کد خبر: ۲۳۲۸
۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

تلاش مربی جوان برای پرورش فوتبالیست‌های آینده در منطقه سیدی

سیدعلی حسینی، فوتبالیست سابق محله سیدی، یکی از همین افراد است که تلاش می‌کند باعث رشد و پیشرفت نوجوانان و جوانان محله خود باشد.سالن ورزشی گوهرشاد در بوستان قائم محل تمرین ده‌ها نوجوان و جوان محدوده‌ سیدی است. پنجشنبه‌ها این ورزشکاران با ورود به این سالن و بر تن کردن لباس ورزشی، گوش به حرف مربی باسابقه خود می‌دهند، به این امید که با دانش او به اهداف و آرزوهایشان دست پیدا کنند.

 چندین سالن فوتسال و مجموعه‌ ورزشی روباز فرصت خوبی را برای نوجوانان و جوانان این رشته در سیدی فراهم کرده است تا در این رشته ورزشی پیشرفت کنند. البته نباید فراموش کنیم تنها سخت‌افزار نمی‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی یک استعداد باشد و برای کشف یک ظرفیت نیاز به متخصصان نیز داریم که بتوانند با دانش و مهارت خود زمینه‌ساز موفقیت افرادی شوند که استعداد دارند. 

سیدعلی حسینی، فوتبالیست سابق محله سیدی، یکی از همین افراد است که تلاش می‌کند باعث رشد و پیشرفت نوجوانان و جوانان محله خود باشد.سالن ورزشی گوهرشاد در بوستان قائم محل تمرین ده‌ها نوجوان و جوان محدوده‌ سیدی است. پنجشنبه‌ها این ورزشکاران با ورود به این سالن و بر تن کردن لباس ورزشی، گوش به حرف مربی باسابقه خود می‌دهند، به این امید که با دانش او به اهداف و آرزوهایشان دست پیدا کنند.

حسینی، مربی تیم فوتسال سالن گوهرشاد، از سابقه‌ ورزشی خود می‌گوید: بیش از 25سال است که در ورزش فوتبال مشغول هستم. من در رده‌های پایه تمام تیم‌های مطرح مشهد مانند ابومسلم و پیام حضور داشتم تا اینکه سربازی‌ام را در تیم فجرسپاسی بازی کردم و پس از آن فوتبال را در رده بزرگ‌سالان به‌دلیل مشکلات مالی و تشکیل خانواده کنار گذاشتم. علاوه بر بازی سابقه‌ کار اجرایی نیز در هیئت فوتبال داشتم و همچنان با آن‌ها همکاری می‌کنم.


احساس مسئولیت و عشق

حسینی درباره دلیل فعالیت خود در قالب مربیگری سنین پایه این‌گونه می‌گوید: با ساخت سالن شهدای گوهرشاد که حدود 3سال از آن می‌گذرد، من در محله‌ خودم کارم را آغاز کردم. علت آن نیز این بود که من از بدنه‌ فوتبال هستم و احساس مسئولیت اجتماعی می‌کنم. علاوه بر این، به این کار و محله علاقه‌ دارم.

من به این کار دیدگاه درآمدی ندارم. در ماه تنها 20هزار تومان شهریه از بازیکنان می‌گیریم که این رقم پاسخ‌گوی هزینه‌های ما نیست

 من دوست دارم تجربیاتی که به دست آوردم را در اختیار بچه‌های سیدی قرار دهم و با افتخار این کار را انجام می‌دهم.این مربی فوتسال درباره درآمدها و هزینه‌های تیم خود می‌گوید: من به این کار دیدگاه درآمدی ندارم. در ماه تنها 20هزار تومان شهریه از بازیکنان می‌گیریم که این رقم پاسخ‌گوی هزینه‌های ما نیست. 

برای پرداخت هزینه‌ها گاهی از خیران کمک می‌گیریم و برخی اوقات اسپانسر پیدا می‌کنیم و اگر نشد حتی خودم آن را پرداخت می‌کنم تا این تیم سرپا بماند. این را هم اضافه کنم که حدود 30درصد از خانواده‌های شاگردان من زیر پوشش خیریه هستند و ما از آن‌ها شهریه‌ نمی‌گیریم.


