کد خبر: ۲۳۰۱
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نوجوان محله کلاته‌برفی میراث‌دار صنایع دستی شده است

صنایع دستی‌ای مانند معرق، خاتم و مشبک‌سازی که در گذشته از رونق و اعتبار خاصی برخوردار بوده و انتقال‌دهنده و نماد بخشی از هویت ملی و مذهبی ایرانیان است، در سال‌های اخیر به‌دلیل پیشرفت و استفاده از دستگاه‌های خودکار و تولید انبوه صنایع دستی، رغبت برای تولید آن‌ها کم‌رنگ شده است باوجوداین امروز در نسل جوان و دانش‌آموزان هنرستانی ما هنرمندان قابل و ممتازی داریم که پا جای پای هنرمندان صنایع‌دستی گذاشته و میراث‌دار این هنرهای سنتی شده‌اند. محدثه ایوبی، هنرمند نوجوان‌ صنایع‌دستی (معرق روی چوب) ساکن محله کلاته‌برفی و دانش‌آموز هنرستان امیرعباسیان حسینی یکی از ادامه‌دهندگان این هنر برتر و اصیل ایرانی است.

صنایع دستی‌ای مانند معرق، خاتم و مشبک‌سازی که در گذشته از رونق و اعتبار خاصی برخوردار بوده و انتقال‌دهنده و نماد بخشی از هویت ملی و مذهبی ایرانیان است، در سال‌های اخیر به‌دلیل پیشرفت و استفاده از دستگاه‌های خودکار و تولید انبوه صنایع دستی، رغبت برای تولید آن‌ها کم‌رنگ شده است باوجوداین امروز در نسل جوان و دانش‌آموزان هنرستانی ما هنرمندان قابل و ممتازی داریم که پا جای پای هنرمندان صنایع‌دستی گذاشته و میراث‌دار این هنرهای سنتی شده‌اند.
محدثه ایوبی، هنرمند نوجوان‌ صنایع‌دستی (معرق روی چوب) ساکن محله کلاته‌برفی و دانش‌آموز هنرستان امیرعباسیان حسینی واقع در منطقه آموزشی تبادکان و دارنده رتبه اول خراسان‌رضوی در مسابقات صنایع دستی، رتبه سوم کشوری رشته چوب و معرق در مسابقات مهارت‌های هنری و رتبه دوم رشته صنایع چوب در المپیاد علمی‌کاربردی هنرستان‌های کار و دانش کشور یکی از ادامه‌دهندگان این هنر برتر و اصیل ایرانی است.

 

معرفی رشته معرق روی چوب

محدثه متولد سال1381 در محله کلاته‌برفی است. او به دلیل علاقه به صنایع دستی به عنوان بخشی از هویت ملی‌ و قومی تحصیل در رشته صنایع دستی (معرق روی چوب) را انتخاب کرده است.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرامحله گفت: مفهوم معرق چوب ایجاد نقش‌هایی است که از دوربری و تلفیق چوب‌های رنگی و مصالح دیگر همچون فیبر، خاتم، فلز و صدف روی زمینه چوب یا رنگ پلی‌استر است. 

معرق‌کاری هنری است که در آن قطعات ریز و کوچکی که سازنده قطعات بزرگ‌تر هستند در کنار هم چیده می‌شوند، چیدمانی ظریف از جنس ذوق و چوب که اثری دلنشین را خلق می‌کند.
ایوبی افزود: به دلیل علاقه‌ای که به هنر معرق روی چوب داشتم از سال دهم و هم‌زمان با ورود به هنرستان امیرعباسیان حسینی رشته صنایع دستی با گرایش معرق روی چوب را انتخاب و از همان سال تحصیل در این رشته را آغاز کردم و به‌طور کلی با صنایع‌دستی مختلف نظیر «معرق روی چوب»، «مشبک»، «نقاشی روی چرم»، «سفالگری» و «نقاشی» آشنا شدم. 

