کد خبر: ۳۶۲۹
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

نخبه‌پروری در مسجد 40شهید محله کوی دکتری

سمت‌وسوی فعالیت‌های مسجد قائم(عج) به تربیت نسلی غیور و آزاده معطوف است و هنوز هم ادامه دارد. این مسجد در سال 1336تأسیس شده است و کانون و پایگاه بسیجش طی سال‌های اخیر مقام‌های مهمی در سطح کشور به دست آورده‌ است. در حال حاضر نزدیک به 400کودک و نوجوان جذب برنامه‌های این مسجد شده‌اند. باشگاه ورزشی، کتابخانه، استودیوی چندرسانه‌‌ای، پایگاه بسیج خواهران و برادران از امکانات این مسجد است.

مساجد بسیاری در کشور فعال هستند، اما کمتر مسجدی پیدا می‌شود که 40شهید تقدیم انقلاب کرده باشد. کمتر مسجدی پیدا می‌شود که هم کانون فعالیت‌ انقلابی‌ها باشد و هم در زمان جنگ 2هزار نیرو را سامان‌دهی کرده و به جبهه‌ها فرستاده باشد. کمتر مسجدی پیدا می‌شود که هم حواسش به منافقان در دهه60 باشد و هم به ناامنی و سرقت طی دهه‌های اخیر .

سمت‌وسوی فعالیت‌های مسجد قائم(عج) به تربیت نسلی غیور و آزاده معطوف است و هنوز هم ادامه دارد. این مسجد در سال 1336تأسیس شده است و کانون و پایگاه بسیجش طی سال‌های اخیر مقام‌های مهمی در سطح کشور به دست آورده‌ است.
در حال حاضر نزدیک به 400کودک و نوجوان جذب برنامه‌های این مسجد شده‌اند. باشگاه ورزشی، کتابخانه، استودیوی چندرسانه‌‌ای، پایگاه بسیج خواهران و برادران از امکانات این مسجد است.

در سال 95و99پایگاه مسجد مقام برتر استان را به دست آورد و کانون مسجد هم در سال گذشته بین کانون‌های زیرنظر ارشاد جزو تقدیرشدگان بود.  این مسجد در خیابان قائم(عج)19و در محله کوی دکترا قرار دارد. طی دهه اخیر فعالان فرهنگی  آن تلاش کرده‌اند با قشر کودک و نوجوان محله رفاقت کنند. در این گزارش با برخی برنامه‌های کانون شهید هادی و پایگاه بسیج شهید آیت بیشتر آشنا خواهید شد.

 

«برنا»؛ ایده‌ای کارآمد

به گفته مدیر‌ کانون فرهنگی شهید هادی مسجد قائم(عج) طرح برنا مخفف «باشگاه رشد نوجوانان‌ ایران» است و تمام برنامه‌هایی که در این کانون برگزار می‌شود، حول محور این طرح است.
به گفته محمد رفعتی بچه‌ها از دوره دبستان یا مقطع متوسطه وارد طرح می‌شوند و تا مدت سه تا پنج سال برنامه تطبیق‌شده برایشان چیده می‌شود. او می‌گوید:‌ ‌ایده طرح برنا در سال89 مطرح شد. از ابتدا محوریت کار این بود که بچه‌ها در گروه‌‌ هم‌سالان دور هم جمع ‌شوند، چون موضوع مهم برای بچه‌ها در دوره نوجوانی حضور در گروه‌های هم‌سالان است.

در طرح برنا‌ قرار بر این است که مهارت‌هایی که یک نوجوان نیاز دارد ‌به او آموزش داده شود تا  به ‌توانمندی‌های لازم برسد.

