کد خبر: ۱۰۰۶
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تأثیر اسنپ و کرونا بر کسب و کار «پیکان»

قبل از اینکه اسنپ و تپسی کسب‌ و کارشان سکه شود، تاکسی تلفنی‌ها تنها یکه‌تاز ارائه خدمات حمل و نقلی به شهروندان در هر محله بودند. به طور حتم شما هم برای اینکه به مقصدتان برسید از آژانس برای رفت‌وآمدتان استفاده‌ کرده‌اید. حالا 2سالی هست که کرونا کار آژانسی‌ها را تخته کرده است و همان چند درخواست سرویسی که در روز داشتند هم نزدیک به صفر شده است. محسن پیکان هم یکی از همان آژانس‌دارانی است که از دهه80کارش را در خیابان دانش شروع کرده است و حالا از تأثیر عوامل مختلف از جمله کرونا بر حرفه‌اش می‌گوید.

قبل از اینکه اسنپ و تپسی کسب‌ و کارشان سکه شود، تاکسی تلفنی‌ها تنها یکه‌تاز ارائه خدمات حمل و نقلی به شهروندان در هر محله بودند. به طور حتم شما هم برای اینکه به مقصدتان برسید از آژانس برای رفت‌وآمدتان استفاده‌ کرده‌اید. حالا 2سالی هست که کرونا کار آژانسی‌ها را تخته کرده است و همان چند درخواست سرویسی که در روز داشتند هم نزدیک به صفر شده است. محسن پیکان هم یکی از همان آژانس‌دارانی است که از دهه80کارش را در خیابان دانش شروع کرده است و حالا از تأثیر عوامل مختلف از جمله کرونا بر حرفه‌اش می‌گوید.

 

تاکسی‌های اینترنتی رقیب ما شدند

این مدیر آژانس سال 1380 از تهران به مشهد آمده و شرکت حمل و نقل خودش را به ثبت رسانده است: «خیابان دانش یکی از پررفت‌وآمدترین خیابان‌های شهر مشهد بود. آن هم به واسطه زائری که در این محدوده تردد و اقامت می‌کرد. آن روزها تا 200زنگ داشتیم که سرویس می‌خواستند.

این نشان می‌داد که کارمان در بین مردم محلی و زائران حسابی جا افتاده است. تا اینکه اسنپ‌ها آمدند و رقیب کار ما شدند. باوجوداین کارمان را انجام ‌دادیم و آن‌ها هم کار خودشان را انجام می‌دادند. اما کرونا تیر خلاص را به کارمان زد. از 2سال قبل که زائر کمتری به شهرمان آمد، کار ما هم به طور کامل کساد شد.»

پیکان کمبود مسافر را به چند دلیل می‌داند و ادامه می‌دهد: تماس شهروندان محلی هم کمتر از قبل شده است. به دلیل اینکه مهمانی‌ها کمتر شده و مردم مراعات می‌کنند. دیگر مانند گذشته مراسم ازدواج، عروسی، مهمانی و دیدوبازدیدی وجود ندارد. از سوی دیگر بیشترین تقاضای سرویس از سوی زائرانی بود که به شهرمان می‌آمدند. حالا با نیامدنشان همان چند مشتری هم که داشتیم از دست داده‌ایم. هتل‌ها، مهمان‌سرا و به طور کلی مرکزهایی که پذیرش زائران دارند تعطیل هستند. به‌تبع تعطیلی آن‌ها روی کار ما تأثیر خواهد داشت.
البته پیکان که یکی از قدیمی‌ترین افراد صنف خودش محسوب می‌شود می‌گوید: این وضعیت همه آژانس‌های شهرمان است و حدود 80درصد آن‌ها تعطیل شده‌اند. آن‌هایی هم که کار می‌کنند فقط با 10درصد نیروهایشان در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند.

 

پروتکل‌ها را طبق ضوابط رعایت می‌کنیم

این مدیر آژانس اشاره می‌کند که پروتکل‌های بهداشتی در بیشتر آژانس‌ها به طور جدی پیگیری و اجرا می‌شود. او برایمان توضیح می‌دهد: آنچه ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده را مو به مو اجرا می‌کنیم.

در محیط کارمان رانندگان با رعایت فاصله اجتماعی کنار یکدیگر می نشینند. ضدعفونی محیط و خودروها و استفاده از ماسک را هم داریم. رانندگانمان هم از مسافرانی که دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند می‌خواهند ماسکشان را بزنند. هر چند گاهی اتفاق می‌افتد که مسافران مخالفت کرده و راننده مجبور می‌شود او را سوار نکند.البته ناگفته نماند که 90درصد مسافرانی که از ما خدمات می‌گیرند حتی بیشتر از ما مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند.

ارسال نظر