کد خبر: ۱۹۷۴
۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

جشنواره غذا سیما را شاغل کرد

ماجرای این کارآفرینی از یک پیشنهاد ساده آغاز شده است. خانم زهرا موسوی، مدیر هنرستان، وقتی متوجه وضعیت اقتصادی خانواده برخی دانش‌آموزانش می‌شود، برای برگزاری یک جشنواره در فضای مدرسه برنامه‌ریزی می‌کند. سیما درباره آن روز این‌گونه توضیح می‌دهد: عنوان مراسم «جشنواره‌ غذا» بود. با راهنمایی خانم مدیر و دبیر کارآفرینی‌‌مان قرار شد من هم در آن شرکت کنم

 «کرونا که آمد، اوضاع کار و درآمدها خراب شد. بیشتر کسب‌وکارها در پی محدودیت‌ها تعطیل شدند. در این میان حتی مشاغلی که امکان فعالیت داشتند، از اوضاع به‌وجودآمده بی‌‌نصیب نماندند و کارگرها ناگزیر بودند با حقوق کم و بدون هیچ مزایایی کنار بیایند. ترکش وضعیتی که کرونا ایجاد کرد، به خانواده ما هم اصابت کرد و پدرم کارش را از دست داد.

 این وسط ما ماندیم و انباشت نگرانی‌هایی که هرروز بیشتر می‌شد. گویی سقف آرزوهایمان یک‌باره فروریخت، اما جرقه یک ایده، امید را دوباره در زندگی‌مان جاری کرد.» این بخشی از گفته‌های سیما سیمری، هنرجوی هنرستان دخترانه بصیرت، است که این روزها با حمایت مدیر و معلم‌های مدرسه‌اش کسب‌وکاری را همراه مادرش، امیره اسدی، به راه انداخته است.

 

همکاری مادر دختری

ماجرای این کارآفرینی از یک پیشنهاد ساده آغاز شده است. خانم زهرا موسوی، مدیر هنرستان، وقتی متوجه وضعیت اقتصادی خانواده برخی دانش‌آموزانش می‌شود، برای برگزاری یک جشنواره در فضای مدرسه برنامه‌ریزی می‌کند.

 سیما درباره آن روز این‌گونه توضیح می‌دهد: عنوان مراسم «جشنواره‌ غذا» بود. با راهنمایی خانم مدیر و دبیر کارآفرینی‌‌مان قرار شد من هم در آن شرکت کنم و با توجه به اینکه اصالتمان به جنوب کشور برمی‌گردد، پیشنهاد شد مادرم یکی‌دو نوع غذای محلی آبادانی تهیه کند و همراه با ادویه‌های مربوط به شهرمان در جشنواره ارائه کنیم.

سیما اضافه می‌کند: این درحالی است که پیش از این هم هربار مادرم غذایی می‌پخت، با استقبال همراه می‌شد؛ چه آن‌هایی که از آن غذا می‌خوردند و چه همسایه‌ها که همیشه از بو و عطر غذاهای مادرم به وجد می‌آمدند و گاهی درباره مواد استفاده‌شده و طرز تهیه و پخت آن پرس‌وجو می‌کردند و مدام می‌گفتند چرا روش پخت این غذاها خوش‌مزه را به ما یاد نمی‌دهید؟

با پایان جشنواره، سفارش‌های زیادی هم برای غذای آماده و هم ادویه‌ها داشتیم

همین موضوع موجب شد مسئله را با مادرم درمیان بگذارم و به این ترتیب با پخت غذاهای جنوبی و معرفی ادویه‌های همان خطه در جشنواره شرکت کردم. در میان همه شرکت‌کننده‌ها، غذاهای ما به‌ویژه فلافل آبادانی و قلیه‌ماهی با استقبال دانش‌آموزان و معلم‌های مدرسه همراه شد. با پایان جشنواره، سفارش‌های زیادی هم برای غذای آماده و هم ادویه‌ها داشتیم.

 بر این اساس این دختر هنرمند که در رشته فوتوگرافیک در هنرستان بصیرت تحصیل می‌کند، برای طراحی بروشورها و تیزرهای تبلیغاتی فروش ادویه‌های جنوبی دست‌‌به‌کار شد و آن‌طور که خودش روایت می‌کند، در این مسیر از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های خانم یاوری، دبیر کارآفرینی‌ مدرسه‌، بهره‌مند شده است تا برای محصولات تولیدی در خانه مشتری جذب کند.

 

جلب مشتری در مدت 2ماه

سیما سیمری می‌گوید: اکنون نزدیک به 2ماه است که با حمایت دلسوزانه کادر مدرسه فروشمان را از طریق فضای مجازی آغاز کرده‌ایم. بیشتر فروش، ادویه‌های جنوبی است که تازه آسیاب شده‌ایم و اگر نیاز به مخلوط چند ادویه باشد، ادویه‌ها را با هم ترکیب می‌کنیم و درنهایت به‌صورت جزئی و عمده بسته‌بندی می‌کنیم و به دست مشتری می‌رسانیم.

کسب‌وکار این نوجوان کارآفرین نوپاست و سیما و مادرش هنوز در ابتدای راه هستند، اما آوازه آن‌ها خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کردند، بین دوروبری‌ها پیچیده است. حالا سیما به روزهای خوب و پررونق این شغل خانگی فکر می‌کند.

زهرا موسوی، مدیر هنرستان بصیرت، با 29سال سابقه که افتخار «مدیر برتر در حوزه کارآفرینی آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی» را در کارنامه دارد، بر توانمندکردن دانش‌آموزانش پافشاری می‌کند و اعتقاد دارد که هنرستانی‌ها باید هنگام دانش‌آموختگی توان راه‌اندازی یک کسب‌وکار را برای خودشان داشته باشند، وگرنه آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند، مؤثر نبوده است.

او درباره انگیزه‌ کارآفرینی سیما سیمری می‌گوید: وقتی متوجه ادویه‌های تولید این خانواده شدم، پیشنهاد دادم در زمینه معرفی و فروش این اقلام برنامه‌ریزی و حتی به برندسازی هم فکر کنند.

 البته کمک من برای کارآفرینی شامل حال همه بچه‌های باانگیزه می‌شود. به‌عنوان نمونه چندسال پیش با هزینه شخصی 2دستگاه چرخ خیاطی برای مدرسه خریدم و گستره این کسب‌وکار تا آنجا پیش رفت که بچه‌ها دوخت لباس کار سفارش‌ می‌گرفتند و حتی هنرجوهایی که درسشان به پایان رسیده بود، سفارش‌هایشان را همین‌جا می‌دوختند و فقط مبلغ کمی بابت هزینه قبض برق به مدرسه پرداخت می‌کردند.

 

ارسال نظر