و نماز مغرب و عشا به پیش‌نمازی حجت‌الاسلام مجتبی دانش برگزار می‌شود. هر روز پس از نماز مغرب و عشا برنامه قرائت قرآن برای نمازگزاران ارائه می‌شود و قرآن را دوره می‌کنند. خواندن دعای توسل و مداحی نیز از دیگر برنامه‌های مسجد است. 

ارسال نظر