آموزش زندگی همراه با ورزش

حسینی تنها به شاگردانش فوتسال را آموزش نمی‌دهد. او در کنار ورزش به آموزش مسائل اجتماعی و مذهبی نیز می‌پردازد. این مربی می‌گوید: به دلیل علاقه‌ای که بچه‌ها به فوتبال نشان می‌دهند، من آن‌ها را به برخی برنامه‌های مذهبی و فرهنگی مانند دعای ندبه و جلسات مذهبی جذب می‌کنم. ما حتی چندی پیش جلسه قرائت قرآن تیم را شکل دادیم و آن را در منازل خود بازیکنانی که داوطلب هستند، برگزار می‌کنیم.


کسب مقام در اولین رقابت

حدود 40بازیکن در رده‌های سنی 8 تا 16سال زیر نظر حسینی تمرین می‌کنند که این تعداد در تابستان به حدود 100نفر می‌رسد. شاگردان این مربی در اولین مسابقاتی که شرکت کردند، توانستند با موفقیت‌ خارج شوند. بازیکن سابق فوتبال از نتایج حضور شاگردانش در رقابت‌ها بیان می‌کند: برای اولین‌باری که در رقابت‌های محلات در تابستان امسال شرکت کردیم در 2رده‌ نونهالان و نوجوانان مقام اول و در رده‌ سنی جوانان مقام سوم را به دست آوردیم. 

یکی دیگر از دستاوردهای ما این بوده که توانستیم سطح بازی 15بازیکن را که کار خود را از همین سالن شروع کردند، با کمک خیریه ارتقا دهیم

در این 2سال که تیم تشکیل شده است، یکی دیگر از دستاوردهای ما این بوده که توانستیم سطح بازی 15بازیکن را که کار خود را از همین سالن شروع کردند، با کمک خیریه ارتقا دهیم و آن‌ها در لیگ مشهد در رده‌های سنی پایه حضور دارند. علاوه بر این سهمیه‌ دسته زیر 15سال و زیر 17سال فوتبال را به دست آوردیم.

البته ما به علت اینکه در سیدی زمین چمن فوتبال نداریم، بیشتر تمرینات پایه و تکنیک‌ها را در سالن به بازیکنان آموزش می‌دهیم و بنا به ظرفیت و علاقه‌‌ای که بچه‌ها نشان دادند، آن‌ها را به فوتبال سوق دادیم و در این مسابقات شرکت کردیم.


نبود زمین چمن فوتبال

مربی فوتبال با انتقاد از نبود زمین چمن در سیدی، ادامه می‌دهد: برای شکوفا شدن استعداد 3عامل نیاز است. اول زیرساخت یعنی زمین فوتبال لازم است. بچه‌های ما مجبورند برای بازی در زمین فوتبال مسافت زیادی طی کنند. دومین عامل استعدادیاب و سومین هم متخصص است تا آن‌ها را پرورش دهد. 

به دلیل نبود یا کمبود این 3عامل به‌خصوص زمین فوتبال، بسیاری از استعدادهای محدوده سیدی می‌سوزند، با وجود اینکه اینجا می‌تواند در استان و حتی کشور مطرح شود.حسینی می‌افزاید: متأسفانه از زمانی که زمین‌های خاکی فوتبال در سیدی از بین رفته است، کمتر شاهد شکوفا شدن استعداد فوتبالی هستیم.

 در گذشته مسابقاتی در زمین‌های خاکی برگزار می‌کردیم که بیش از 1000نفر با آن درگیر می‌شدند، اما از زمانی که این زمین‌ها از بین رفت و جایگزینی هم برای آن‌ها احداث نشد، علاوه بر عدم ظهور استعداد، نشاط و شادابی را که با فوتبال در محله وجود داشت نیز از دست دادیم. البته هنوز فرصت هست و می‌شود با ورود متخصصان و ایجاد زیرساخت دوباره شاهد شکوفا شدن استعدادهای فوتبالی و نشاط اجتماعی به‌واسطه فوتبال در سیدی باشیم.

ارسال نظر