به گفته‌ رفعتی کار که شروع می‌شود خیلی‌ها برای رضای خدا و رایگان پای کار می‌آیند. از دانشجوهای رشته‌های روان‌شناسی،‌ علوم‌تربیتی یا مشاوره که جزو طلاب حوزه علمیه هستند تا جوانان درس‌خوان و رتبه بالای کنکور و البته فعال محله؛ «‌در طرح برنا‌ قرار بر این است که مهارت‌هایی که یک نوجوان نیاز دارد ‌به او آموزش داده شود تا  به ‌توانمندی‌های لازم برسد.

 در این طرح دو حوزه مهارتی تعریف شده است. مهارت‌های سخت که‌ در زمینه شغلی به کار بچه‌ها می‌آید؛ مانند‌ رباتیک، کامپیوتر، فتوشاپ و برخی کارگاه‌ها مانند تعمیر کلید و پریز، تعمیر یخچال و... و مهارت‌های نرم مانند مهارت تصمیم‌گیری، کنترل خشم‌، مهارت افزایش اعتماد به‌نفس، خودباوری و... که این مهارت‌‌ها در دو سال اخیر در ‌حال اجراست.‌»


حضور همه اقشار

‌ او ادامه می‌دهد: طرح برنا بعد ‌از 10سال فعالیت‌ بر روی موضوعات تربیتی و نیازسنجی‌های منطقه به خوبی در حال اجراست و توانسته تأثیر خوبی روی کودکان و نوجوانان بگذارد.

به گفته رفعتی‌ تا قبل از اجرای این طرح باز هم برنامه‌ها و ‌فعالیت‌هایشان با استقبال خوبی در محله روبه‌رو می‌شد؛ اما در آن بازه زمانی مخاطب برنامه‌ها ‌همه مردم نبودند، بلکه فقط قشر مذهبی در آن حضور داشتند و این مطلوب بچه‌های مسجد نبود؛ «هدف ما جذب نوجوانان و جوانان از هر تیپ و تفکری بود تا به سمت مسجد و فعالیت‌‌های مسجدی کشیده شوند.»


کارگاه‌های کاربردی   

او ‌در ادامه گریزی می‌زند به سال‌های‌ آغازین شروع کار کانون و می‌گوید: در آن سال‌ها فعالیت‌های این گروه، خاص مباحث دینی بود. بیشتر به شکل‌ حلقه معرفتی و حلقه‌صالحین برنامه داشتیم. البته در بحث آموزش قرآن ‌و موضوعات معارف و اخلاق هم‌ استقبال خوب بود، اما باز اینجا مخاطب ما عموم نوجوانان و جوانان محله نبودند، از همین‌رو فکر کردیم بچه‌ها ‌مهارتی هم یاد بگیرند و در کنار آن مهارت با توجه به اینکه‌ مربی مذهبی و با‌ اخلاق خوب کنار آن‌هاست، خود به خود جذب مسجد و آموزه‌های دینی می‌شوند. در همین‌راستا رسیدن به سه شاخصه را در نظر گرفتیم؛ شخصیت پروری، استقلال و آزادگی. آیتم‌هایی که نشانه هویت و شخصیت سالم برای نوجوانان است.

برپایی کارگاه‌های روان‌شناسی و خودباوری از دیگر برنامه‌های کانون فرهنگی شهید هادی به‌شمار می‌رود؛ ‌«طی ‌10سال فعالیت، از کنار نیازسنجی‌های منطقه بی‌تفاوت نگذشتیم و در این پویش متوجه ‌خلأها و چالش‌های تربیتی نوجوانان شدیم. یکی از برنامه‌هایی که برای نوجوانان و جوانان محله در نظر گرفته شد، آموزش مهارت‌های نرم چون مهارت تصمیم‌‌گیری، مهارت کنترل خشم، اعتماد به‌نفس و... بود.»