سال یازدهم تحصیلم که باید رشته اصلی خودمان را از بین رشته‌های صنایع دستی انتخاب می‌کردیم، به دلیل قدمت، اصالت و ارتباطی که این هنر با هویت ملی و قومی ما داشت، رشته معرق روی چوب را انتخاب‌ کردم. خوشبختانه با کمک معلمان به‌ویژه سرکار خانم مجیدی با طرح‌ها و روش کار حرفه‌ای روی چوب آشنا شدم و هر چه بیشتر می‌گذشت از هنر معرق بیشتر لذت می‌بردم و هر روز علاقه بیشتری به این هنر پیدا می‌کردم.

 

کسب رتبه‌های برتر استان و کشور

این دانش‌آموز هنرمند که به‌عنوان یکی از شاگردان برتر در هنرهای صنایع دستی، موفق به کسب رتبه‌های برتر استانی و کشوری در زمینه هنرهای سنتی شده است بیان کرد: سال یازدهم در اولین جشنواره منطقه‌ای، رتبه برتر صنایع‌دستی آموزش و پرورش منطقه تبادکان را به دست آوردم. 

در همان سال برای حضور در مسابقات جشنواره هنری استان که در مشهد برگزار شد، شرکت کردم و توانستم دو رتبه اول استانی در رشته معرق و مشبک‌کاری روی چوب را به دست بیاورم. بعد از کسب رتبه‌های برتر صنایع دستی استان، در جشنواره‌های هنری‌ای که در قم برگزار شد، رتبه سوم کشوری را به دست آوردم. 

همچنین برای حضور در هفدهمین دوره المپیاد علمی‌کاربردی هنرستان‌های کشور راهی استان هرمزگان شدم و در رقابتی سخت و تنگاتنگ که برگزیدگان تمامی 31استان کشور حضور داشتند، از بین 6اثر برگزیده که به مرحله پایانی جشنواره راه پیدا کرده بودند، موفق به کسب رتبه دوم شدم. کسب این افتخارات را مدیون خانواده (پدر و مادرم)، مدیر هنرستان، خانم توانا و استادم خانم مجیدی هستم و در همین‌جا از زحمات همه آن‌ها تشکر می‌کنم.

 

هدیه‌ای از عشق و ذوق

ایوبی گفت: وقتی که ساخته و هنر دست‌ خودم را به دیگران هدیه می‌دهم، حس غرور و افتخار می‌کنم، زیرا در ساخت آن تابلو از وقت و هنر خودم استفاده کرده‌ام. یک ارتباط قلبی بین من و اثر هنری ایجاد می‌شود، به همین دلیل این یک هدیه معمولی که از بازار خریده باشید نیست، این هدیه نشانه‌ای از عشق و محبت من به شخص هدیه‌گیرنده است.
وی در ادامه افزود: اولین تابلوی معرقی را که ساختم به مناسبت جشن تولد خواهرم به او هدیه دادم، با وجودی که این تابلو در زمان تازه‌کار بودنم ساخته شده و کمبودها و ضعف‌های متعددی دارد، اما خواهرم این تابلو را عاشقانه دوست دارد و از آن مراقبت می‌کند.
او در پایان بیان‌ کرد: در سال‌های اخیر با پیشرفت ابزارآلات صنعتی، ساخت تابلوهای معرق به‌وسیله دستگاه‌های سی‌ان‌سی و لیزر در مدت زمان اندکی امکان‌پذیر شده است، البته این تابلوها زیبایی و اصالت هنر دستان یک هنرمند را ندارند و کاملا از مدل دست‌ساز تشخیص داده می‌شوند، به همین دلیل قیمتشان خیلی کمتر از تابلوهای اصیل معرق روی چوب است و برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که مدل ماشینی معرق را بخرند، باوجوداین هنرهای سنتی اصیل هنوز هم خریداران و علاقه‌مندان خود را دارد.

ارسال نظر