کد خبر: ۲۴۶۲
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

سوپرمارکت خانم صفرزاد، پایگاه اجتماعی زنان محله چهاربرج است

برای اینکه بانوان محل نیز پاتوقی خصوصی و ایمن برای گفت‌وگو و بیان درددل‌های خود داشته باشند، سوپرمارکتی را در محله چهاربرج مخصوص بانوان راه‌اندازی کردم که علاوه‌بر خرید مایحتاج روزمره، پاتوقی خصوصی برای زنان چهاربرج است و طی یک قرار نانوشته هر روز در آنجا جمع می‌شوند و مشکلات و گرفتاری‌های خود را بازگو می‌کنند و در بسیاری از موارد راه‌حل بازکردن گره کور این گرفتاری‌ها در همان فروشگاه و به دست بانوان چهاربرجی پیدا می‌شود. یکی از همسر خود می‌گوید، دیگری برای جهیزیه دخترش لنگ است و آن یکی می‌خواهد پسرش را داماد کند، یکی دنبال سرمایه‌ای برای مشاغل خوداشتغالی است و دیگری شوهر بیکارش او را کلافه کرده‌ است.

فروشنده مواد غذایی و دارنده سوپرمارکت در محله چهاربرج، فروشگاه کوچکی دارد که پر از مهربانی است. او می‌خواهد به زنان هم‌محله‌ای خود بیاموزد که می‌توانند در اجتماع حضور داشته باشند و دست در دست همسرشان آینده را بسازند.

وی همچنین دستی در فعالیت‌های اجتماعی دارد، از خبرنگار محله بگیر تا فعال فرهنگی و مذهبی، عضو شورای اجتماعی محلات، کارشناس روان‌شناسی و روان‌درمانی. این‌ها گوشه‌ای از فعالیت‌های مریم صفرزاده، بانوی فعال محله چهاربرج است که کار را عار نمی‌داند و در هر جایی، هرچه از دستش برآید برای هم‌نوعش انجام می‌دهد.

 

اطلاع‌رسانی اخبار محله

مریم صفرنژاد ساکن محله چهاربرج و دارای مدرک کارشناسی روان‌شناسی عمومی است. صفرنژاد از 5سال قبل به‌عنوان خبرنگار محله چهاربرج اخبار این محله را نوشته و منعکس کرده است. 

وی دراین‌باره می‌گوید: قبل از خبرنگاری، به عنوان رابط فرهنگی و پژوهشگر در هیئت منتظران المهدی(عج) محله چهاربرج مشغول بوده‌ام و اطلاع‌رسانی مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این هیئت را از طریق پیامک تلفنی به سمع و نظر اعضای هیئت امنای منتظران المهدی(عج) و شهروندان محله می‌رساندم. 

علاوه‌براین به‌عنوان خبرنگار محله در اعیاد ملی و مذهبی که در مساجد محله چهاربرج و دیگر محلات بولوار شاهنامه برگزار می‌شد، حضور داشته و نقش اطلاع‌رسانی و ارسال شرح وقایع و کم‌و‌کیف برگزاری این جشن‌ها را برای برخی رسانه‌ها، نشریات محلی و روابط عمومی ادارات و ارگان‌ها برعهده می‌گرفتم. با تأسیس شورای اجتماعی محله، باتوجه به سوابقی که در زمینه اطلاع‌رسانی و نشر اخبار داشتم، از طرف شهرداری منطقه به‌عنوان خبرنگار و یکی از اعضای شورای محله برگزیده شده و وظیفه نوشتن و انعکاس اخبار محله چهاربرج و دیگر محلات بولوار شاهنامه به عهده من گذاشته شد. 

 

پاتوقی برای مهربانی

خبرنگار شورای اجتماعی محلات در راستای رشته تحصیلی خود(روان‌شناسی عمومی) و فعالیت فرهنگی و اجتماعی در حوزه زنان محله نقش فعالی دارد.
صفرنژاد در توضیح این مطلب می‌گوید: با توجه به ماهیت مردسالارانه محله چهاربرج و حضور اندک زنان محله در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، تلاش زیادی انجام داده‌ام تا بتوانم از طریق هیئت امنای مسجد محله (مسجد حضرت علی‌ بن ابی طالب(ع) ) مرکز و محلی را برای فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بانوان محله در مسجد فراهم کنم، اما با مخالفت اعضای هیئت امنای مسجد روبه‌رو شدیم. 

