کد خبر: ۲۰۷۵
۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوچه عیدگاه، بی شباهت به قدیم

عیدگاه که زمانی از جنوب شهر تا بست مقدس امتداد داشت، امروز در یک کوچه و 14فرعی آن خلاصه می‌شود؛ محدوده‌ای که ساختمان‌های نوشده آن دیگر تصویری از نمای پیشین را ندارند، اما نام قدیمی عیدگاه همچنان در آن زنده‌است. همچون گذشته سیروس، زنجیر، باغ‌حسن‌خان و شمس از فرعی‌های معروف آن است.

 عیدگاه که زمانی از جنوب شهر تا بست مقدس امتداد داشت، امروز در یک کوچه و 14فرعی آن خلاصه می‌شود؛ محدوده‌ای که ساختمان‌های نوشده آن دیگر تصویری از نمای پیشین را ندارند، اما نام قدیمی عیدگاه همچنان در آن زنده‌است. 

همچون گذشته سیروس، زنجیر، باغ‌حسن‌خان و شمس از فرعی‌های معروف آن است. این کوچه که تا دهه‌های50و60 سده چهاردهم محل تجمع قفلگرها بود، امروز فقط مجسمه‌ای از یک قفلگر و دستگاه کارش را به‌عنوان نماد از آن دوران دربردارد. همچنین در گذشته بخشی از این محله به جهودها(جدیدها) معروف بود که محل زندگی یهودیان بود.

درست کنار فلکه آب(میدان بیت‌المقدس) کوچه‌ای عریض و طویل با تابلوی آبی قدیمی به نام عیدگاه قرار دارد که برترین ویژگی آن وجود سرای تاریخی عزیز‌الله اف است.
این خیابان موازی با بازار رضا(ع)، 7حسینیه و مسجد دارد که ابوالفضلی‌ها، جان‌نثاران، طباطبایی، قفلگرها، صاحب‌الزمان(عج) و محبین‌الائمه(ع) فعال‌ترینشان است. بیشتر این مساجد و حسینیه‌ها محل اسکان زائران هستند.
قدیمی‌ترین زورخانه‌ مشهد که بعد از شهیدشدن کشتی‌گیرهایش در جنگ تحمیلی از توس به شهدا تغییر نام داد، هنوز هم فعال است. حسین‌رکابی، علیرضا صداقت، ابراهیم قاسمی و منوچهر محمد‌پور ازجمله همین شهدا هستند. همچنین شهید شیخ‌عبدالرحیم عیدگاهی از مشروطه‌خواهان که در همان دوران به شهادت رسید، در این محل سکونت داشت.
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44