کد خبر: ۳۸۹۵
۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

تغییر مسیر زندگی با اینترنت رایگان

از چهارسالگی رایانه جزو وسایل بازی‌اش بود اما از دوسال پیش که به‌دلیل شیوع کرونا، حضورش در فضای مجای و شبکه آموزشی شاد بیشتر شد، اینترنت رایگان در‌اختیارش قرار گرفت و شروع کرد به دانلود مطالب مربوط به برنامه‌نویسی. همین موضوع، مسیر زندگی او را عوض کرد.

از چهارسالگی رایانه جزو وسایل بازی‌اش بود اما از دوسال پیش که به‌دلیل شیوع کرونا، حضورش در فضای مجای و شبکه آموزشی شاد بیشتر شد، اینترنت رایگان در‌اختیارش قرار گرفت و شروع کرد به دانلود  مطالب مربوط به برنامه‌نویسی. همین موضوع، مسیر زندگی او را عوض کرد و باعث شد در کلاس دهم رشته تجربی، تغییر رشته دهد، کلاس یازدهم را به هنرستان  امیرکبیر برود و در رشته شبکه و نرم‌افزار رایانه ادامه تحصیل دهد.

محمدمصطفی دستجردی، اکنون در کلاس دوازدهم تحصیل می‌کند و طی دو سال گذشته، 28‌پروژه کامپیوتری تعریف کرده است که در دسترس همگان قرار دارد.


برنامه‌ای که 3هزار نفر از آن استفاده کردند

این نوجوان هجده‌ساله محله دانشجو که رایانه، روزی برایش وسیله بازی بود، اکنون آن را ابزاری برای برنامه‌نویسی و طراحی سیستم عامل می‌شناسد و با وجود سن کمش، دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه داشته است.

محمدمصطفی یک زبان برنامه‌نویسی ساخته است که به گفته خودش، کمتر‌کسی می‌تواند در این سن و سال، چنین کاری انجام دهد. او همچنین یک سیستم‌عامل راه‌اندازی کرده است که می‌تواند متن‌های انتخاب شده بر روی یک صفحه   را چاپ کند.

این نوجوان خلاق می‌گوید: از دو سال پیش تاکنون، 28‌پروژه کامپیوتری  اجرا کرده‌ام که در فضای اینترنت در‌دسترس همگان قرار دارد. یکی از برنامه‌هایم را بیش‌از 3هزار‌نفر استفاده کردند و چند نفر هم پیام دادند و خواستار به‌روز‌کردن آن شدند.

بعضی‌ها فکر می‌کنند برای پیشرفت حتما باید به امکانات سطح‌بالا دسترسی داشته باشند

او یک وب‌سایت برای مسجد محله ساخته است و سال گذشته که آموزش‌ها مجازی بود، برای خاله‌اش که معلم است، وب‌سایتی به‌منظور پرسخ و پاسخ طراحی کرد. محمدمصطفی سال گذشته برای جشنواره «فردا»  آموزش و پرورش استان نرم‌افزار مدافعان وطن را طراحی کرد که به مرحله کشوری راه یافت و رتبه دوم را از آن خود کرد.


پیشرفت با امکانات دم‌دستی

او درباره حضورش در دیگر مسابقات می‌گوید: سال‌1400 در مسابقه لیگ علمی «پایا» به‌صورت گروهی شرکت کردم و گروه ما به مرحله استانی رسید. امسال نیز در مسابقه ملی مهارت، جزو رتبه‌های برتر استان بودم.

او خلاقیت را بخش جدایی‌ناپذیر کارش می‌داند و معتقد است کسی که در‌زمینه برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزار فعالیت می‌کند، باید ایده‌های جدیدی به ذهنش برسد تا بتواند برنامه‌هایی با قابلیت بهتر بسازد.
محمدمصطفی تعریف می‌کند: از وقتی وارد این عرصه‌ شده‌ام، بارها سیستم‌عامل رایانه‌ام را سوزانده‌ام اما خداراشکر در خانه، فرد دیگری با سیستم کار نمی‌کند و باز خودم آن‌قدر با سیستم کلنجار می‌روم تا درست شود.

او که از ابتدا با یک سیستم ضعیف کار می‌کرده است، می‌گوید: بعضی‌ها فکر می‌کنند برای پیشرفت حتما باید به امکانات سطح‌بالا دسترسی داشته باشند اما خود من از اول یک سیستم ضعیف داشتم و اکنون هم یک رایانه متوسط دارم و با همان کارهایم را انجام می‌دهم.

محمد‌مصطفی معتقد است پشتکار و علاقه خود فرد است که او را به موفقیت می‌رساند و اگر کسی این روحیه را داشته باشد، با حداقل‌ها هم می‌تواند پیشرفت کند.

ارسال نظر