به همین‌دلیل و برای اینکه بانوان محل نیز پاتوقی خصوصی و ایمن برای گفت‌وگو و بیان درددل‌های خود داشته باشند، سوپرمارکتی را در محله چهاربرج مخصوص بانوان راه‌اندازی کردم که علاوه‌بر خرید مایحتاج روزمره، پاتوقی خصوصی برای زنان چهاربرج است و طی یک قرار نانوشته هر روز در آنجا جمع می‌شوند و مشکلات و گرفتاری‌های خود را بازگو می‌کنند و در بسیاری از موارد راه‌حل بازکردن گره کور این گرفتاری‌ها در همان فروشگاه و به دست بانوان چهاربرجی پیدا می‌شود. 

یکی از همسر خود می‌گوید، دیگری برای جهیزیه دخترش لنگ است و آن یکی می‌خواهد پسرش را داماد کند، یکی دنبال سرمایه‌ای برای مشاغل خوداشتغالی است و دیگری شوهر بیکارش او را کلافه کرده‌ است. 

زنان محل ما دل پردرد زیاد دارند و من سعی دارم اگر نمی‌توانم کاری برایشان انجام دهم، به‌واسطه تحصیلاتی که دارم، سنگ صبورشان باشم و به آن‌ها مشاوره دهم و شنونده دردهایشان باشم. در کنار این‌ها از طریق ارتباطی که به‌عنوان فعال فرهنگی با سازمان تبلیغات و شهرداری و آستان قدس رضوی دارم، کلاس‌های مشاوره و آموزشی را برای خانم‌های محله برگزار کرده‌ایم که در بهبود روابط زناشویی و زندگی شخصی‌ بسیاری از آن‌ها تأثیر مثبتی داشته‌ است. 

همچنین تاکنون با مشارکت و کمک خانم‌های محله، جهیزیه و اسباب و اثاثیه چند نوعروس نیازمند محله نیز تهیه و در اختیار آن‌ها قرار گرفته‌ است. از طرفی به دنبال درخواستی که از کارشناس فرهنگی ناحیه برای راه‌اندازی و افتتاح کتابخانه داشتیم، شهرداری منطقه12 تعداد زیادی کتاب‌های متنوع در رشته‌های گوناگون در اختیار ما قرار داده‌ که به دلیل نبود کتابخانه مستقل، کتاب‌ها را در گوشه‌ای از سوپرمارکت خود قرار داده‌ام و خانم‌های محله از این کتاب‌ها به صورت امانت استفاده می‌کنند.

 

پیگیری برای چاپ نشریه محلی

عضو شورای اجتماعی محله چهاربرج تلاش زیادی برای انعکاس فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی محله چهاربرج در قالب نشریه‌ای محلی انجام داده‌ است.  

وی در این زمینه می‌گوید: با توجه به سکونت افراد نخبه، هنرمند و تحصیل‌کرده در محله چهاربرج و فعالیت گروه‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف در زمینه‌های آموزشی، مذهبی و روان‌شناسی در این محله باعث شده است که در طول هفته شاهد برگزاری چندین جلسه تربیتی و آموزشی در زمینه‌های مختلفی نظیر مشاوره خانواده، کلاس‌های مهدویت و کلاس‌های ورزشی و اوقات فراغت تابستانی باشیم، اما به‌دلیل نبود اطلاع‌رسانی به‌موقع بیشتر اهالی از برگزاری این جلسات و ظرفیت‌های دیگر محله بی‌خبر هستند. 

به همین دلیل سال گذشته در یکی از جلسات شورای اجتماعی محله چهاربرج پیشنهاد راه‌اندازی یک نشریه محلی برای معرفی ظرفیت‌ها و اخبار محلات بولوار شاهنامه مطرح شد اما به‌دلیل نبود بودجه مورد موافقت قرار نگرفت، امیدوارم این موضوع پیگیری و امکان چاپ یک نشریه محلی فراهم شود.

ارسال نظر