‌شناسایی ظرفیت‌های محلی

‌ برنامه‌ «نخبه‌شو» یکی از ‌طرح‌های کاربردی برای‌ بچه‌درس‌خوان‌هاست‌. در این طرح‌ افرادی که در حوزه علمی می‌خواهند کار کنند، می‌آیند و ‌در درس‌های پایه تقویت می‌شوند.
‌ در دوره قبل تقریبا حدود 40نفر از همین مدارس اطراف، ‌داوطلب حضور در ‌برنامه‌ها و کلاس‌های علمی و درس‌خواندن‌های جمعی شدند. استادان از بین دانشجویان نخبه محله یا شاگرد برترهای مدارس بودند که داوطلبانه و فی‌سبیل‌الله برای تدریس وقت می‌گذاشتند. 

بیشتر از 70درصد دانش‌آموزانی که در برنامه‌های کمک‌آموزشی طرح«نخبه شو» این کانون حاضر شده بودند، در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قبول شدند

بیشتر از 70درصد دانش‌آموزانی که در برنامه‌های کمک‌آموزشی طرح«نخبه شو» این کانون حاضر شده بودند، در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قبول شدند.‌به گفته مدیر کانون شهید هادی، مسئول طرح نخبه‌شو کسی است که از دوران دانش‌آموزی در این کانون فعالیت داشته است. شناسایی ظرفیت‌های محلی از نکات مثبت‌ این طرح است. نفرات برتر کنکور، برترین‌های المپیادهای علمی و مدال‌آوران علمی در طرح نخبه‌شو پای کار آمده‌اند تا گوشه‌ای از کار را عهده‌دار شوند.‌


گزینش در اردوهای تفریحی-زیارتی

از برنامه‌های خاص کانون شهید هادی برگزاری‌ اردوهای تفریحی است. اگر بودجه و برنامه‌ها به‌موقع برسد تابستان‌ها هر هفته بچه‌ها را به اردو می‌بریم و در سال تحصیلی هر دو هفته یک‌بار برنامه تفریحی داریم. ما در زمینه ‌کلاس‌های آموزشی برنامه و زمان و شرایطمان محدود است‌، اما در بحث اردویی فرق دارد.

 بازدهی اردوها نسبت به کلاس‌ها بیشتر است؛ چراکه در خلال اردوها‌‌ در دو محور با بچه‌ها کار می‌شود؛ یکی اینکه بچه‌ها از فضای صمیمی و شادابی اردو لذت می‌برند، اما موضوعی که پشت پرده است، این است که بچه‌ها شناسایی‌ و استعدادسنجی می‌شوند. ایمان، پایبندی به اصول اعتقادی، سنجش صبر، مسئولیت‌پذیری، استقامت و... که همه این‌ها در‌ همین اردوهای نیم‌روزه سنجیده می‌شوند.‌


«گرا»، استودیوی رسانه‌ای مسجد

یکی از خروجی‌های‌کانون فرهنگی شهید هادی استودیو رسانه‌ای آن‌ است. استودیویی که ‌در ابتدا به همت چهار نفر از اعضای نوجوان کانون برای گذران دوره‌های کوتاه تصویر‌برداری، تدوین و... ‌راه‌اندازی شد.

به گفته او امسال‌ استودیو رسانه‌ای «گرا» به‌طور حرفه‌ای و با سفارش‌هایی چون طراحی پوستر، تهیه گزارش‌های میدانی، ساخت تیزر تصویری برای آیتم‌های صداوسیما  و... کار خود را آغاز کرد. مسئول کانون فرهنگی شهید هادی در ادامه با اشاره به نخستین پروژه این رسانه توضیح می‌دهد: اولین پروژه این استودیو، گویندگی برای تبلیغات شرکتی بود که توسط آقای معین‌درباری، نوجوان هفده‌ساله عضو کانون، انجام شد.

رفعتی ادامه می‌‌دهد:‌‌ این استودیو در کنار ساخت تیزر و بنرهای تبلیغاتی و تهیه گزارش‌های میدانی، فعالیت‌های دیگری چون فعالیت‌های رسانه‌ای دفتر امام جمعه و دفاتر دیگر مسئولان شهر‌ را هم عهده‌دار است.‌

ارسال نظر