کد خبر: ۲۳۸۰
۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

۱۷شهریورشمالی ۷، کوچه‌ای با پنج حسینیه بی‌مانند

مشهد قدیم با اینکه به گستردگی امروز نبود، حسینیه‌ و تکیه‌های زیادی داشت. برای همین است که در کوچه‌پس‌کوچه‌های امروز اطراف حرم مطهر پر از ساختمان‌هایی با همین تابلوهاست که از قدیم به یادگار مانده‌اند. 17شهریورشمالی7 یکی از همین کوچه‌هاست؛ کوچه‌ای با پنج حسینیه که «مددیان» و «محمدسرخه» آن در مشهد خاص هستند.

مشهد قدیم با اینکه به گستردگی امروز نبود، حسینیه‌ و تکیه‌های زیادی داشت. برای همین است که در کوچه‌پس‌کوچه‌های امروز اطراف حرم مطهر پر از ساختمان‌هایی با همین تابلوهاست که از قدیم به یادگار مانده‌اند.

 17شهریورشمالی7 یکی از همین کوچه‌هاست؛ کوچه‌ای با پنج حسینیه که «مددیان» و «محمدسرخه» آن در مشهد خاص هستند. حسینیه مددیان که به دستور علی‌مددخان، خان عیدگاه، در زمان صفویان ساخته شده، هنوز هم تنها تکیه چوبی شهرمان است. همچنین حسینیه محمدسرخه، مهاجری از سرخه سمنان، تنها تکیه بدون فرش شهر است که در زمان مراسم‌ها، به‌خصوص در محرم و صفر، مردم با خودشان فرش به این مکان می‌آورند.

 

این کوچه بیشتر به نام شهیدفهمیده شناخته می‌شود؛ به این دلیل که بوستانی بزرگ به همین نام در ورودی آن قرار دارد.

 

داخل این کوچه بیشتر از هر چیزی اسکلت‌های آهنی سربه‌فلک‌کشیده به چشم می‌آید که زنگ‌زدگی آن‌ها خبر از سال‌ها توقف در ساخت‌وساز و رهاشدنشان می‌دهد. گویا 11سال پیش دو مدرسه خراب شده است تا ساختمانی جدید ساخته شود، اما این اتفاق نیفتاده است.

 

آقای پرچمی، ساکن این کوچه، بیشتر زمین‌های آن را وقف عباسقلی‌خان می‌خواند و می‌گوید: داخل این کوچه دو کارخانه ریسندگی و پشم نیز بود که کوچه به نام مدیر یکی از آن‌ها «تنباکوچی » نامیده می‌شد.

 

ارسال نظر