کد خبر: ۵۹۹۶
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

کوچه روضه مجتهد سیستانی

کوچه شهید اندرزگو ۱۷ که این روز‌ها «میان‌بُر» خودرو‌ها در شلوغی‌های اطراف حرم‌مطهر شده است، حدود نود سال قبل با دسترسی به چندین حمام و تکیه، بروبیای فراوانی داشت.

کوچه شهید اندرزگو ۱۷ که این روز‌ها میان‌بُر خودرو‌ها در شلوغی‌های اطراف حرم‌مطهر شده است، حدود نود سال قبل با دسترسی به چندین حمام و تکیه و راهی که به حرم می‌رسید، بروبیای فراوانی داشت. البته این بروبیای زیاد را این روز‌های ماه محرم به‌دلیل برپاشدن روضه‌ها در خانه مرحوم سیستانی می‌توان دید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد مجتهد سیستانی در دهه ۱۳۲۰ بعد از فوت پدرش که روضه‌هایش از بنام‌های کوچه کاروان‌سرای ملک بود، روضه‌ها را در خانه‌اش در این کوچه ادامه داد. این کوچه در نقشه‌های قدیم یک نام مشخص ندارد، ولی فرعی‌هایش به نام‌های حمام میرعلم‌خان، حوض‌آب و حوض چهل‌پایه است.

 

کوچه‌ای به نام روضه مجتهد سیستانی

میرعلم‌خان، از سرداران نادرشاه افشار، در این کوچه حمام داشت که گودترین حمام مشهد بود. این حمام در دهه ۱۳۷۰ خراب شد، اما همچنان زمین آن خالی است و پارکینگ شده است.

کوچه‌ای به نام روضه مجتهد سیستانی

مرحوم سیدعلی سیستانی، از علمای دوران مشروطه، روضه‌ای را زمان مظفرالدین‌شاه راه انداخت.
با فوت او، تک‌پسرش سیدمحمدباقر و بعد از فوت او نیز پسرش، مرحوم سیدجواد، این روضه را ادامه دادند. حالا محرم هرسال پسر سیدجواد، آن را برپا می‌کند.

کوچه‌ای به نام روضه مجتهد سیستانی

بخش انتهایی این کوچه در نقشه قدیم مشهد به «حوض‌آب» می‌رسد؛ آب‌انباری روبه‌روی خانه تاریخی کوزه‌کنانی که امروز روی آن موتور آبی نصب است و از بنای تاریخی‌اش فقط نقش‌ونگار دیوار باقی مانده است.

ارسال نظر