کد خبر: ۱۵۳۷
۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بانوان کارآفرین محله خاتم الانبیا(ص) برای مردم و بیمارستان‌ها ماسک دوختند

فاطمه نورپور می‌گوید: در تهیه پارچه‌ و مواد اولیه تولید ماسک نیز خیران به ما کمک کردند که بسیاری از آن‌ها از کسبه همین محله و برخی نیز از دیگر مناطق شهری و حتی از شهرهای دیگر در این کار خیر شرکت کردند. با اینکه با شیوع ویرس کرونا کار بسیاری از اصناف از رونق افتاده است و بسیاری از آن‌ها با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هر وقت برای کار خیر سراغ آن‌ها می‌رویم، دست خالی برنمی‌گردیم.

شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا همان‌طور که بسیاری از آفت‌های اقتصادی و اجتماعی مانند احتکار و گران‌فروشی را به جامعه نشان داد، روی دیگری نیز داشت. در روزهایی که مردم به دلیل سودجویی برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دچار مشکل بودند، بسیاری از نیکوکاران آستین‌ها را بالا زدند و با تهیه و توزیع این اقلام بین نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر نشان دادند که هیچ ویروسی قادر به شکستن زنجیره همدلی در بین مردم نیست. فاطمه نورپور یکی از همین افراد است.

او که خود مدیر شعبه دوم مرکز نیکوکاری امام‌جواد(ع) در محله خاتم‌الانبیا(ص) است، هم‌زمان با شروع همه‌گیری ویروس کرونا و نایاب‌شدن اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها دست‌به‌کار شد و با کمک چندتن از بانوان کارآفرین محله و خیران به تولید ماسک و توزیع آن‌ها بین خانواده‌های نیازمند اقدام کرد. در همین زمینه گروه او تاکنون 1000ماسک را در بین 200خانواده توزیع کرده است. البته این تمام کار خانم نورپور و همکارانش نیست. آن‌ها علاوه بر خانواده‌های نیازمند، ماسک لازم برای ارگان‌هایی مانند هلال احمر را نیز تأمین کرده‌اند.

 هرچقدر هم که اوضاع خودمان روبه‌راه نباشد، به کار خیر نه نمی‌گوییم، زیرا برکت این کار موجب رونق زندگی و کاروبارمان می‌شود

نورپور در همین باره می‌گوید: تاکنون بانوان کارآفرین محله خاتم‌الانبیا(ص) بیش از 5000ماسک تولید کرده‌اند. در تهیه پارچه‌ و مواد اولیه تولید ماسک نیز خیران به ما کمک کردند که بسیاری از آن‌ها از کسبه همین محله و برخی نیز از دیگر مناطق شهری و حتی از شهرهای دیگر در این کار خیر شرکت کردند. 

با اینکه با شیوع ویرس کرونا کار بسیاری از اصناف از رونق افتاده است و بسیاری از آن‌ها با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هر وقت برای کار خیر سراغ آن‌ها می‌رویم، دست خالی برنمی‌گردیم. بسیاری از آن‌ها که همیشه تأکید دارند اسمی از آن‌ها در هیچ جایی برده نشود، می‌گویند هرچقدر هم که اوضاع خودمان روبه‌راه نباشد، به کار خیر نه نمی‌گوییم، زیرا برکت این کار موجب رونق زندگی و کاروبارمان می‌شود.

خانم نورپور پیش از این نیز دستی در کارهای خیر داشته است. او که با بیش از 40سال سابقه سکونت در محله خاتم‌الانبیا(ص) هم‌اکنون عضو شورای اجتماعی این محله است، از 7سال پیش تاکنون به‌صورت جدی در فعالیت‌های خیرخواهانه شرکت کرده است. از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که او سازمان‌دهی و هماهنگ کرده است، برنامه‌ریزی و اجرای طرح شمیم مهر هم‌زمان با شروع سال‌های تحصیلی بوده که در آن بسته‌هایی شامل لوازم‌تحریر و دیگر اقلام لازم به دانش‌آموزان خانواده‌های نیازمند اهدا می‌شده است. همچنین اقدامات مشابهی نیز هم‌زمان با شروع هر سال جدید و ایام نوروز با هماهنگی وی انجام می‌شود. 

در مناسبت‌های مختلف نیز خانم نورپور و گروهش سعی می‌کنند تا حد امکان هوای خانواده‌های نیازمند را داشته باشند. حالا بیشتر اهالی محل خانم نورپور را می‌شناسند. این فعالیت‌ها باعث شد که 5ماه پیش مرکز نیکوکاری امام‌جواد(ع) که شعبه اصلی آن در شهرک امام‌علی(ع) فعال است، به او پیشنهاد بدهد که مسئولیت ایجاد و راه‌اندازی شعبه دوم این مرکز را در محله خاتم‌الانبیا(ص) به عهده بگیرد، یعنی همان کاری که خانم نورپور عاشق آن است.

 خودم شاید توانایی این را نداشته باشم که به لحاظ مالی در کار خیر شرکت کنم، ولی همین که بانی این فعالیت‌ها باشم، برایم لذت‌بخش است

او می‌گوید: همیشه کمک‌کردن را دوست داشتم و از این کار لذت می‌بردم. خودم شاید توانایی این را نداشته باشم که به لحاظ مالی در کار خیر شرکت کنم، ولی همین که بانی این فعالیت‌ها باشم و بتوانم خیران را هماهنگ کنم و سهمی هرچند کوچک در این کار داشته باشم، خیلی برایم لذت‌بخش است و تأثیر آن را هم در زندگی‌ام دیده‌ام.

نورپور قصد دارد کار تولید و توزیع ماسک‌ها را تا زمانی که بیماری دست از سر جامعه برنداشته است، با همکاری بانوان کارآفرین و خیران ادامه دهد و امیدوار است که بتواند این فعالیت‌ها را گسترده‌تر و دامنه پوشش خود را بیشتر کند. در این مدت این ماسک‌ها نیاز بسیاری از سازمان‌ها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها را تأمین کرده است.

او که با کمک خیران به تهیه ماده ضدعفونی نیز اقدام کرده است، می‌گوید: در هفته‌های آینده مواد ضدعفونی‌کننده نیز در بین خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد کرد. نورپور می‌افزاید: در این ایام نباید اجازه بدهیم که خانواده‌هایی که توانایی مالی ضعیفی دارند، به‌ویژه در حاشیه شهر به‌علت نداشتن درآمد کافی و ثابت آسیب ببینند. با همیاری و کمک همدیگر می‌توانیم این بحران را نیز پشت سر بگذاریم و نباید فراموش کنیم که ما هم در یک کشتی نشسته‌ایم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر