کد خبر: ۱۱۹۰
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خرید و فروش ملک درفضای مجازی

سید هاشم حسینی بیش از 33سال سابقه فعالیت در کار مشاوره املاک را در محدوده سیدی دارد. او درباره رکود بازار مسکن می‌گوید: پس از شیوع کرونا خرید و فروش ملک و واحدهای تجاری در مغازه من نسبت به سال‌های گذشته حدود 90‌درصد کاهش پیدا کرد. مستأجران برای اینکه در روزهای کرونا اسباب‌کشی نکنند حاضر هستند به هر قیمتی که صاحب‌خانه بگوید تن بدهند و تقریبا همه مالکان هم بهای اجاره خود را در این مدت بالا برده‌اند.

 با شیوع کرونا خرید و فروش واحدهای مسکونی و تجاری کاهش چشم‌گیری پیدا کرد. حتی مستأجران ترجیح می‌دهند با سر سپردن به رقم‌های نجومی مطرح‌شده از سوی صاحب‌خانه‌های خود، اجاره بیشتری بپردازند تا اینکه در این روزهای قرمزرنگ شهر بنگاه‌های املاک را یکی پس از دیگری گز کنند. خلوت بودن دفتر مشاوران املاک نیز همین امر را اثبات می‌کند.

سید هاشم حسینی بیش از 33سال سابقه فعالیت در کار مشاوره املاک را در محدوده سیدی دارد. او به یاد نمی‌آورد شرایط خرید و فروش ملک و واحدهای تجاری و حتی اجاره تا امروز به این اندازه کم‌رونق بوده باشد. 

حسینی درباره وضعیت کاری خود در روزهای پس از شیوع کرونا می‌گوید: در همان مرحل اول در مغازه‌ام را بستم و در خانه نشستم، اما در موج‌های بعدی که کرونا برای همه عادی‌ شد، به‌طور پاره وقت با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به محل کارم می‌رفتم.

او درباره رکود بازار مسکن می‌گوید: پس از شیوع کرونا خرید و فروش ملک و واحدهای تجاری در مغازه من نسبت به سال‌های گذشته حدود 90‌درصد کاهش پیدا کرد. شرایط اجاره و رهن نیز چندان بهتر از خرید و فروش نبود. مستأجران برای اینکه در روزهای کرونا اسباب‌کشی نکنند حاضر هستند به هر قیمتی که صاحب‌خانه بگوید تن بدهند و تقریبا همه مالکان هم بهای اجاره خود را در این مدت بالا برده‌اند.

 

افزایش قیمت‌ها و ناتوانی در پرداخت اجاره

هاشم حسینی ادامه می‌دهد: متأسفانه پس از سال اول شیوع کرونا تعدادصاحب‌خانه‌هایی که با مستأجر خود راه می‌آمدند کمتر شد. امروز برخی به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند واحد مسکونی آن‌ها را به مستأجری که تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کند به رهن کامل بدهم تا اگر نتوانست سر ماه اجاره پرداخت کند آن‌ها به پول خود برسند. حتی شاهد هستم که مالکی که قیمت واحد مسکونی‌اش برای رهن در نهایت به 80میلیون تومان می‌رسد از من می‌خواهد آن را به 160میلیون تومان اجاره بدهم.

 من همیشه سعی کرده‌ام از پذیرش این موارد خودداری کنم اما این افراد با درج آگهی در فضای مجازی، مستأجرانی پیدا می کنند که در محلات دیگر سکونت دارند و از قیمت‌های این محدوده اطلاعی ندارند. به همین روش، قیمت مسکن در این محدوده افزایش پیدا می‌کند.

وعده وعیدهایی که برای مشاغل آزاد داده بودند، محقق نشد و آن‌ها مجبور بودند گاهی بصورت نیمه تعطیل با وجود محدودیت‌ها سر کار بیایند

وعده وعیدهایی که برای مشاغل آزاد داده بودند، محقق نشد و آن‌ها مجبور بودند گاهی بصورت نیمه تعطیل با وجود محدودیت‌ها سر کار بیایند. حرفه ما هم جدای از دیگر مشاغل نبود. حسینی با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: از نگاه مردم وضعیت مالی ما عالی است و ضربه‌ای در این روزها نخورده‌ایم، اما باید بگویم ‌ امروز وضعیت کاری مشاوران املاک بسیار آسیب‌دیده است. خرید و فروش خانه کم شده و بیشتر مراجعان به من و همکارانم اشخاصی هستند که در فضای مجازی با یکدیگر آشنا شده‌اند و فقط برای یک قولنامه به مشاور املاک مراجعه می‌کنند.

 آن‌ها مبلغ بسیار ناچیزی را برای قولنامه و قانونی طی شدن کارشان پرداخت می‌کنند که با این درآمدها بسیاری از همکاران من در پرداخت اجاره خانه خودشان با مشکل روبه‌رو شده‌اند. همین امر ممکن است باعث شود برخی اقدام به ساخت و فروش واحدهای مسکونی غیرمجاز و ناایمن کنند.

او به این موضوع هم اشاره می‌کند؛ ممکن است برخی از همکاران ما وضعیت مالی خوبی داشته باشند، امااین شرایط را به پای همه نگذارید و فکر نکنید وضع مشاوران املاک عالی است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر