کد خبر: ۴۷۸۸
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰

هدایت؛ محله‌ای سبز با پارکی ویژه بانوان

برخی اهالی معتقدند در گذشته قلعه‌ای به نام هدایت در این محدوده وجود داشته است، اما ما در سفرنامه‌ها و وقف‌نامه‌ها نشانی از این قلعه نیافتیم.

تاریخچه

محله هدایت از سال ۱۳۳۵ جزو محدوده شهری شده است. برخی اهالی معتقدند در گذشته قلعه‌ای به نام هدایت در این محدوده وجود داشته است، اما ما در سفرنامه‌ها و وقف‌نامه‌ها نشانی از این قلعه نیافتیم. محله هدایت بین اهالی به شهرک پردیس مرسوم است.

 

بافت

محله هدایت محله‌ای متوسط در منطقه مرکزی مشهد است. این محله با وسعت ۹۸ هکتار و تراکم ۱۸۵ نفر در هر هکتار از میانگین محلات مشهد، پرجمعیت‌تر است. بیشتر بافت این محله را کاربری‌های مسکونی، پارک و آموزشی تشکیل می‌دهد و بیشترین جمعیت این محله به جوانان ۲۵ تا ۴۰ ساله اختصاص دارد. بخش زیادی از ساختمان‌های محله هدایت کمتر از چهارطبقه هستند.

 

هدایت؛ محله‌ای سبز با پارکی ویژه بانوان

 

دسترسی

محله هدایت به‌دلیل قرارگرفتن در مرکز شهر، دسترسی خوبی به محلات دیگر دارد. بااین‌حال، این محله هنوز به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد. میانگین فاصله مکانی از هر نقطه محله هدایت تا ایستگاه اتوبوس ۲۱۲ متر است. بیشتر ایستگاه‌های اتوبوس این محله در حاشیه بولوار هدایت قرار دارند.

 

هدایت؛ محله‌ای سبز با پارکی ویژه بانوان

 

امکانات رفاهی و فرهنگی 

  • کال آب مشهد از غرب وارد این محله و از شرق خارج می‌شود. در مسیر این کال چهار بوستان شکل‌گرفته که باعث شده است درصد مطلوبی از وسعت محله به بوستان اختصاص یابد.
  • بوستان حجاب بزرگ‌ترین بوستان محله هدایت است و اولین پارک ویژه بانوان در مشهد است که اکنون در طول روز ویژه خانم‌هاست و طرف‌دارانی از سایر نقاط شهر نیز دارد.
  • فرهنگ‌سرای حجاب نیز در این بوستان قرار دارد که برنامه‌های ویژه‌ای برای خانم‌ها دارد.
  • محله هدایت سه دبستان دارد که باتوجه‌به وسعت محدود محله تا حدودی پاسخ‌گوی نیاز‌های قشر کودک است.
  • یک درمانگاه شبانه‌روزی نیز در این محله وجود دارد.

 

هدایت؛ محله‌ای سبز با پارکی ویژه بانوان

 

حدود جغرافیایی

محله هدایت شکلی مستطیلی دارد و از شمال به بزرگراه شهید چراغچی (صدمتری)، از غرب به بولوار خیام، از جنوب به بولوار هدایت و از شرق به بولوار ابوطالب محدود می‌شود. محله‌های قدس، کوی امیرالمؤمنین (ع)، حضرت عبدالمطلب، حضرت ابوطالب و ایثارگران در همسایگی محله هدایت قرار دارند. فقط بخش انتهایی فرعی‌های فرد بولوار هدایت در محله هدایت قرار دارد.

ارسال نظر