کد خبر: ۳۴۴۸
۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

بازار حضرتی، کوچه پارچه فروش‌ها

کوچه نواب‌صفوی3 که به «بازار حضرتی» معروف است، یکی از معابر قدیمی در نزدیکی حرم حضرت‌رضا(ع) است. وقتی مغازه‌های حوالی حرم به‌دستور ولیان، استاندار وقت، تخریب شد، او زمین این محل را که موقوفه عباسقلی‌خان بود، به کسبه پیشنهاد کرد تا برای خودشان بسازند. حوالی سال1354 بود که غرفه‌ها ساخته شد و از آنجاکه هم‌جوار بارگاه امام‌هشتم(ع) بود،بازاری‌ها به اتفاق نامش را «بازار حضرتی» گذاشتند.

کوچه نواب‌صفوی3 که به «بازار حضرتی» معروف است، یکی از معابر قدیمی در نزدیکی حرم حضرت‌رضا(ع) است. وقتی مغازه‌های حوالی حرم به‌دستور ولیان، استاندار وقت، تخریب شد، او زمین این محل را که موقوفه عباسقلی‌خان بود، به کسبه پیشنهاد کرد تا برای خودشان بسازند. حوالی سال1354 بود که غرفه‌ها ساخته شد و از آنجاکه هم‌جوار بارگاه امام‌هشتم(ع) بود،بازاری‌ها به اتفاق نامش را «بازار حضرتی» گذاشتند. کاسب‌هایی که اینجا آمدند جزو عمده‌فروشان صنف پوشاک بودند، به همین دلیل از همان ابتدا این بازار مرکز خرید و فروش پوشاک شهر مشهد بود.

از مشکلات بازار حضرتی پستی‌بلندی‌های ایجادشده بر آسفالت کف آن است. آن‌طور که برخی فروشنده‌ها می‌گویند، چندین‌بار برای بهسازی و ترمیم کف بازار پیگیری کرده‌اند،اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

 

محسن حسن‌زاده، یکی از قدیمی‌های بازار، متولد1332 در محله سر شور است. او حتی زمانی را به‌خاطر دارد که کسبه، آجربه‌آجر این بازار را روی هم می‌گذاشتند:«در این مغازه داماد شدم، پدر شدم، دختر و پسر عروس و داماد کردم و حالا پدربزرگم.»

 

در انتهای کوچه خانه‌ای با قدمت پنجاه ساله است.علی عباسی، از ساکنان قدیمی، می‌گوید: مالک این خانه از یزد آمده بود و از زمانی‌که خانه به انحصار ورثه افتاد، رها شد و میراث فرهنگی ظاهر بیرونی خانه را جداره‌سازی کرد.

 

 

 

ارسال نظر