کد خبر: ۵۲۰۲
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

کوچه قبر میر؛ معبری به یاد میرعلی آمویه

کوچه «قبرمیر» در مجاورت حرم مطهر، دستکم از قرن دهم هجری قمری قبرستانی بوده که به‌دلیل مدفون‌شدن شخصی به نام «میرعلی آمویه» به قبرمیر شهرت یافته است.

کوچه «قبرمیر» در مجاورت حرم مطهر، محلی قدیمی است که سن‌وسال‌دار‌ها آن را به‌واسطه قبرستان وقفی‌اش به یاد می‌آورند؛ جایی که به‌دلیل مدفون‌شدن شخصی به نام «میرعلی آمویه» دست‌کم از قرن دهم قمری به قبر میر شهرت یافته است. به‌دلیل قرارداشتن دروازه دوره صفویه در نزدیکی این قبرستان، یکی از دروازه‌های مشهد نیز «دروازه میرعلی آمویه» نام داشته است.

بنا به نوشته مدرس‌رضوی در کتاب «شجره طیبه»، میرمحمدتقی رضوی معروف به میرخدایی نیز یکی از افراد مدفون در این قبرستان بوده که بقعه‌ای با سنگ قبر مرمر ممتاز داشته است.

 

بازمانده از میر بزرگ در محله پایین خیابان
زهرا رفیعان را هرروز می‌توان جلو تکیه کرمانی‌ها پیداکرد. او از هشتاد سال عمرش پنجاه سالی را خادم این تکیه بوده و معتقد است خرجی به نیت امام‌حسین (ع) در این محل حاجت می‌دهد.

 

بازمانده از میر بزرگ در محله پایین خیابان

تکیه کرمانی‌ها در سال ۱۲۰۹خورشیدی با خرید زمین توسط طالبیان و قریشی شکل گرفت.
بعد‌ها امیر نصرا... نیا که کوره آجرپزی داشت، بانی ساخت دیوار‌های آن شد. این حسینیه امروز به عزاداری و مراسم منحصربه‌فردش در محرم و صفر معروف است.

 

بازمانده از میر بزرگ در محله پایین خیابان

طاهره شجاع‌رضوی، نهمین نسل و متولی وقفیات قبرمیر، از آن وقفیات چنین می‌گوید: سال ۱۳۱۳ با تغییرات بلدیه، زمین قبرستان به اداره فرهنگ برای ساخت مدرسه داده‌شدکه امروز در محل آن، هتلی درحال ساخت است.

ارسال نظر