کد خبر: ۲۵۵۱
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

دست‌بافته‌های مهدیه حسینی در بازارمحلی

مهدیه در خانواده‌ای پرجمعیت بزرگ شده و فرزند چهارم خانواده است. مادرش به کارهای هنری علاقه دارد و قلاب‌بافی و بافتنی می‌بافد. مهدیه تا کلاس هفتم هیچ اطلاعاتی درباره قلاب‌بافی و بافتنی نداشته و فقط برای مدرسه کاردستی‌های مختلف درست می‌کرده است تا اینکه از مادرش می‌خواهد این هنر را به او یاد بدهد.سال98 که کرونا شروع و مدارس غیرحضوری شد، فرصت بیشتری داشت تا از طریق فضای مجازی با دنیای عروسک‌های بافتنی آشنا شود و این هنر را یاد بگیرد. بدون آنکه هیچ هزینه‌ای برای این یادگیری پرداخت کند.

عروسک‌های ریز و درشت بافتنی را روی طاقچه اتاق چیده و تسبیح‌ها دیوارکوب‌هایی را که گل‌های گلدوزی شده دارد کنار عروسک‌ها روی دیوار آویزان کرده است.

مهدیه حسینی نوجوان محله امیرالمؤمنین(ع) 16سال دارد و دانش‌آموز کلاس دهم در رشته کامپیوتر است. او از فراغتی که در زمان قرنطینه کرونا در خانه داشته استفاده کرده و حالا عروسک‌های بافتنی تولید می‌کند و از این راه به درآمد رسیده و می‌خواهد به زودی کارش را توسعه دهد.

 

عروسک‌های بافتنی، دنیایی زیبا و خلاقانه

مهدیه در خانواده‌ای پرجمعیت بزرگ شده و فرزند چهارم خانواده است. مادرش به کارهای هنری علاقه دارد و قلاب‌بافی و بافتنی می‌بافد. مهدیه تا کلاس هفتم هیچ اطلاعاتی درباره قلاب‌بافی و بافتنی نداشته و فقط برای مدرسه کاردستی‌های مختلف درست می‌کرده است تا اینکه از مادرش می‌خواهد این هنر را به او یاد بدهد.

خودش می‌گوید: مادرم بافت لیف را به من آموزش داد و من هم برای اقوام و دوستان نزدیک آن را می‌بافتم. سال98 که کرونا شروع و مدارس غیرحضوری شد، فرصت بیشتری داشتم. از طریق فضای مجازی با دنیای عروسک‌های بافتنی آشنا شدم و این هنر را یاد گرفتم، بدون آنکه هیچ هزینه‌ای برای این یادگیری پرداخت کنم.

اولین عروسکش را زمستان98 می‌بافد اما باب میلش نبوده و آموزش‌های حرفه‌ای‌تر را در فضای مجازی دنبال می‌کند. خانواده نیز او را تشویق می‌کنند و مهدیه با انرژی بیشتر این‌کار را ادامه می‌دهد. او می‌گوید: علاوه‌بر بافت عروسک، گلدوزی انجام می‌دهم و تسبیح درست می‌کنم. سر تسبیح‌ها را با گل‌های گلدوزی شده روی پارچه تزیین کرده است.

عروسک‌ها را با قلاب و از روی نقشه می‌بافد. خودش می‌گوید: برای پرکردن عروسک‌ها از پشم شیشه یا لایکو استفاده می‌کنم که ضدحساسیت هستند.

اوایل برای چشم عروسک‌ها از همان نخ‌های بافتنی استفاده می‌کرده و آن‌ها را با چسب روی صورت عروسک‌ها می‌چسبانده، بعد هم آن‌ها را با لاک رنگ مشکی می‌زده، ولی بعدها متوجه می‌شود که باید از مرواریدهای لپه‌ای مشکی‌رنگ استفاده کند. او با کمک خواهرش محصولاتش را در فضای مجازی می‌فروشد.

 

روزبازارها ظرفیت خوبی برای معرفی کارهای هنری

کارهایش آن‌قدر خوب است که راضیه محسنی از اعضای شورای اجتماعی محله امیرالمؤمنین(ع) از او می‌خواهد تا این هنر را در مسجد محله به علاقه‌مندان محدوده گلشهر آموزش دهد و از این طریق هم کسب درآمد ‌کند.

او می‌گوید: این آموزش تجربه مفیدی بود و استقبال خوبی از کلاس‌ها شد. درآمدی که از طریق آموزش دارم بیشتر است و اگر مکانی باشد آموزش را ادامه می‌دهم. هدفم توسعه کار و تولید بیشتر است. او می‌گوید که بافت یک عروسک دو تا سه روز زمان نیاز دارد. البته نسبت به اندازه آن‌ها زمان بافت تغییر می‌کند.

مهدیه در سه روزبازار صنایع دستی شرکت داشته است و از فروش خوبش در این بازارها می‌گوید: تا امروز سه بار در این بازارها شرکت کرده‌ام. بازاربوستان گل‌ها، شهید علیمردانی و حسینیه حضرت رقیه(س).

خوشبختانه فروش خوبی داشتم و از کارها استقبال شد. اگر این بازارها مکان ثابتی در شهر داشته باشند و مردم بدانند هر هفته این بازارها برپاست می‌توان کارها را به افراد بیشتری معرفی کرد.

ارسال نظر